Takaisin

Freedome VPN

Freedome on äärimmäisen helppokäyttöinen VPN-palvelu, jonka avulla voit muodostaa suojatun internetyhteyden missä tahansa.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Freedomen avulla pysyt netissä näkymättömänä ja voit käyttää huoletta esimerkiksi nettikahviloiden Wi-Fi-verkkoa ilman pelkoa, että vaikkapa pankkitunnuksesi varastetaan. Freedome täydentää tietoturvaasi Turvapaketin kanssa.

Freedome VPN on F-Securen Telialle tuottama palvelu ja sen ominaisuuksiin kuuluu muun muassa:

  1. Yksityisyyden suojaus: seuraajat ja mainostajat eivät näe, mitä teet verkossa. IP-osoitteesi on piilossa myös sivustoilta, joilla vierailet.
  2. Pääsy estettyihin sisältöihin: Katso maarajoitettua sisältöä muuttamalla virtuaalista sijaintiasi ja unohda ”sisältö ei ole käytettävissä maassasi” -tyyppiset ilmoitukset.
  3. Wifi-suojaus: wifi-verkoissa ulkopuolisten on helppo nähdä kaikki mitä teet verkossa. Freedome suojaa tietosi salaamalla ne.
  4. Turvallinen surffailu: vain yhdellä napin painalluksella Freedome luo sinulle oman yksityisen verkon torjuen haitalliset sovellukset ja verkkosivut.

Huom! Freedome ei korvaa tietoturvaa. Freedome on saatavilla tietokoneille, älypuhelimille ja tableteille. Freedome-ohjelmisto päivittää itsensä automaattisesti.

Tilaa Freedome VPN:n kirjautumalla Minun TeliaanverkkokaupastaTelia Kaupasta tai asiakaspalvelustamme. Sinun ei tarvitse olla ennestään Telian asiakas.

Lataus ja asennus

Tilauksen jälkeen saat tilausvahvistuksen Ota käyttöön -viestin, josta löytyy:

  • Käyttäjätunnuksesi Freedome VPN:n käyttöönottoon, joka on sama kuin Telia-tunnuksesi.
  • Latauslinkin, jolla voit ladata sovelluksen laitteillesi.

LATAA FREEDOME VPN

Kun olet ladannut ja asentanut sovelluksen laitteellesi, avaa sovellus.

  1. Valitse kohta Tilaus
  2. Kirjaudu sisään Telia-tunnuksella
  3. Näet Telian logon sovelluksessa, kun asennus ja palvelun aktivointi on suoritettu onnistuneesti.
Käyttö

Laita Freedome päälle ja pois päältä painamalla käyttöliittymän keskellä olevaa Suojaus päällä / Suojaus poissa -painiketta.

Aseta virtuaalinen sijaintisi painamalla käyttöliittymän alareunassa olevaa Sijainti-painiketta ja valitsemalla avautuvasta valikosta haluamasi sijainti.

Suojaus päällä -painikkeen alapuolelta klikkaamalla pääset tarkastelemaan erilaisia tilastoja ja tietoja suojatusta liikenteestä, estetyistä sivustoista ja estetyistä seurantayrityksistä.

Päivitys toiseen Freedome VPN -pakettiin

Freedomen voit päivittää Minun Teliaan kirjautumalla ja valitsemalla haluamasi Freedome-paketin.

  1. Kirjaudu sisään Telia-tunnuksellasi.
  2. Valitse Freedome.
  3. Klikkaa sivun alalaidassa olevaa Muuta tilausta -painiketta.
  4. Valitse sopiva Freedome-paketti ja klikkaa Vahvista-painiketta.

Päivitä Freedome-paketti

Päivitetty Freedome-paketti on käytettävissäsi heti, kun olet saanut ”Ota käyttöön” -viestin. Palvelua ei tarvitse asentaa uudelleen, vaan voit suoraan jatkaa palvelun käyttöä.

Usein kysytyt kysymykset
Mikä on VPN?

Lyhenne VPN tulee sanoista “Virtual Private Network”. Se mahdollistaa tiedon lähettämisen ja vastaanottamisen laitteeltasi julkisissa verkoissa aivan kuin laitteesi olisi suoraan yhteydessä etäverkkoon – salattuna ja yksityisesti. Tämä tarkoittaa sitä, ettei kukaan voi lukea tietoja joita lähetät tai vastaanotat. Lisäksi voit käyttää palveluita kuten olisit fyysisesti samassa sijainnissa kuin etäverkko.

Ilman VPN-sovellusta julkisia verkkoja käyttäessäsi tietoliikenteesi on muiden nähtävillä ja hakkerit voivat päästä käsiksi esimerkiksi salasanoihisi, kuviisi, henkilötunnukseesi ja rahoihisi. Lisäksi sivut joilla vierailet näkevät IP-osoitteesi, mikä paljastaa mm. sijaintisi ja mahdollisesti myös henkilöllisyytesi.

Tarvitsenko tietoturvaa, kun käytän Freedomea?

Freedome suojaa käyttäjän yksityisyyttä estämällä sivustoja, mainostajia tai hakkereita seuraamasta käyttäjää verkossa. Tietoturvasovellusten pääasiallinen tarkoitus on suojata laitetta (tietokonetta tai mobiililaitetta) esimerkiksi internetistä tulevilta haittaohjelmilta. Turvataksesi sekä laitteesi että yksityisyytesi tarvitset Freedomen lisäksi tietoturvapalvelun, kuten Telia Turvapaketti Premiumin.

Tarvitseeko Suomessa suojata verkkoyhteyttä?

Internetissä ei ole maarajoja, joten monet seurantaevästeet ovat Suomessa käytössä niin kuin muuallakin. Julkiset verkot ovat yhtä haavoittuvia seurannalle Suomessa kuin muuallakin.

Kerääkö F-Secure tietoa käyttäjistä?

F-Secure ei kerää tietoja liikenteestä, joka kulkee Freedomen läpi.

Lue F-Securen tietosuojakäytäntö

Hidastaako Freedome VPN tietokonetta?

Freedome salaa ja purkaa kaiken tiedon, joka kulkee laitteellesi ja laitteeltasi. Luonnollisesti tämä kuluttaa jonkin verran laitteen tehoa, mutta käytännössä sitä tuskin huomaa. Suurin osa Freedomen toiminnoista tapahtuu VPN-portin tasolla, joten itse sovellus on tehty mahdollisimman kevyeksi.

Hidastaako Freedome VPN nettiyhteyttä?

Kun joudut kolmansien osapuolten seurannan kohteeksi, lataat tietämättäsi paljon ylimääräistä aineistoa laitteellesi. Tämä aiheuttaa luonnollisesti ylimääräistä kuormitusta verkkokaistallesi. Freedomen estäessä nämä verkkokaistaa kuluttavat seurantaevästeet, verkkoliikenne vähenee, jolloin nettisivut latautuvat nopeammin.

Käyttäessäsi Freedomea kaikki verkkoliikenteesi salataan ja kuljetetaan valitsemasi virtuaalisen sijainnin kautta. Koska kaikki data kulkee tuon virtuaalisen sijainnin kautta, välimatka vaikuttaa hieman yhteyden nopeuteen. Jos olet Suomessa ja valitset virtuaalisen sijainnin Australiasta, kaikki verkkoliikenne kulkee Australian kautta, vaikka lukisit suomalaista uutissivustoa. Mitä kauempana valitsemasi virtuaalinen sijainti on, sitä kauemmin tiedonsiirto kestää.

Mistä tiedän, onko suojaus päällä?

Freedomen suojaus on päällä, kun sovelluksen valkoisen napin päällä lukee “Suojaus päällä”.

Miksi Freedomen VPN-yhteys katkeilee?

Jos huomaat, että Freedomen VPN-yhteys katkeaa jatkuvasti, puhelimessasi tai tablet-laitteessasi saattaa olla käytössä optimointisovellus.

Optimointisovellukset, jotka on saatettu lisätä toimittajien mukauttamiin Android-laiteversioihin, saattavat pysäyttää Freedomen huomaamatta laitteessa. Optimointisovellus yrittää säästää laitteen akkua ja muita resursseja ja pitää Freedomea tarpeettomana taustasovelluksena.

Optimointisovelluksen voi yleensä määrittää ohittamaan tietyt sovellukset. Jos optimointisovellus sallii tämän, lisää Freedome sallittujen sovellusten luetteloon.

Miksi IP-osoitteeni vaikuttaa olevan eri maassa kuin odotin?

Freedomen avulla voit valita sijainnin, jonka kautta kaikki verkkoliikenne reititetään. Jos olet esimerkiksi Saksassa, mutta valitset Suomen virtuaaliseksi sijainniksi Freedomessa, kaikki liikenne reititetään Suomessa sijaitsevien yhdyskäytäväpalvelinten kautta.

Internetissä on geopaikannus- tai GeoIP-palveluja, jotka yrittävät määrittää IP-osoitteesi sijainnin, kun käytät niitä. Yleensä tämä toimii hyvin: yllä olevassa esimerkkitapauksessa saksalainen käyttäjä näkee, että hänen yhteytensä tulee Suomesta tällaisella palvelulla.

Nämä palvelut eivät kuitenkaan aina toimi odotetulla tavalla, sillä maantieteellisen sijainnin määrittävät IP-osoitteet eivät ole aina luotettavia. Joskus IP-osoitteet voivat olla monikansallisten yritysten omistuksessa: esimerkiksi hollantilainen yritys saattaa omistaa Japanissa sijaitsevia IP-osoitteita. GeoIP-tietokantoja on useita erilaisia. Ne yrittävät yhdistää IP-osoitteet eri maihin ja kaupunkeihin, mutta nämä tietokannat eivät ole kattavia eivätkä niiden tiedot ole välttämättä edes oikein. Japani-esimerkissä olevat IP-osoitteet saattavat näkyä edelleen hollantilaisina IP-osoitteina GeoIP-palvelujen mukaan.

Kaikki Freedomen käytettävissä olevat sijainnit sijaitsevat niissä maissa, jotka näkyvät käyttöliittymässämme, vaikka GeoIP-palvelu väittäisikin jotain muuta.

Freedome pysähtyy Samsung-laitteessa

Jos haluat estää Samsungin Smart Manageria pysäyttämästä Freedomea, toiminto on poistettava käytöstä Freedomen osalta.

  1. Käynnistä Smart Manager -sovellus.
  2. Napauta Battery (Akku) -vaihtoehtoa.
  3. Napauta App optimization (Sovelluksen optimointi) -osiossa vaihtoehtoa Detail (Tiedot).
  4. Etsi Freedome luettelosta ja napauta sitä. Huom! Luettelo ei ole välttämättä aakkosjärjestyksessä.
  5. Valitse App optimization (Sovelluksen optimointi) -valintaikkunasta Turn off (Poista käytöstä). Huom! Smart Manager -sovelluksen valinnat saattavat vaihdella version mukaan.
Freedome pysähtyy Huawei- ja Honor-laitteissa

Jos haluat estää EMUI:tä pysäyttämästä Freedomea, sinun on lukittava Freedome suojatuksi sovellukseksi EMUI-asetuksissa.

  1. Määritä EMUI-laitehallinnan asetusten virta-asetuksissa laitteen virransäästötilaksi Normal/Smart (Normaali/Älykäs) tai Performance (Suorituskyky).
  2. Määritä Freedome-sovellus suojatuksi sovellukseksi EMUI-asetuksissa (EMUI 3.x) tai laitehallintasovelluksessa (EMUI 4.0).
  3. Lukitse Freedome-sovellus manuaalisesti avointen sovellusten luettelossa ja vedä Freedome-sovellusta hieman alaspäin luettelossa.

Huom!

  • Toimenpiteet saattavat vaihdella EMUI-version mukaan.
  • Sinun on määritettävä edellä kuvatut asiat uudelleen laitteen uudelleenkäynnistyksen jälkeen, sillä EMUI ei säilytä asetusta laitteen uudelleenkäynnistyksessä.
Tuetut käyttöjärjestelmät
  • Tietokoneet: Windows 7 tai uudempi, Mac OS X 10.9 tai uudempi
  • Älypuhelimet ja tabletit: Android 4.0.3 tai uudempi, Apple iOS 8 tai uudempi
Freedome VPN:n irtisanominen

Freedome VPN:n irtisanominen onnistuu helpoiten näin:

  1. Kirjaudu sisään omalla Telia-tunnuksellasi
  2. Valitse Freedome VPN
  3. Klikkaa Poista palvelu -painiketta sivun alalaidassa

IRTISANO FREEDOME VPN

Voit myös aina olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Lisää samasta aiheesta

Turvapaketti Premium

Mikä on Telia-tunnus ja mitä teen sillä?

Telia Yhteyspiste -palvelu

Ota yhteyttä

Minun Telia

Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.

Kirjaudu selaimella

Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.