Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus luovat uudenlaisia elämyksiä asiakkaille

4 min
Ksenia Avetisova ja Janne Timonen kannustavat yrityksiä luomaan merkityksellisiä ja innovatiivisia AR- ja VR-sisältöjä.

Vähittäiskauppa on isossa murroksessa, ja alan toimijoiden on innovoitava uusia tapoja selviytyäkseen kovenevassa kilpailussa. Edelläkävijäyritykset luottavat uuteen teknologiaan, ja etenkin virtuaali- ja lisätyn todellisuuden ratkaisuiden ennakoidaan tuovan alalle täysin uudenlaisia elämyksiä sekä mahdollisuuksia parantaa asiakaskokemusta. Mitä ratkaisuja maailmalta löytyy jo nyt? Entä miltä näyttää lisätyn todellisuuden (AR) ja virtuaalitodellisuuden (VR) tulevaisuus?

”Gartnerin hypekäyrällä lisätty ja virtuaalitodellisuus ovat sahanneet viimeisen vuosikymmenen ajan sekä ylös- että alaspäin. Viime vuonna VR poistui käyrältä, mikä tarkoittaa sitä, että se ei enää ole nouseva trendi vaan todellisuutta”, valottaa Ksenia Avetisova, joka vastaa Tiedolla laajennetun todellisuuden ratkaisusta. ”Teknologian yleistymistä voi tarkastella myös AR- ja VR-projekteihin tehtyjen investointien pohjalta. Vuonna 2017 investoinnit olivat 3,5 miljardin dollarin luokkaa.”

Samalla kun investoinnit kasvavat, muuttuvat myös AR- ja VR-teknologian avulla tehdyt toteutukset aiempaakin vaikuttavimmiksi. Telian asiantuntija Janne Timonen mainitsee esimerkkinä bussipysäkeille toteutetun ratkaisun, joka on noussut myös viraali-ilmiöksi: ”Lisätyn todellisuuden avulla ihmisille näytetään Pepsi Maxin toimesta bussipysäkeillä esimerkiksi ufojen hyökkäyksiä tai vapaana juoksevia villieläimiä, joista ihmiset sitten ottavat kuvia ja selfieitä.”

AR by Telia -sovellus tarjoaa alustan AR-sisällön jakeluun kaiken kokoisille yrityksille!

”Toinen hyvä esimerkki on Burger Kingin sovellus, jossa käyttäjän katsoessa sovelluksen kautta kilpailijan mainosta, se syttyy palamaan paljastaen Burger Kingin mainoksen. Mikäli sovelluksen käyttäjä hyödyntää tätä ominaisuutta, hän saa maksuttoman Whopper-hampurilaisen”, Timonen kertoo. ”Viraali-ilmiöiksi päätyvät toteutukset ovatkin mielestäni tällä hetkellä kaikkein kiinnostavimpia.”

Avetisova pitää yhtenä tämän hetken mielenkiintoisimmista AR-toteutuksista Amazonin sovellusta, jonka avulla käyttäjä voi ”skannata” minkä tahansa todellisen elämän esineen. Sovellus etsii kyseisen tuotteen tai tavaran verkosta, jolloin käyttäjä voi ostaa sen verkkokaupasta. ”Hyviä toteutuksia ovat myös sellaiset, joissa käyttäjä voi kokeilla virtuaalisia esineitä todellisessa ympäristössä, esimerkkinä vaikkapa uuden huonekalun virtuaalinen sovittaminen omaan kotiin. Kun tuotetta voi kokeilla ennen ostopäätöstä, ostokokemus on paljon sujuvampi. Uskonkin, että AR- ja VR-ratkaisut vaikuttavat ennen kaikkea brändiuskollisuuteen, asiakaskokemukseen sekä sitoutumiseen.” (Artikkeli jatkuu podcastin alla.)

Ksenia Avetisova ja Janne Timonen keskustelevat podcastissa AR- ja VR-ratkaisuiden tulevaisuudesta sekä mahdollisuuksista konkreettisten käyttöesimerkkien kautta.

Parempia laitteita ja innovatiivisempaa sisältöä

AR- ja VR-teknologian yleistyminen edellyttää sekä kiinnostavia käyttökohteita että laadukkaita ja järkevän hintaisia päätelaitteita. Timosen arvion mukaan ihmiset eivät ryhdy käyttämään AR- ja VR-sovelluksia, jos he eivät näe sille mitään syytä. Sen vuoksi onkin ensiarvoisen tärkeää, että yritykset innovoivat paljon erilaisia sisältöjä, joita ihmiset haluavat kuluttaa.

”Telia on juuri tuonut markkinoille oman, AR by Telia -sovelluksensa, joka toimii yhdellä maailman johtavista AR-alustoista nimeltä Zappar. Lisäarvoa tuottavana ideana tässä sovelluksessa on se, että kuluttajat voivat nähdä sen avulla usean eri yrityksen AR-sisältöjä. Olemme rakentaneet AR by Telian ympärille sisällöntuottajien ekosysteemin, jotta yritysten olisi helpompi tehdä laadukasta AR-sisältöä oman brändin tueksi valmiin alustan avulla”, Timonen kertoo innostuneesti.

”Teknologia mahdollistaa paljon jo tällä hetkellä, joten nyt vaaditaan luovuutta sisältöihin ja erilaisia käyttökohteita, jotka vastaavat ihmisten tarpeisiin”, Avetisova komppaa. ”Mielestäni toimivia ovat sellaiset konseptit, joissa laajennettu todellisuus sekoittuu todelliseen ympäristöön. Esimerkiksi valmiiksi rakennettuun Lego-maailmaan on mahdollista tuoda AR-ratkaisun avulla virtuaalisia hahmoja, jotka vaikkapa kävelevät rakentamassasi linnassa ja joiden kanssa voi myös olla vuorovaikutuksessa. Tuollainen on todella sitouttavaa”, Avetisova innostuu. ”Ratkaisu kannustaa ostamaan lisää legoja, jotta käyttäjä pääsee käsiksi myös muuhun digitaaliseen sisältöön, joita lisäosat tarjoavat.”

Timonen odottaa, että laajennetun todellisuuden lasit kehittyvät, mikä kiihdyttäisi teknologian käyttöönottoa: ”Olen kuullut huhuja, että Apple toisi markkinoille edistykselliset AR-lasit tänä vuonna. Kun lasit ovat järkevän hintaisia, niistä alkaa tulla valtavirtaa. Sen jälkeen yritysten on pakko ryhtyä kehittämään erilaisia sisältöjä ihmisten kulutettavaksi.”

”Lisäksi 5G-verkko raivaa tietä AR- ja VR-teknologian kehitykselle”, Timonen jatkaa. ”Lyhyt viive ja lyhyt latausaika ovat olennaisen tärkeitä AR- ja VR-sovelluksissa. Tämä näkyy lisätyssä todellisuudessa esimerkiksi tilanteissa, joissa käyttäjän pitää liikkuessaan havainnoida liikkuvaa kohdetta”, Timonen päättää.

Haluatko olla AR-edelläkävijä?

Luo lisäarvoa asiakkaillesi lisätyllä todellisuudella. AR:n hyödyntämisessä on vain mielikuvitus on rajana ja sillä voi toteuttaa lukemattomia kaupallisia ratkaisuja.

Lue lisää
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

5G AR/VR
Edellinen artikkeli
Kosmetologiyrittäjä pitää kotisivut kuosissa Telian työkalulla
Telian Kotisivutyökalussa on laajat mahdollisuudet muokata yrityksen sivut mieleisiksi.
Seuraava artikkeli
SSL-varmenteiden ylläpito helpottuu automaatiolla
Automatisointi pienentää varmennehallinnan kustannuksia.