Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Tiesithän, että voit tehdä muutokset liittymiisi ja hakea lisää maksuaikaa helposti Yritysportaalissa. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Lisätty todellisuus herättää rakennushankkeet eloon

2 min
Luja-konsernin brändi- ja viestintäjohtaja Jussi Hirvelä.

Lujatalo esitteli Pirkkalan aluehankettaan rakennusalan vuosiseminaarissa AR:n avulla. AR, eli augmented reality, tarkoittaa suomeksi lisättyä todellisuutta: sen avulla esimerkiksi esitteeseen voi lisätä liikkuvaa kuvaa, ääntä tai vaikka kolmiulotteisia objekteja. Lujatalon messupisteestä muodostui AR:n avulla interaktiivinen kokemus, kun kävijät pystyivät AR by Telia -sovelluksen avulla herättämään digitaalisesti eloon uudet rakennukset ja niiden eloisan ympäristön.

Lujatalo on kotimainen perheyritys. Rakennamme kerrostaloja, sairaaloita ja kouluja. AR on hyvä tapa visualisoida useamman rakennuksen kokonaisuuksia, kuten aluehankkeita,” toteaa Jussi Hirvelä, Luja-konsernin brändi- ja viestintäjohtaja. ”Lisätyn todellisuuden avulla aluetta voi tarkastella lähempää ja kauempaa, sekä useasta eri näkökulmasta. Lisäksi AR-malliin voi lisätä liikkuvia osia, kuten vaikka autoja, mikä elävöittää mallin ympäristöä.”

Telia tarjoaa alustan AR-sisällön jakeluun: AR by Telia -sovelluksen kautta yritykset voivat jakaa tuottamaansa sisältöä helposti kuluttajille. Sisällön saa auki sovelluksen avulla kohdistamalla matkapuhelimen kameran AR-herätteeseen, eli eräänlaiseen uniikkiin koodiin. ”Lisätyn todellisuuden mahdollisuudet ovat rajattomat. Sisältöä voi suunnitella monipuolisesti ja oman mielikuvituksen mukaisesti. Herätteenkin voi asettaa tarpeen mukaan mihin tahansa, vaikka kauppakeskuksen lattialle tai paperiseen esitteeseen. Uskon, että AR:n hyödyntäminen tulee räjähtämään pian suosiossaan”, Hirvelä pohtii.

Lue lisää AR:n ja VR:n mahdollisuuksista

Lisätty todellisuus luo ympäröivään maailmaan digitaalisen kokemuksen

”Lujatalolla on maine toimialan uudistajana: kokeilemme mielellämme uusia teknologioita. AR on luonnollinen jatkumo digitaaliselle rakentamiselle, jota olemme tehneet. Käytämme rakentamisen tukena digitaalista mallinnusta uudiskohteiden hahmottamisessa. Voimme hyödyntää digitaalista mallia nyt myös Telian sovelluksen avulla AR-tarkoituksiin,” Hirvelä kertoo. AR by Telia sopii kaiken kokoisten yritysten tarpeisiin, eikä yritysten tarvitse kehittää omaa sovellusta AR-sisältöjä varten. ”Käyttövalmis sovellus auttaa meitä keskittymään omaan ydinosaamiseen: rakentamiseen ja rakennusten mallintamiseen.”

Lisätty todellisuus luo ympäröivään maailmaan digitaalisen kokemuksen, jolloin sisältö vetää kuluttajansa mukanaan omaan virtuaaliseen hetkeen. Yhdellä sovelluksella pystyy avaamaan monia sisältöjä sekä eri yritysten sisältöä. ”Sovelluksen positiivisena puolena on ehdottomasti Telian brändin tunnettuus ja luotettavuus Pohjoismaissa. Kun asiakkaat voivat luottaa sovellukseen, he myös todennäköisemmin lataavat sen matkapuhelimelleen,” Hirvelä toteaa ja jatkaa, ”Telian AR-sovellus toimi käytössämme erittäin varmasti ja haluamme jatkossakin hyödyntää sovellusta.“

Lujatalon AR-kokemuksen suunnitteli ja toteutti FlyAR Augmented Reality Studio Oy.

Teksti: Sara Pitzén

Haluatko olla AR-edelläkävijä?

Luo lisäarvoa asiakkaillesi lisätyllä todellisuudella. AR:n hyödyntämisessä on vain mielikuvitus on rajana ja sillä voi toteuttaa lukemattomia kaupallisia ratkaisuja.

Tutustu
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat AR/VR
Edellinen artikkeli
Rakennusten älykästä lämmitystä ja energiahuoltoa Tukholmassa
Stockholm Exergi seuraa rakennusten energiankulutusta IoT:n avulla
Seuraava artikkeli
Mobiiliverkkodata jättää liikennekyselyt historiaan matkamäärien kartoituksessa
Mobiiliverkkodatan vahvuus on erityisesti sen kattava otoskoko.