Puheluiden reititykset (soitonsiirto)

Näin teet puheluiden reitityksen VIP-palvelussa.
Tämä ohje on yritysasiakkaille

Puhelunreititysasetusten avulla luodaan puheluiden reitityssäännöt koko yritykselle, eri käyttäjäryhmille ja käyttäjille. Puhelunreitityssäännöillä määritellään, miten VIP-palvelu käsittelee puheluita, jotka on soitettu henkilöiden omiin henkilökohtaisiin numeroihin.

Puhelunreititysasetuksia ja -sääntöjä voidaan tehdä ainoastaan sääntöperustaisille numeroille. Niiden avulla voidaan ohjata puheluita käyttäjien henkilökohtaisiin numeroihin. Ryhmänumeroiden, kuten ACD, Välittäjäryhmät tai Tavoitettavuusketjuryhmän kautta tulevat puhelut käyttävät omia sääntöjä ja logiikkaa puheluiden reitityksessä, joten ne eivät noudata puhelunreititysasetuksia- tai sääntöjä. 

Puhelun reitityksiä voidaan lisätä ja poistaa VIP Kotisivulla järjestelmänvalvojan näkymässä.
 

  1. Kirjaudu sisään VIP-kotisivulle. Kirjaudu
  2. Siirry järjestelmänvalvojan näkymässä Palvelut-välilehdelle ja valitse Puhelun reititykset.
  3. Valitse käyttäjäryhmä (Organisaation ja käyttäjäryhmien säännöt) tai yksittäinen VIP-käyttäjä (Hae yksittäistä käyttäjää, jolle lisätään säännöt), riippuen haluatko muokata käyttäjäryhmän tai yksittäisen käyttäjän sääntöjä.
  4. Puhelun reititys lisätään käyttäjäryhmällä kohtaan Saapuvien säännöt ja VIP-käyttäjällä kohtaan Tulevien puheluiden säännöt +35840XXXXXXX (ensisijainen) ja/tai Tulevien puheluiden säännöt +35820XXXXXXX (toissijainen). Ryhmälle reititystä tehtäessä voidaan päättää onko sääntö pakollinen (ensisijainen) vai käyttäjän ohitettavissa (toissijainen).
  5. Aloita säännön tekeminen valitsemalla Lisää.
  6. Kun sääntö on tehty, valitse alasvetovalikosta Tallenna. Huom! sääntöä ei voi muokata tallennuksen jälkeen, vaan sääntö tulee tarvittaessa poistaa ja tehdä uudelleen.
Esimerkkejä puhelun reitityksistä

Sääntö: kun puhelu halutaan ohjata suoraan toiseen puhelinnumeroon:
Kun puhelu otetaan vastaan, sitten ohjaus kohteeseen +358401234567    

Sääntö: kun puhelu halutaan ohjata maanantaisin ja tiistaisin toiseen puhelinnumeroon:
Kun puhelu otetaan vastaan ja viikonpäivä on maanantai tai viikonpäivä on tiistai, sitten ohjaus kohteeseen +358401234567

Sääntö: kun puhelu halutaan ohjata maanantaisin kello 08:00-16:00 toiseen puhelinnumeroon:
Kun puhelu otetaan vastaan ja viikonpäivä on maanantai ja kellonaika on jälkeen 07:59 ja kellonaika on ennen 16:01, sitten ohjaus kohteeseen +358401234567 

Huom! Esimerkissä jälkeen 07:59 tarkoittaa säännön alkavan kello 08:00, ja ennen 16:01 tarkoittaa säännön päättyvän kello 16:01, eli siirto on voimassa klo 8:00-16:00 välisenä aikana.

Sääntö: kun puhelu halutaan ohjata tiettynä päivämääränä toiseen puhelinnumeroon:
Kun puhelu otetaan vastaan ja päiväys on 2023-07-07, sitten ohjaus kohteeseen +358401234567

Sääntö: kun puhelu halutaan ohjata tiettynä aikavälillä maanataisin ja perjantaisin kello 8:00-16:00 toiseen puhelinnumeroon:
Kun puhelu otetaan vastaan ja päiväys on jälkeen 2023-07-06 ja päiväys on ennen 2023-07-21 ja viikonpäivä on maanantai tai viikonpäivä on perjantai ja kellonaika on jälkeen 07:59 ja kellonaika on ennen 16:01, sitten ohjaus kohteeseen +358401234567.

Huom! Esimerkissä jälkeen 2023-07-06 ja päiväys on ennen 2023-07-21 tarkoittaa säännön olevan voimassa 7.7.2023-20.7.2023. Jälkeen 07:59 tarkoittaa säännön alkavan kello 08:00, ja ennen 16:01 tarkoittaa säännön päättyvän kello 16:01, eli siirto on voimassa klo 8:00-16:00 välisenä aikana.

Sääntö: kun puhelu halutaan ohjata ensin tavoitellulle henkilölle matkapuhelimeen ja soft phoneen, ja 20 sekuntin jälkeen toiseen puhelinnumeroon:
Kun puhelu otetaan vastaan, sitten ohjaus kohteeseen; se ohjataan matkapuhelimeen ja se ohjataan softapuhelimeen viiveettä, ja sitten haetaan kohteeseen +358401234567 jälkeen 20 sekunnin kuluessa.

Sääntö: kun puhelu halutaan ohjata ensin tavoitellulle henkilölle matkapuhelimeen ja softapuhelimeen, ja 20 sekuntin jälkeen toiseen puhelinnumeroon, ja taas 20 sekuntin jälkeen kolmanteen puhelinnumeroon:
Kun puhelu otetaan vastaan, sitten ohjaus kohteeseen; se ohjataan matkapuhelimeen ja se ohjataan softapuhelimeen viiveettä, ja sitten haetaan kohteeseen +358401234567 jälkeen 20 sekunnin kuluessa ja sitten haetaan kohteeseen +358402345678 jälkeen 20 sekunnin kuluessa.
 

Huomioita puhelun reitityksestä

Jos VIP-käyttäjällä on myös toissijainen numero (esimerkiksi 020-numero), tulee reitityssäännöt tehdä molemmille numeroille, ellei haluta ohjauksen koskevan vain toista käyttäjän numeroa (ensisijaista (mobiilinumero) tai toissijaista numeroa (CID-numero)).

VIP-palvelun yhteydessä asiakkailla, joilla on Cid-yritysnumerointi (esim. 020 tai 010 numerot), voi olla käytössään Cid manager -ohjelmisto, jossa voi tehdä puhelun reitityksiä kyseisille numeroille. Näitä ei tulisi normaalitapauksessa tehdä, vaan kaikki ohjaukset tulee pyrkiä aina tekemään yhdessä paikassa, eli VIP-palvelun puhelunreitityssäännöissä tai VIP-palvelun ryhmänumeroilla.

Matkapuhelimessa on aina mahdollista tehdä soitonsiirtoja, mutta VIP-palvelun yhteydessä on suositeltavaa, että tällaisia soitonsiirtoja ei tehdä, jotta puheluiden reititys tapahtuisi aina vain yhdessä paikassa. Joissakin tapauksissa matkapuhelimesta tehtävät soitonsiirtojen tekeminen on estetty.
 

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan