Toimintonumeroja käytetään VIPissä pääasiallisesti yrityksen palvelunumeroina, eli asiakkaat soittavat toimintonumeroon yritystä tavoitellessaan. Toimintonumeroita voidaan käyttää myös muihin tarkoituksiin, esimerkiksi IVR-valikoissa tai puheluohjauksien tekemiseen.
Toimintonumero voi olla valtakunnallinen yritysnumero (esim. 020-alkuinen), mobiilinumero tai paikallisnumero (esim. 02-alkuinen numero). Toimintonumerot eivät ole kenenkään henkilökohtaisia numeroita
Palvelunumeroina käytetään kolmea erityyppistä toimintonumeroa. Niitä ovat ACD-ryhmä (asiakaspalvelunumero), Välittäjäryhmä (vaihteen numero) ja Tavoitettavuusketjuryhmän numero (soittorinki, hunt group).
Alla on kuvattu yleisimmät käyttötapaukset palvelunumeroina käytettäville toimintonumeroille.