Olotilojen (aktiviteetit ja roolit) muokkaaminen

Näin muokkaat pääkäyttäjänä VIP-palvelun olotiloja, eli aktiviteetteja ja rooleja.
Tämä ohje on yritysasiakkaille

VIP-palvelussa olotila koostuu useista eri osa-alueista. Niihin kuuluvat aktiviteetti, rooli, henkilökohtainen huomautus sekä puhelimen varattu-tila, eli puhutaanko puhelimessa. Näiden lisäksi voi olla myös nähtävissä käyttäjän kalenteri- tai kulunvalvontatietoja.

Aktiviteettia ja roolia käytetään hyväksi puheluiden reitityksessä ja ne määritetään Palvelut-välilehden Puhelun reititykset -valikossa.

Huom! Jos lisäät tai poistat aktiviteetteja tai rooleja, pitää tarkistaa, ovatko uudet olotilat huomioitu puhelunreititysasetuksissa sekä hunt groupeissa eli soittoringeissä. Täten on suositeltavaa, että halutut muutokset tehdään kerralla, eikä niitä jatkuvasti muuteta.

Uuden aktiviteetin lisääminen

Voit muokata ja uudelleen nimetä aktiviteetteja vapaasti, mutta jos poistat tai varsinkin lisäät niitä, muista huomioida muutokset puhelunreititysasetuksissa sekä soittoringeissä.

Pääset muokkaamaan aktiviteetteja valitsemalla Muokkaa aktiviteetin oikealta puolelta ja voit lisätä uusia aktiviteetteja valitsemalla Uusi aktiviteetti. 
 

  1. Kirjaudu pääkäyttäjätunnuksella sisään VIP-kotisivulle. Kirjaudu
  2. Siirry järjestelmänvalvojan näkymässä Organisaatio-välilehdelle ja siellä Olotilat-kohtaan.
  3. Valitse Uusi aktiviteetti.
  4. Anna aktiviteetille kuvaava nimi kenttään Tämän tilan nimi.
  5. Lisää Käytettävä numero, kun olotilaa aktivoidaan käyttämällä toimintokoodia -kenttään numero (esim. numero 93 ja varmista, että numero ei ole käytössä aiemmilla aktiviteeteilla), jota käytetään 983-toiminnekoodia käytettäessä.

    983-toiminnekoodi tarkoittaa, että kun käyttäjä soittaa numeroon 983+toimintokoodin numero, vaihtuu myös käyttäjän rooli. Koodia ei ole pakko määrittää, mikäli käyttäjät muokkaavat roolin VIPin sovelluksista tai VIP-kotisivuilta. 
  6. Näytä aktiviteetti -kenttään voit määrittää, onko aktiviteetti Tavoitettavissa vai Ei tavoitettavissa.
  7. Tässä aktiviteetissa käytettävä äänitiedote -kenttään voit lisätä aktiviteetille oman äänitiedotteen (esimerkiksi Poissa-aktiviteetilla soitetaan oletuksena äänitiedote Busy greeting.)
  8. Käännetyt tunnisteet -kenttään voit määrittää roolin nimi englanniksi, suomeksi ja ruotsiksi. Tämä ei ole pakollinen määritys.
  9. Lopuksi tallenna uusi aktiviteetti valitsemalla Tallenna.
  10. Voit valita roolin oletusrooliksi painamalla Aseta oletukseksi.
Aktiviteetit ja niiden määritelmät

Aktiviteettia käytetään kertomaan muille tietoa omasta tavoitettavuudesta ja ohjaamaan puheluita sen mukaan. Yrityksen pääkäyttäjä voi räätälöidä aktiviteetteja yritys- ryhmä- ja käyttäjäkohtaisesti erilaisilla säännöillä ja tarpeen mukaan poistaa ja lisätä niitä.

Aktiviteetin mukaan ohjataan myös asiakaspalvelu- ja vaihdenumeroiden toimintaa. Perusasetuksena asiakaspalvelu- ja vaihdenumeroiden käyttäjille ei tarjota puheluita, kun käytössä on jokin punaisista aktiviteeteista.

Lisäksi aktiviteettia käytetään tavoitettavuusketjujen (hunt group) yhteydessä määrittämään, kuuluuko käyttäjä sillä hetkellä kyseiseen tavoitettavuusketjuun mukaan, esim. kun aktiviteetti Lomalla on päällä, silloin tavoitettavuusketjuun tulevat puhelut eivät soi käyttäjällä.
 

Vihreä aktiviteetti

Vihreän aktiviteetin ollessa päällä, puhelut tulevat läpi. Näitä aktiviteetteja ovat:

  • Tavoitettavissa
  • Etätöissä
  • Toimistolla

Punainen aktiviteetti

Punaisen aktiviteetin ollessa päällä, puhelut ohjautuvat vastaajaan. Näitä aktiviteetteja ovat:

  • Varattu
  • Lounaalla
  • Neuvottelussa
  • Poissa
  • Lomalla
  • Lomaviesti
  • Poissaoloviesti

Jos sinulla on punainen aktiviteetti päällä ja puhelu soitetaan lankanumeroosi (TLA 014- , 09- , 016- jne tai yritysnumero 010- , 020- , 030- jne alkuinen numero), lähtökohtaisesti soittajalle kerrotaan heti aktiviteettisi ja puhelu ohjautuu vastaajaasi, jos se on sinulla käytössä.

Mobiilinumeroihin soitettaessa ja punaisen aktiviteetin ollessa päällä puhelu hälyttää sinulla n. 30 sekuntia, jonka jälkeen soittajalle kerrotaan aktiviteettisi ja puhelu ohjautuu vastaajaasi, jos se on sinulla käytössä.

Loma- ja Poissaoloviesti

Loma- ja poissaoloviesti -aktiviteetit toimivat hieman eri tavalla. sekä matkapuhelin- ja lankanumeroon soitetuissa puheluissa soittajalle kerrotaan heti että olet joko lomalla tai poissa työpaikalta. Painamalla numeroa 2 , puhelu yhdistyy kyseiselle henkilölle. Jos valintaa ei tee, puhelu ohjautuu vastaajaan (vaikka se ei normaalisti olisi käytössä).
 

Uuden roolin lisääminen

Voit muokata ja uudelleennimetä rooleja vapaasti, mutta jos poistat tai varsinkin lisäät niitä, muista huomioida muutokset puhelunreititysasetuksissa sekä tavoitettavuusketjuissa.

Pääset muokkaamaan rooleja valitsemalla Muokkaa roolin oikealta puolelta ja voit lisätä uusia rooleja valitsemalla Uusi rooli.

 

  1. Kirjaudu pääkäyttäjätunnuksella sisään VIP-kotisivulle. Kirjaudu
  2. Siirry järjestelmänvalvojan näkymässä Organisaatio-välilehdelle ja siellä Olotilat-kohtaan.
  3. Valitse Uusi rooli.
  4. Anna roolille kuvaava nimi kenttään Tämän tilan nimi.
  5. Lisää Käytettävä numero, kun olotilaa aktivoidaan käyttämällä toimintokoodia -kenttään numero (esim. numero 5 ja varmista, että numero ei ole käytössä aiemmilla rooleilla), jota käytetään 984-toiminnekoodia käytettäessä.

    984-toiminnekoodi tarkoittaa, että kun käyttäjä soittaa numeroon 984+toimintokoodin numero, vaihtuu myös käyttäjän rooli. Koodia ei ole pakko määrittää, mikäli käyttäjät muokkaavat roolin VIPin sovelluksista tai VIP-kotisivuilta. 
  6. Käännetyt tunnisteet -kenttään voit määrittää roolin nimi englanniksi, suomeksi ja ruotsiksi. Tämä ei ole pakollinen määritys.
  7. Lopuksi tallenna uusi rooli valitsemalla Tallenna.
  8. Voit valita roolin oletusrooliksi painamalla Aseta oletukseksi.
     
Roolit ja niiden määritelmät

Rooleja käytetään pääsääntöisesti määrittämään, mitä numeroa näytetään ulospäin soitettaessa. Rooleja voit käyttää myös soittorinkien eli tavoitettavuusketjujen (hunt group) yhteydessä määrittämään, kuuluuko käyttäjä sillä hetkellä kyseiseen tavoitettavuusketjuun mukaan.

Vakioroolit
  • Mobiili = Näytetään mobiilinumeroa
  • Lanka = Näytetään lankanumeroa (jos käytössä ei ole lankanumeroa, soittajalle näytetään mobiilinumero)
  • Vaihde = Näytetään vaihdenumeroa
  • Piilotettu = Näytetään tuntematonta soittajaa (voi soittaa anonyymisti)
Räätälöidyt roolit

Kuten aktiviteetteja, roolejakin voidaan räätälöidä. Pääkäyttäjä voi lisätä uusia rooleja tai poistaa tarpeettomia rooleja sekä tehdä rooleihin erilaisia sääntöjä, esimerkiksi roolilla Asiakaspalvelu voidaan määritellä näkymään ulossoittaessa haluttu asiakaspalvelunumero. 

Rooleja voidaan hyödyntää esimerkiksi näin: Kun käyttäjällä on päällä rooli Päivystys ja käyttäjä kuuluu Päivystys-tavoitettavuusketjuun, Päivystys-tavoitettavuusketjuun tulevat puhelut soivat käyttäjällä. Roolien avulla pääkäyttäjä voi myös poistaa käyttäjiä tavoitettavuusketjuista.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan