Freedome VPN -palvelun ohjeet

Freedome on helppokäyttöinen VPN-palvelu, jonka avulla voit muodostaa suojatun internetyhteyden missä tahansa.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Kun käytössäsi on Freedome VPN, voit käyttää huoletta julkisten tilojen wifi-verkkoja ilman pelkoa, että vaikkapa pankkitunnuksesi varastetaan. Freedome VPN täydentää tietoturvaasi Turvapaketin kanssa. Freedome on saatavilla tietokoneille, älypuhelimille ja tableteille. Freedome-ohjelmisto päivittää itsensä automaattisesti.

Freedome VPN on F-Securen Telialle tuottama palvelu ja sen ominaisuuksiin kuuluu muun muassa:

  • Yksityisyyden suojaus: seuraajat ja mainostajat eivät näe, mitä teet verkossa. IP-osoitteesi on piilossa myös sivustoilta, joilla vierailet.
  • Pääsy estettyihin sisältöihin: Katso maarajoitettua sisältöä muuttamalla virtuaalista sijaintiasi ja unohda ”Sisältö ei ole käytettävissä maassasi” -tyyppiset ilmoitukset.
  • Wifi-suojaus: Julkisissa wifi-verkoissa ulkopuolisten on helppo nähdä kaikki, mitä teet verkossa. Freedome salaa tietosi ja pitää ne suojassa.
  • Turvallinen surffailu: Freedome luo sinulle yhdellä napin painalluksella oman yksityisen verkon torjuen haitalliset sovellukset ja verkkosivut.

Huom! Freedome VPN ei korvaa tietoturvaohjelmaa eli sen kanssa kannattaa käyttää esimerkiksi Turvapakettia.

Identiteettisuoja ja salasanaholvi

Ajankohtaista (kesäkuu 2023): Päivitimme Telia Turvapaketti + Freedome VPN -paketin entistäkin kokonaisvaltaisemmaksi. Uudistuksen myötä palvelun nimi on nykyään Turvapaketti + Freedome VPN + Identiteettisuoja ja käyttöön tuli uusia ominaisuuksia. Samalla myös palvelun hintaa päivitettiin. Tiedotimme asiasta suoraan niitä asiakkaita joita muutos koski.

Identiteettisuoja ja salasanaholvi kuuluvat Turvapaketti + Freedome VPN + Identiteettisuoja -yhdistelmäpakettiin. Jos käytössäsi on pelkkä Telia Turvapaketti tai Freedome VPN, saat identiteettisuojan ja salasanaholvin käyttöösi päivittämällä tilauksesi yhdistelmäpakettiin.

 Kuva Turvapaketti-sovelluksen päänäkymästä uudistuksen jälkeen
Uudet ominaisuudet löytyvät palvelun etusivulta sekä sovelluksessa että tietokoneella.
 

Identiteettisuoja

Henkilötietojen monitorointi tarkistaa, onko tietojasi vuotanut nettiin, ilmoittaa mahdollisista tietovuodoista, sekä antaa toimintaohjeita, mikäli tietojasi on ollut mukana tietovuodoissa.

Voit monitoroida sähköpostiosoitteiden lisäksi muitakin henkilötietojasi, kuten puhelinnumeroita ja luottokortteja.

Saat sähköpostiisi ilmoitusviestin, jossa kerrotaan, mitä henkilötietoja tietomurron yhteydessä on vaarantanut, mikä tietomurto on kyseessä, mihin yritykseen tai tahoon tietomurto on kohdistunut, milloin tietomurto on tapahtunut ja mitä henkilötietoja (esim. salasanoja, luottokorttien numeroita ja katuosoitteita) valvottuun sähköpostiosoitteeseesi liittyy ja niin edelleen.
 
Voit lisätä 10 kunkin tyypin kohdetta valvottavaksi eli esim. 10 sähköpostiosoitetta, 10 maksukorttia ja 10 puhelinnumeroa.
 
Huom: Kun luot F-Secure-tilin, tilille määrittämäsi sähköpostiosoite lisätään automaattisesti valvottavaksi. F-Secure lähettää vahvistussähköpostin kyseiseen osoitteeseen, ja sinun on vahvistettava sähköpostiosoite, ennen kuin voit tarkastella yksityiskohtaisia tietoja tietomurroista ja mahdollisesti paljastuneista tiedoista.

Salasanaholvi

Salasanaholvi tallentaa tunnuksesi, salasanasi ja muut tärkeät tietosi turvallisesti. Voit lisätä käyttäjätunnuksen automaattisesti kirjautuessasi palveluun ja synkronoida salasanat eri laitteiden välillä.

Salasanaholvin avulla luot vahvoja salasanoja ja hallinnoit ja vaihdat mahdollisesti heikot salasanasi uusiin. Kätevä automaattitäyttö helpottaa kirjautumista eri palveluihin ja sujuvoittaa netin käyttöäsi.

Salasanaholvi on hyvä ottaa käyttöön ainakin kahdessa laitteessa. Laitteiden synkronointi on helppoa.

Tilaaminen

Voit tilata Freedome VPN -palvelun Minun TeliastaverkkokaupastaTelia Kaupasta tai asiakaspalvelustamme. Sinun ei tarvitse olla ennestään asiakkaamme tilataksesi meiltä Freedomen.

Lataus ja asennus

Tilauksen jälkeen saat sähköpostiisi käyttöönottoviestin, josta löytyy:

  • Käyttäjätunnuksesi palvelun käyttöönottoon. Se on sama kuin Telia-tunnuksesi. Jos sinulla ei ole vielä Telia-tunnusta, luo tunnus.
  • Latauslinkki, jolla voit ladata sovelluksen laitteillesi.

Lataa Freedome VPN

  1. Kun olet ladannut ja asentanut sovelluksen laitteellesi, avaa sovellus.
  2. Valitse kohta Tilaus.
  3. Kirjaudu sovellukseen Telia-tunnuksella.
  4. Näet Telian logon sovelluksessa, kun asennus ja palvelun aktivointi on suoritettu onnistuneesti.
Käyttö

Laita Freedome päälle ja pois päältä painamalla sovelluksen päänäkymässä olevaa Suojaus päällä / Suojaus poissa -painiketta.

Aseta virtuaalinen sijaintisi painamalla päänäkymän alareunassa olevaa Sijainti-painiketta ja valitsemalla avautuvasta valikosta haluamasi sijainti.

Suojaus päällä -painikkeen alapuolelta klikkaamalla pääset tarkastelemaan tilastoja ja tietoja suojatusta liikenteestä, estetyistä sivustoista ja estetyistä seurantayrityksistä.

Päivitys toiseen Freedome VPN -pakettiin

Freedomen voit päivittää Minun Teliaan kirjautumalla ja valitsemalla haluamasi Freedome-paketin.

  1. Kirjaudu sisään Telia-tunnuksellasi.
  2. Valitse Freedome.
  3. Klikkaa sivun alalaidassa olevaa Muuta tilausta -painiketta.
  4. Valitse sopiva Freedome-paketti ja klikkaa Vahvista-painiketta.

Päivitä Freedome-paketti

Päivitetty Freedome-paketti on käytettävissäsi heti, kun olet saanut ”Ota käyttöön” -viestin. Palvelua ei tarvitse asentaa uudelleen, vaan voit suoraan jatkaa palvelun käyttöä.

Usein kysytyt kysymykset
Mikä on VPN?

Lyhenne VPN tulee sanoista “Virtual Private Network”. Se mahdollistaa tiedon lähettämisen ja vastaanottamisen laitteeltasi julkisissa verkoissa aivan kuin laitteesi olisi suoraan yhteydessä etäverkkoon – salattuna ja yksityisesti. Tämä tarkoittaa sitä, ettei kukaan voi lukea tietoja joita lähetät tai vastaanotat. Lisäksi voit käyttää palveluita kuten olisit fyysisesti samassa sijainnissa kuin etäverkko.

Ilman VPN-sovellusta julkisia verkkoja käyttäessäsi tietoliikenteesi on muiden nähtävillä ja hakkerit voivat päästä käsiksi esimerkiksi salasanoihisi, kuviisi, henkilötunnukseesi ja rahoihisi. Lisäksi sivut joilla vierailet näkevät IP-osoitteesi, mikä paljastaa mm. sijaintisi ja mahdollisesti myös henkilöllisyytesi.

Tarvitsenko tietoturvaa, kun käytän Freedomea?

Freedome suojaa yksityisyyttäsi estämällä sivustoja, mainostajia tai hakkereita seuraamasta sinua verkossa. Tietoturvaohjelmien päätarkoitus on suojata laitetta (tietokonetta tai mobiililaitetta) esimerkiksi internetistä tulevilta haittaohjelmilta. Turvataksesi sekä laitteesi että yksityisyytesi tarvitset Freedomen lisäksi tietoturvapalvelun, kuten Telia Turvapaketin.

Tarvitseeko Suomessa suojata verkkoyhteyttä?

Internetissä ei ole maarajoja, joten monet seurantaevästeet ovat Suomessa käytössä niin kuin muuallakin. Julkiset verkot ovat yhtä haavoittuvia seurannalle Suomessa kuin muuallakin.

Kerääkö F-Secure tietoa käyttäjistä?

F-Secure ei kerää tietoja liikenteestä, joka kulkee Freedomen läpi.

Lue F-Securen tietosuojakäytäntö

Hidastaako Freedome VPN tietokonetta?

Freedome salaa ja purkaa kaiken tiedon, joka kulkee laitteellesi ja siitä pois. Tämä kuluttaa jonkin verran laitteen tehoa, mutta käytännössä sitä tuskin huomaa. Suurin osa Freedomen toiminnoista tapahtuu VPN-portin tasolla, joten itse sovellus on mahdollisimman kevyt.

Hidastaako Freedome VPN nettiyhteyttä?

Kun joudut kolmansien osapuolten seurannan kohteeksi, laitteellesi latautuu tietämättäsi paljon ylimääräistä dataa, mikä kuormittaa nettiyhteytäsi. Freedome estää nämä turhaan kaistaa kuluttavat seurantaevästeet, jolloin verkkoliikenne vähenee ja nettisivut latautuvat nopeammin.

Käyttäessäsi Freedomea kaikki verkkoliikenteesi salataan ja kuljetetaan valitsemasi virtuaalisen sijainnin kautta. Koska kaikki data kulkee virtuaalisen sijainnin kautta, välimatka vaikuttaa hieman yhteyden nopeuteen. Esimerkiksi jos olet Suomessa ja valitset virtuaalisen sijainnin Australiasta, kaikki verkkoliikenne kulkee Australian kautta, vaikka lukisit suomalaista uutissivustoa. Mitä kauempana valitsemasi virtuaalinen sijainti on, sitä kauemmin tiedonsiirto kestää.

Miksi IP-osoitteeni vaikuttaa olevan eri maassa kuin odotin?

Freedomen avulla voit valita itsellesi virtuaalisen sijainnin, jonka kautta kaikki käyttämäsi dataliikenne kulkee. Jos olet esimerkiksi Saksassa ja valitset Freedomessa sijainniksesi Suomen, kaikki dataliikenne kulkee Suomessa sijaitsevien yhdyskäytäväpalvelinten kautta.

Internetissä on geopaikannus- tai GeoIP-palveluja, jotka yrittävät määrittää IP-osoitteesi sijainnin, kun käytät niitä. Yleensä ne toimivat hyvin: yllä olevassa esimerkissä Saksassa oleva käyttäjä näkee, että hänen yhteytensä tulee Suomesta tällaisella palvelulla.

GeoIP-palvelut eivät aina toimi kunnolla, sillä maantieteellisen sijainnin määrittävät IP-osoitteet eivät ole aina luotettavia. GeoIP-tietokantoja on useita erilaisia. Ne yrittävät yhdistää IP-osoitteet eri maihin ja kaupunkeihin, mutta niiden tietokannat eivät ole kattavia ja niissä saattaa olla virheitä. Esimerkiksi monikansallisen yrityksen omistuksessa olevat IP-osoitteet voivat olla tällaisia poikkeuksia: Hollantilainen yritys saattaa omistaa Japanissa sijaitsevia IP-osoitteita, mutta IP-osoitteet saattavat näkyä GeoIP-palveluissa hollantilaisina.

Kaikki Freedomessa käytettävissä olevat sijainnit sijaitsevat niissä maissa, jotka Freedomessa näkyvät, vaikka GeoIP-palvelu väittäisikin jotain muuta.

Mistä tiedän, onko suojaus päällä?

Freedomen suojaus on päällä, kun sovelluksen valkoisen napin päällä lukee Suojaus päällä.

Miksi Freedomen VPN-yhteys katkeilee?

Jos VPN-yhteytesi katkeaa usein, puhelimessasi tai tabletissasi saattaa olla käytössä optimointisovellus.

Optimointisovelluksia löytyy esimerkiksi useilta Android-laitteilta ja ne saattavat pysäyttää Freedomen toiminnan huomaamattasi. Optimointisovellus yrittää säästää laitteen akkua ja muita resursseja, jolloin se saattaa luulla Freedomea tarpeettomaksi taustasovellukseksi.

Optimointisovelluksen voi yleensä määrittää ohittamaan tietyt sovellukset. Jos optimointisovellus sallii tämän, lisää Freedome sallittujen sovellusten luetteloon.

Freedome pysähtyy Samsung-laitteessa

Voit halutessasi estää Samsungin Smart Managerin pysäyttämästä Freedomea:

  1. Käynnistä Smart Manager -sovellus.
  2. Napauta Battery (Akku) -vaihtoehtoa.
  3. Napauta App optimization (Sovelluksen optimointi) -osiossa vaihtoehtoa Detail (Tiedot).
  4. Etsi Freedome luettelosta ja napauta sitä. Huom! Luettelo ei ole välttämättä aakkosjärjestyksessä.
  5. Valitse App optimization (Sovelluksen optimointi) -valintaikkunasta Turn off (Poista käytöstä). Huom! Smart Manager -sovelluksen valinnat saattavat vaihdella version mukaan.
Freedome pysähtyy Huawei- tai Honor-laitteessa

Jos haluat estää EMUI:tä pysäyttämästä Freedomea, lukitse Freedome suojatuksi sovellukseksi EMUI-asetuksissa.

  1. Määritä EMUI-laitehallinnan asetusten virta-asetuksissa laitteen virransäästötilaksi Normal/Smart (Normaali/Älykäs) tai Performance (Suorituskyky).
  2. Määritä Freedome-sovellus suojatuksi sovellukseksi EMUI-asetuksissa (EMUI 3.x) tai laitehallintasovelluksessa (EMUI 4.0).
  3. Lukitse Freedome-sovellus manuaalisesti avointen sovellusten luettelossa ja vedä Freedome-sovellusta hieman alaspäin luettelossa.

Huom!

  • Toimenpiteet saattavat vaihdella EMUI-version mukaan.
  • Jos käynnistät laitteen uudelleen, tee myös yllä mainitut määritykset uudestaan, sillä EMUI ei säilytä asetusta laitteen uudelleenkäynnistyksessä.
Tuetut käyttöjärjestelmät
  • Tietokoneet: Windows 8.1, Windows 10, Windows 11, macOS 10.12 tai uudempi
  • Älypuhelimet ja tabletit: Android 8.0 tai uudempi, iOS 11 tai uudempi
Freedome VPN:n irtisanominen

Freedome VPN:n irtisanominen onnistuu helpoiten näin:

  1. Kirjaudu Minun Teliaan Telia-tunnuksellasi.
  2. Valitse Freedome VPN.
  3. Klikkaa Poista palvelu -painiketta sivun alalaidassa.

IRTISANO FREEDOME VPN

Voit myös aina olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Turvapaketin asennus ja käyttöohjeet

Mikä on Telia-tunnus ja mitä teen sillä?

Telia Yhteyspiste -palvelun ohjeet

Huijausviestit ja huijauspuhelut

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.