Lomalle lähdössä? Katso näppärät vinkit loma- ja poissaolotiedotteen tekemiseen Lue lisää

Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Lisätty todellisuus tukee musiikin tarinankerrontaa 

3 min

Warner Music Finlandilla hyödynnetään nyt AR-teknologiaa. Lisätyn todellisuuden avulla musiikin valmistamisesta, tuotannosta, jakelusta ja markkinoinnista vastaava yhtiö voi tuoda artistit ja yhtyeet entistä lähemmäksi kuulijaa.  

”Elämme uutta aikaa, jossa musiikki on vahvemmin läsnä ja helpommin saatavilla kuin ikinä aikaisemmin”, aloittaa Karoliina Kanerva, ulkomaisen musiikin label manager Warner Music Finlandilta. Saatavuuden ohella myös tavat kuluttaa musiikkia ovat mullistuneet. 

Uusia ulottuvuuksia musiikin tarinankerrontaan 

Warner on yksi edelläkävijöistä, jotka hyödyntävät markkinoinnissa ja jakelussa lisättyä todellisuutta. ”Meillä nähdään AR ennen kaikkea mahdollisuutena, jonka avulla voimme tuoda uusia ulottuvuuksia musiikin kuluttamiseen. Teknologian avulla fanit pääsevät tutustumaan artistien persoonallisuuteen”, kertoo Kanerva.

”AR-teknologia on myös loistava keino korostaa musiikin käsittelemiä aiheita ja saada niitä paremmin esille”, Kanerva lisää. AR onnistuu siinä, missä tiedotteet harvoin toimivat: sen avulla yhtye voi paremmin viestiä faneilleen, mistä heidän musiikkinsa kertoo.  

AR-sovellus valjastettiin albumin markkinointiin

Yksi Warnerin tuoreimmista AR-toteutuksista on kampanja, jolla markkinoitiin brittiläisen poprock-yhtye Coldplayn uusinta julkaisua. Kanervan mukaan toteutustapa sopi hyvin moniulotteiselle albumille, joka käsittelee rasismin, sodan ja köyhyyden kaltaisia vaikeita aiheita.  

Katso Warnerin AR-toteutus täältä (PDF) >>

”Sanomalehden näköisellä AR-sisällöllä havainnollistettiin yhtyeen faneille, miten maailma on muuttunut vuosikymmenten aikana”,  jatkaa Telian asiantuntija Janne Timonen. AR-kokemus toteutettiin Telian ja flyAR:n yhteistyönä.

Lisätty todellisuus helpottaa myös musiikin kuuntelemista. Albumin pariin pääsee yhdellä klikkauksella – tai tässä tapauksessa skannaamalla AR-koodin. Samalla julkaisun voi näppärästi lisätä omalle soittolistalle.

Kokeilut vaativat tunnetun ja luotettavan kumppanin

AR-sisältöjen käyttäminen vaatii niitä toistavan maksuttoman mobiilisovelluksen. ”Monelle kampanja oli ensikosketus AR-teknologiaan. Telia on tuttu ja turvallinen brändi kaikille suomalaisille, jonka sovellus koettiin luotettavaksi ja se uskallettiin ladata”, Kanerva avaa syitä kumppanivalinnan taustalla. 

Kanerva kiittelee myös yhteistyötä Telian ja flyAR:n välillä: ”Vaikka kumppaneita oli käytännössä kaksi, informaatiokatkoksia ei tullut. Yhteistyö oli sujuvaa ja kaikki hoitui hyvin alusta lähtien.”

Telia on tuttu ja turvallinen brändi kaikille suomalaisille, jonka sovellus koettiin luotettavaksi ja se uskallettiin ladata.”
- Karoliina Kanerva, Warner Music Finland

”Olemme panostaneet kumppaneihin ja luoneet useita suomalaisia AR-sisällöntuottajia sisältävän ekosysteemin. Laajasta verkostosta on löytyy jokaisen asiakkaan tarpeeseen sopiva toteutustapa ja sisällöntuottaja”, Timonen vinkkaa.

AR-teknologiasta on tulossa arkipäivää

Sekä Kanerva että Timonen uskovat AR-teknologian yleistyvän ihmisten arjessa. ”Älypuhelimet muuttavat elämäämme myös jatkossa. Nyt melkein jokaiselta löytyy jo jokin musiikin suoratoistopalvelu ja kaduilla kuljetaan kuulokkeet päässä. AR:n avulla musiikkia voisi tuoda vielä enemmän osaksi arkea”, Kanerva pohtii. 

Myös Timonen uskoo AR-teknologian täyttävän tulevaisuuden kadut: ”Yksi vaihtoehto ovat AR-lasit, joiden yleistyessä näemme haluamaamme AR-sisältöä jatkuvasti. Lisätystä todellisuudesta tulee luonteva osa todellisuutta, jossa elämme – aina mainoksista bussiaikatauluihin.” 

Saadun palautteen perusteella Kanerva uskoo Warnerin hyödyntävän lisättyä todellisuutta myös tulevaisuudessa: ”Vaikka teknologia on monelle kuluttajalle vielä uutta, kokemuksesta oltiin positiivisesti yllättyneitä. Juuri siksi teemme tätä työtä, herättääksemme tunteita musiikilla.”

 

Onko sinulla idea AR-toteutuksesta?

AR by Telia -sovellus tarjoaa alustan AR-sisällön jakeluun kaiken kokoisille yrityksille.

LUE LISÄÄ
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat AR/VR
Edellinen artikkeli
Neljä vinkkiä etätyöskentelyyn Microsoft Teamsin avulla
Seuraava artikkeli
Mullistaako IoT sinun toimialasi?
Esineet liittyvät kiihtyvällä tahdilla verkkoon – IoT:n avulla voidaan luoda uutta liiketoimintaa, ...

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen liittymä- ja laitetilaukset pitää toistaiseksi tehdä erikseen. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitevalikoimamme on tilattavissa toistaiseksi eri kaupasta kuin liittymämme. Siirry ostoksille haluamaasi kauppaan.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät