Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus luovat uudenlaisia elämyksiä asiakkaille

Ksenia Avetisova ja Janne Timonen kannustavat yrityksiä luomaan merkityksellisiä ja innovatiivisia AR- ja VR-sisältöjä.

Vähittäiskauppa on isossa murroksessa, ja alan toimijoiden on innovoitava uusia tapoja selviytyäkseen kovenevassa kilpailussa. Edelläkävijäyritykset luottavat uuteen teknologiaan, ja etenkin virtuaali- ja lisätyn todellisuuden ratkaisuiden ennakoidaan tuovan alalle täysin uudenlaisia elämyksiä sekä mahdollisuuksia parantaa asiakaskokemusta. Mitä ratkaisuja maailmalta löytyy jo nyt? Entä miltä näyttää lisätyn todellisuuden (AR) ja virtuaalitodellisuuden (VR) tulevaisuus?

”Gartnerin hypekäyrällä lisätty ja virtuaalitodellisuus ovat sahanneet viimeisen vuosikymmenen ajan sekä ylös- että alaspäin. Viime vuonna VR poistui käyrältä, mikä tarkoittaa sitä, että se ei enää ole nouseva trendi vaan todellisuutta”, valottaa Ksenia Avetisova, joka vastaa Tiedolla laajennetun todellisuuden ratkaisusta. ”Teknologian yleistymistä voi tarkastella myös AR- ja VR-projekteihin tehtyjen investointien pohjalta. Vuonna 2017 investoinnit olivat 3,5 miljardin dollarin luokkaa.”

Samalla kun investoinnit kasvavat, muuttuvat myös AR- ja VR-teknologian avulla tehdyt toteutukset aiempaakin vaikuttavimmiksi. Telian asiantuntija Janne Timonen mainitsee esimerkkinä bussipysäkeille toteutetun ratkaisun, joka on noussut myös viraali-ilmiöksi: ”Lisätyn todellisuuden avulla ihmisille näytetään Pepsi Maxin toimesta bussipysäkeillä esimerkiksi ufojen hyökkäyksiä tai vapaana juoksevia villieläimiä, joista ihmiset sitten ottavat kuvia ja selfieitä.”

”Toinen hyvä esimerkki on Burger Kingin sovellus, jossa käyttäjän katsoessa sovelluksen kautta kilpailijan mainosta, se syttyy palamaan paljastaen Burger Kingin mainoksen. Mikäli sovelluksen käyttäjä hyödyntää tätä ominaisuutta, hän saa maksuttoman Whopper-hampurilaisen”, Timonen kertoo. ”Viraali-ilmiöiksi päätyvät toteutukset ovatkin mielestäni tällä hetkellä kaikkein kiinnostavimpia.”

Avetisova pitää yhtenä tämän hetken mielenkiintoisimmista AR-toteutuksista Amazonin sovellusta, jonka avulla käyttäjä voi ”skannata” minkä tahansa todellisen elämän esineen. Sovellus etsii kyseisen tuotteen tai tavaran verkosta, jolloin käyttäjä voi ostaa sen verkkokaupasta. ”Hyviä toteutuksia ovat myös sellaiset, joissa käyttäjä voi kokeilla virtuaalisia esineitä todellisessa ympäristössä, esimerkkinä vaikkapa uuden huonekalun virtuaalinen sovittaminen omaan kotiin. Kun tuotetta voi kokeilla ennen ostopäätöstä, ostokokemus on paljon sujuvampi. Uskonkin, että AR- ja VR-ratkaisut vaikuttavat ennen kaikkea brändiuskollisuuteen, asiakaskokemukseen sekä sitoutumiseen.” (Artikkeli jatkuu podcastin alla.)

Ksenia Avetisova ja Janne Timonen keskustelevat podcastissa AR- ja VR-ratkaisuiden tulevaisuudesta sekä mahdollisuuksista konkreettisten käyttöesimerkkien kautta.

Parempia laitteita ja innovatiivisempaa sisältöä

AR- ja VR-teknologian yleistyminen edellyttää sekä kiinnostavia käyttökohteita että laadukkaita ja järkevän hintaisia päätelaitteita. Timosen arvion mukaan ihmiset eivät ryhdy käyttämään AR- ja VR-sovelluksia, jos he eivät näe sille mitään syytä. Sen vuoksi onkin ensiarvoisen tärkeää, että yritykset innovoivat paljon erilaisia sisältöjä, joita ihmiset haluavat kuluttaa.

”Teknologia mahdollistaa paljon jo tällä hetkellä, joten nyt vaaditaan luovuutta sisältöihin ja erilaisia käyttökohteita, jotka vastaavat ihmisten tarpeisiin”, Avetisova komppaa. ”Mielestäni toimivia ovat sellaiset konseptit, joissa laajennettu todellisuus sekoittuu todelliseen ympäristöön. Esimerkiksi valmiiksi rakennettuun Lego-maailmaan on mahdollista tuoda AR-ratkaisun avulla virtuaalisia hahmoja, jotka vaikkapa kävelevät rakentamassasi linnassa ja joiden kanssa voi myös olla vuorovaikutuksessa. Tuollainen on todella sitouttavaa”, Avetisova innostuu. ”Ratkaisu kannustaa ostamaan lisää legoja, jotta käyttäjä pääsee käsiksi myös muuhun digitaaliseen sisältöön, joita lisäosat tarjoavat.”

Timonen odottaa, että laajennetun todellisuuden lasit kehittyvät, mikä kiihdyttäisi teknologian käyttöönottoa: ”Olen kuullut huhuja, että Apple toisi markkinoille edistykselliset AR-lasit tänä vuonna. Kun lasit ovat järkevän hintaisia, niistä alkaa tulla valtavirtaa. Sen jälkeen yritysten on pakko ryhtyä kehittämään erilaisia sisältöjä ihmisten kulutettavaksi.”

”Lisäksi 5G-verkko raivaa tietä AR- ja VR-teknologian kehitykselle”, Timonen jatkaa. ”Lyhyt viive ja lyhyt latausaika ovat olennaisen tärkeitä AR- ja VR-sovelluksissa. Tämä näkyy lisätyssä todellisuudessa esimerkiksi tilanteissa, joissa käyttäjän pitää liikkuessaan havainnoida liikkuvaa kohdetta.”

5G:n nopea yhteys ja lyhyt viive mahdollistavat datan säilyttämisen pilvessä, josta se voidaan tarvittaessa nopeasti ladata päätelaitteelle: ”Käyttäjän ei 5G-verkossa tarvitse tehdä kompromisseja laitteen tallennuskapasiteetin osalta hyödyntääkseen AR- ja VR-elämyksiä”, Avetisova tarkentaa. ”Ihmiset ovat nykyään myös todella kärsimättömiä – kolme sekuntiakin on liian pitkä odotusaika! 5G:n ansiosta käyttäjät pääsevät viiveettömästi käsiksi sisältöön, mikä parantaa myös käyttökokemusta.”

Tiedolla uskotaan vahvasti 5G:n mahdollistamiin käyttötapauksiin eri toimialoilla. Yhtiö onkin liittynyt yhtenä ensimmäisistä jäsenistä Telian avoimeen 5G Finland -verkostoon, jossa yritykset, yhteisöt ja startupit kehittävät yhdessä 5G-käyttökohteita. ”Innovaatiot syntyvät ekosysteemeissä. Teemme Telian kanssa töitä sen eteen, että Suomi voisi olla edelläkävijä uuden teknologian hyödyntämisessä”, Avetisova päättää.

Lue lisää: Virtuaalitodellisuuden tulevaisuudessa häämöttää digitaalinen kaksonen

Ei pelkkiä kissavideoita – 5G:n kapasiteetti ja nopeus mahdollistavat uudenlaiset palvelut

Haluatko olla 5G-edelläkävijä?

5G Finland -verkostossa pääset kehittämään aitoja 5G-käyttötapauksia yhdessä ekosysteemiin kuuluvien toimijoiden – yritysten, organisaatioiden, startupien – kanssa.

Lue lisää

Artikkelin aihealueet

Virtuaalitodellisuus Laajennettu todellisuus 5G
Lisää samasta aiheesta
Teknologia, kulutus, lainsäädäntö – sähköjärjestelmää uudistetaan monesta suunnasta
Älykäs rekkaliikenne kehittyy pian 5G-vauhdilla
Helsinki haluaa olla maailman toimivin kaupunki: “Tarvitsemme valtavasti innovaatioita ja teknologiaa”
Ei pelkkiä kissavideoita – 5G:n kapasiteetti ja nopeus mahdollistavat uudenlaiset palvelut
5G - kysymyksiä ja vastauksia
5G vauhdittaa automatisoitumista maalla ja merellä
Virtuaalitodellisuuden tulevaisuudessa häämöttää digitaalinen kaksonen, joka ”teleporttaa” meidät minne hyvänsä
Enemmän tuottajia, joustavampaa kulutusta – 5G ketteröittää sähköverkkoa
Edellinen artikkeli
Yrittäjät valitsivat parhaan työpuhelimen
Pyysimme yrittäjiä äänestämään heille parasta puhelinta vuosimallia 2019 sosiaalisessa mediassa. ...
Seuraava artikkeli
Tupas katoaa, turvallisuus lisääntyy
Siirtymäaika Tupas-tunnistautumisesta uuteen protokollaan päättyy syyskuun lopussa.