Telia Smart Family -sovelluksen ohjeet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Telia Smart Family on maksuton sovellus, jonka avulla pidät perheesi kanssa helposti yhteyttä päivän aikana. Sovelluksella voit vaikkapa tarkistaa, että lapsesi on päässyt koulusta kotiin tai muistuttaa häntä automaattisesti pesemään kätensä kotiin tullessaan. Sovelluksen avulla voit hallita myös kodin älylaitteita, kuten älyvaloja tai älypistokkeita.

Lataa sovellus Android-laitteelle
Lataa sovellus iOS-laitteelle

Päänäkymä

  1. Etusivu – Tästä pääset lukemaan viestit ja tapahtumat etusivulta.
  2. Muistutukset – Täältä voit lähettää ajastettuja muistutuksia perheenjäsenillesi joko toistuvana tai yhden kerran. Voit myös muistuttaa perheenjäsentäsi silloin, kun hän saapuu kotiin. 
  3. Älykodin laitteet – Tästä valikosta pääset lisäämään uusia laitteita ja ohjailemaan älylaitteita, jotka on jo asennettu Telia Smart Familyn avulla. 
  4. Asetukset – Asetuksista voit esimerkiksi kutsua uusia jäseniä perheeseesi ja jakaa sijaintisi perheenjäsenten kanssa. Löydät täältä myös linkit asennusohjeisiin.
Sovelluksen käyttöönotto
  1. Lataa ja asenna Telia Smart Family -sovellus sovelluskaupasta.
    Lataa sovellus Android-laitteelle
    Lataa sovellus iOS-laitteelle
  2. Avaa sovellus, niin pääset aloittamaan käyttöönoton. Sovellus ohjaa sinua suomenkielellä eteenpäin.

Käyttöönottoon kuuluu:

  • Puhelinnumeron syöttäminen ja sen vahvistaminen tekstiviestillä
    • Viestin saavuttua sovellus yleensä täyttää vahvistuskoodin automaattisesti. Jos ei, niin käy lukemassa saapunut viesti ja täytä koodi käsin sovelluksen pyytäessä.
    • Puhelinnumeron perusteella perheenjäsenet liitetään samaan perheeseen sovelluksessa. Se mahdollistaa myös puhelimen sijainnin jakamisen muille perheenjäsenille.  
  • Nimimerkin ja profiilikuvan valinta.
  • Perheryhmän nimeäminen ja perheen jäsenien kutsuminen puhelimen yhteystietojen avulla.
  • Kodin merkitseminen kartalle ja alueen valinta, milloin puhelin laskee käyttäjän saapuneen kotiin. Valittavissa on 3 eri aluekokoa.
Käyttö
Viestiseinänäkymä

  1. Kutsu puhelinluettelon yhteystiedoista jäsenet perheeseen.
  2. Kirjoita viesti perheenjäsenille, lähetä tai ota kuva.
  3. Perheen tapahtumat, kuten viestit, kuvat, kotiin saapumiset tai kotoa poistumiset löydät tästä.
Muistutukset

Muistutukset-sivulla voit luoda muistutuksia perheenjäsenten menoista tai sovituista tapahtumista.

Uutta muistutusta lisätessä voit kuvailla muistutusta ja lisätä aiheeseen kuvan galleriasta tai ottaa uuden kuvan puhelimen kameralla. Voit myös asettaa muistutukselle ajastuksen ja toistuvuuden. Lopuksi voit valita, kenelle muistutuksesta tulee puhelimeen ilmoitus. Kaikki perheenjäsenet näkevät yhteiset muistutukset, vaikka eivät saisikaan erikseen ilmoitusta.

Älylaitteiden hallinta

 

Tältä sivulta lisäät uusia laitteita Smart Family -sovellukseen. Ensimmäisenä laitteena tulee lisätä Telia Smart Family -älykotireititin, jonka jälkeen voit lisätä muita älylaitteita. Telia Smart Family -palvelu perustuu Zigbee-standardiin, joten voit käyttää useampia seuraavien valmistajien laitteita: 

Asetukset

 

Huom. Tiettyjen asetuksien muokkaaminen vaatii pääkäyttäjän oikeuden. Oikeus on oletuksena perheen luojalla ja hän voi jakaa pääkäyttäjän oikeuden Perhe-valikosta valitsemalla Valitse haluttu käyttäjä ja asettamalla päälle valinnan Pääkäyttäjä.

  • Oma profiili: Voit muokata nimeäsi tai profiilikuvaa, tarkistaa puhelinnumerosi, pyytää käyttäjätietoja tai poistaa tilisi
  • Perhe: Valitse perhe, jonka asetuksia haluat tarkastella tai muuttaa. Voit vaihtaa nimeä, kodin sijaintia, hallinnoida jäsenia (mm. antaa pääkäyttäjän oikeudet tai kutsua uusia jäseniä oikealta yläkulmasta), poistua perheestä tai poistaa perheen.
  • Paikan jako: Käyttäjä voi itse määritellä, näkyykö hänen sijaintinsa jatkuvasti ja/tai kotiin saapuessa ja poistuessa.
  • Tiedotteet ja äänet: Täältä voit muokata sovelluksen ilmoituksia ja sitä,  näkyvätkö perheenjäsenien kotiin saapumiset tai kotoa poistumiset etusivun viestiseinällä.
  • Auta meitä kehittymään: Ilmoita havaitsemastasi toimintavirheestä tai anna idea sovelluksen kehittämiseen.
  • Jaa sovellus: Voit jakaa sovelluksen asennuslinkin tuttavalle tai perheenjäsenelle. Sovelluksen jakaminen ei ole kutsu perheeseen, vain sovelluksen asentamisen linkki. Voit kutsua muita perheen jäseneksi Perhe-valikon kautta.

Kuvassa olevat vihreät painikkeet ovat linkkejä kyseisen aiheen pariin verkkosivuillamme.

Järjestelmävaatimukset
  • Android 5.0 ja uudemmat
  • Apple iOS 11 ja uudemmat
Apua ongelmatilanteisiin
En näe perheenjäsenen sijaintia kartalla
  • Pyydä perheenjäsentä tarkistamaan tai tarkista yhdessä lapsen kanssa puhelimen Telia Smart Family -sovelluksesta sijaintiedon jakamisen tila. Paina kyseisen henkilön profiilia aloitusnäytössä ja valitse Jaa sijaintini, jonka jälkeen sijainti näkyy kartalla.
  • Voit tarkistaa myös omalla sovelluksella toisten profiileja, jolloin näet, mitä asetuksia heillä on käytössä. Esimerkiksi sijainnin jakamisen pitää olla Aina, jotta sijaintitiedot päivittyvät reaaliajassa. Muutoin sijainti ei päivity ollenkaan, tai ainoastaan silloin kun sovellus on juuri käynnistetty.
  • Sijainti tulee olla myös sallittu puhelimen asetuksista niin, että sijainti välittyy myös sovelluksen ollessa sammutettu. Valitse Asetukset > My Location Sharing > Avaa asetukset > Sovelluksen käyttöoikeudet > Valitse listalta Smart Family > Salli aina.*
  • Eri perheille voi olla eri asetus sijaintiedon jakamisesta, joten tarkista haluamasi perheen kohdalta asetus.
  • Tarkista, ettei puhelimen asetuksista ole kytketty sovelluskohtaista akun optimointia Telia Smart Family -sovellukselle, sillä se voi estää sijiannin päivittymisen.
Kuinka kodin sijainti vaihdetaan tai poistetaan?
  1. Mene kohtaan Asetukset, valitse Perhe ja sitten perhe, jonka kodin sijaintia haluat vaihtaa .
  2. Valitse Koti Näytä Sijainti ja sitten Poista sijainti. Hyväksy poisto.

Tämän jälkeen perheen asetukset avautuvat uudelleen ja aiemman Näytä Sijainti -tekstin tilalla on Lisää Koti -valinta, josta voit valita uuden kodin sijainnin kartalta.
 
*Asetuksien esimerkki on kirjoitettu Android 10.0 version pohjalta ja valikon rakenne tai valikkojen nimet voi vaihdella eri puhelinmalleilla.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.