Palveluhallinta

Tämä ohje on yritysasiakkaille

Mikä on INweb

INweb-alusta tarjoaa yhtenäisen hallintapaneelin Webhotel Pro-palveluiden ja verkkotunnuksen nimipalveluiden hallintaan.

Huom! INweb-alusta on käytössä vain, mikäli tilauksessasi tai laskussasi mainitaan palveluiden yhteydessä sana INweb. Pidempään asiakkaana olleilla voi olla käytössään vanhemman alustan Webhotel Pro, jonka ohjeet löytyvät tästä linkistä.

INweb-hallinnassa voit hallita seuraavia asioita:

  • kotisivut
  • sähköposti
  • MySQL-tietokanta
  • Ajastetut tehtävät
  • verkkotunnuksesi nimipalvelintietueet (DNS)
  • käyttäjätunnukset

Saat lisätietoa aiheesta klikkaamalla riviä. Muut INweb-alustan ohjeet löydät tästä linkistä.

Kirjautuminen INweb-hallintaan:

INweb-hallintaan kirjaudutaan osoitteessa https://inweb.inmicsnebula.fi/ tunnuksella, joka on muotoa inweb123456.

Samalla INweb-tunnuksella voit kirjautua myös suoraan kotisivupalvelimelle SSH– ja SFTP-yhteydellä.

Käytettävissä olevat palvelut riippuvat tilaamastasi palvelupaketista:

  • Webhotel Pro + sähköpostipalvelu + MySQL -tietokanta
  • Webhotel Pro + sähköpostipalvelu
  • Webhotel Pro + MySQL -tietokanta
  • Sähköpostipalvelu
  • Verkkotunnuksen ylläpito

Palveluun liitetään aina verkkotunnus, jonka ylläpito (automaattinen jatkorekisteröinti ja nimipalvelin) sisältyy hintaan.

Uuden verkkotunnuksen rekisteröinti ja jatkorekisteröinti, tai olemassa olevan verkkotunnuksen siirto toiselta välittäjältä veloitetaan erikseen.

Näet kaikki palvelun ominaisuudet ja hinnat sivuiltamme.

 

Pääkäyttäjätunnuksen salasanan voit vaihtaa täällä

  1. Valitse kirjautumissivuston alalaidasta Unohtunut pääkäyttäjätunnus tai salasana?
  2. Syötä ensimmäiseen kenttään tilin käyttäjätunnus (inweb123456) tai verkkotunnus, joka löytyy tililtä.
  3. Sähköpostikenttään tulee syöttää asiakkuuden hallinnollisen yhteyshenkilön sähköpostiosoite.

Mikäli sähköpostia ei tule 15 minuutin sisällä, ole yhteydessä asiakkuuden pääkäyttäjään tai Telia Yritysasiakaspalveluun.

Telia Webhotel Pro -palvelun tunnuksia on mahdollista hallinnoida Palveluhallinnan Käyttäjätunnukset -valikossa.

Pääkäyttäjätunnus

Pääkäyttäjätunnus on palvelun merkittävin tunnus, sillä tunnuksella voi hallita kaikkia muita palvelusopimukseen liittettyjä tunnuksia ja osia.

Tunnus toimii myös SSH-/SFTP-tunnuksena palveluun eli tällä voi kirjautua palvelimelle gridX.prod.inhosting.fi (X = numero, varmista käytössä oleva palvelin tilausvahvistuksesta) portissa 22, käyttäen joko SSH- tai SFTP -pääteyhteyttä. Tätä tunnustyyppiä voi olla vain yksi per palvelusopimus, eli vain yksi pääkäyttäjätunnus.

Huomaa, että vaikka pääkäyttäjätunnus ja FTP-tunnus voivat olla samat (esimerkkitunnus = esimerkkitunnus), niin pääkäyttäjätunnuksella voi olla eri salasana kuin FTP-tunnuksella, joten on huomioitava kumpaa protokollaa käyttää: FTP – portti 21 vai SFTP – portti 22.

Suosittelemme aina käyttämään porttia 22, jolloin yhteys palvelimelle on salattu.

FTP -tunnukset

FTP-tunnus on tarkoitettu vain tiedostojen siirtoon käyttäen FTP-protokollaa portissa 21. FTP-tunnusta ei voi käyttää SFTP- eli SSH-protokollalla, vain pääkäyttäjätunnus toimii SFTP:n kanssa.

FTP-tunnuksia voi olla useita ja nämä voidaan lukita (chroot) omiin hakemistoihinsa. Tällä käyttäjätunnustyypillä on helppo rajata pääsyä vain tiedonsiirtoon.

Suosittelemmekin näiden FTP-tunnusten käyttöä ainoastaan niissä tapauksissa, kun halutaan rajata tunnuksen pääsy yksittäiseen hakemistoon.

 

Verkkotunnuksen sivuston saat aktivoitua palveluhallinnan https://inweb.inmicsnebula.fi/ kautta pääkäyttäjätunnuksella.

Voit valita Normaali sivusto, jolloin verkkotunnukselle määritetään juurihakemisto, jonka tiedostoja sivusto näyttää.

Voit myös luoda uudelleenohjauksen (301). Tämä on hyödyllinen, jos käytössä on useita verkkotunnuksia ja haluat ohjata kaikki yhteen osoitteeseen.

Muista tallentaa muutokset painamalla Tee muutokset.

Telia Webhol Pro tietokantoja hallinnoidaan palveluhallinnan https://inweb.inmicsnebula.fi/ kautta.

Valitse vasemman laidan navigaattorista Tietokannat.

Jos et ole aiemmin luonut palveluun tietokantaa, pääset seuraavaan näkymään. Lomakkeeseen tulee määritellä tietokannan nimi, tietokantakäyttäjän tunnus sekä sille salasana. Tiedot syötettyäsi paina oikeasta alakulmasta Jatka.

Tietokanta on nyt luotu. Näet Tietokannat-otsikon alta tietokannan nimen ja sen koon. Tietokantakäyttäjät-välilehdeltä voit hallita tietokantakäyttäjiä ja niiden salasanoja. Palvelinosoitteet-välilehdeltä näet tietokantapalvelimen osoitteen, joka syötetään sivuston konfiguraatiotiedostoon.

Jos palvelupakettiisi kuuluu useita tietokantoja, uuden tietokannan saa luotua kohdasta Lisää tietokanta.

Tietokannalle tulisi määritellä nimi ja myöntää käyttöoikeus käyttäjälle. Tähän tarjotaan oletuksena aiemmassa vaiheessa luotua tietokantakäyttäjää, mutta voit halutessasi luoda uuden käyttäjän Tietokantakäyttäjät-otsikon alta.

Tietokantakäyttäjän salasanan vaihtaminen

Voit vaihtaa tietokantakäyttäjän salasanan Tietokannat -valikon Tietokantakäyttäjät -välilehdeltä.

Klikkaa Asetukset, jonka jälkeen uusi salasana syötetään molempiin Salasana -kenttiin.

Paina lopuksi sivun alareunan Muuta -painiketta tallentaaksesi muutokset. Muistathan syöttää uuden salasanan sivustosi konfiguraatiotiedostoon. Esimerkiksi WordPress -sivuistoissa tiedoston nimi on ‘wp-config.php’.

Tietokantakäyttäjät

Uuden tietokannankäyttäjän saat luotua Tietokantakäyttäjät- välilehdestä.

Käyttäjälle tulisi määritellä nimi ja salasana. Nämä tarvitset kun otat tietokantaa käyttöön. Muista myös varmistaa, että käyttäjällä on oikeudet haluttuihin tietokantoihin.

Palvelinosoitteet

Telia Webhotel Pro käytössä olevan tietokantapalvelimen löydät kohdasta Palvelinosoitteet -välilehdestä. Palvelimien nimet vaihtelee. Mikäli yhdistät palvelimeen Inwebin ulkoverkosta, niin osoite on eri.

 

Tietokantaa pystyt muokkaamaan osoitteessa https://phpmyadmin.inhosting.fi

Hallinta adminerin avulla

Adminer noudattaa toiminnassaan samaa logiikkaa, kuin phpMyAdmin ja siitä löytyy samat eniten käytetyt toiminnot, kuin PMA:sta eli tietokantataulujen tuonti ja vienti, sekä muutostyöt onnistuvat.

Suosittelemme käyttämään myös sitä, sillä se toimii PHP-sovelluksena sivutilassa, joten sen käyttöönotto ei vaadi tietokantakäyttäjään muutoksia.

Adminerin löydätte osoitteesta: https://phpmyadmin.inhosting.fi

Admineriin kirjaudut tietokantatunnuksillasi. Jos et tiedä näitä tunnuksia, voit todennäköisesti löytää nämä suoraan verkkosivuston konfiguraatiotiedostosta. WordPressissä esimerkiksi wp-config.php -tiedostosta.

Hallinta muilla sovelluksilla

Mikäli haluat käyttää ulkoista hallintasovellusta, tulee kyseisen laitteen julkinen IP-osoite ensin sallia tietokantakäyttäjän asetuksissa INweb-hallintapaneelissa.

Palvelinosoitteeksi tulee asettaa: ext-mysqlX-hki1.prod.inhosting.fi (jossa X on tietokantapalvelimen järjestysluku, jonka voi tarkistaa INweb-hallintapaneelin asetuksista).

 

Voit muokata verkkotunnuksen nimipalveluasetuksia palveluhallinnan:
https://inweb.inmicsnebula.fi kautta. Palveluhallintaan pitää kirjautua pääkäyttäjätunnuksella.

Valitse kohta “IP-osoitteet ja nimipalvelu”:


Listauksessa näet kaikki palveluun liitetyt verkkotunnukset. Kohdasta Verkkotunnusten ohjaus näet mikä IP-osoite on käytössä.

Valitse haluamasi verkkotunnus ja paina “DNS-hallinta”.

Huom! Domainjuureen (ilman etuliitettä) tarkoitetuille tietueille tarvitaan “@”-merkki vasemman laidan Nimi-kenttään.

Lisää tarvittavat tietueet sarakkeisiin ja paina lopuksi “Tallenna”. Lisää rivejä saat tallentamisen jälkeen!

 

Etsi ohjeita

Ota yhteyttä