Lomalle lähdössä? Katso näppärät vinkit loma- ja poissaolotiedotteen tekemiseen Lue lisää

Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Älykäs rekkaliikenne kehittyy pian 5G-vauhdilla

Telian pilotoima Fältcom-tuote tarjoaa merkkiriippumattoman IoT-ekosysteemin raskaan liikenteen optimointiin.

Digitalisaatio vähentää maantiekuljetusten ympäristövaikutuksia ja tuo kustannussäästöjä. 5G mahdollistaa uudenlaiset älyratkaisut rekoissa ja varastoissa – innovaatioita etsitään nyt yhdessä kuljetusalan toimijoiden kanssa.

Digitalisaatio tuo säästöjä

”Vielä kolme vuotta sitten monessa kuljetusyrityksessä ei juuri piitattu digitalisaatiosta. Nyt tilanne on täysin eri, muutosvauhti on yllättänyt kaikki”, Telian IoT-tuotteistuksen asiantuntija Satu Orava tiivistää. Muutosta on seurattu lähietäisyydellä Telialla, jossa IoT-liiketoimintaa on kehitetty yhdessä logistiikka-alan kanssa.

Parhaillaan Telia pilotoi Fältcom-tuotetta, joka tarjoaa merkkiriippumattoman IoT-ekosysteemin raskaan liikenteen optimointiin. Fältcom-ratkaisuun liitetyissä rekoissa jokaisella kuljettajalla on hytissä näyttö, jolta hän voi seurata muun muassa polttoaineen kulutustaan ja saada ajo-ohjeita. ”Seurannan avulla on säästetty jopa kymmenen litraa polttoainetta sataa kilometriä kohti, eli kustannussäästö on merkittävä. Samalla ympäristön kuormitus vähenee”, IoT-myynnistä Telialla vastaava Kalle Mehtola kertoo.

Oravan mukaan reaaliaikaisuus tuo 5G-aikakaudella uusia mahdollisuuksia kuljetusajoneuvojen IoT-ratkaisujen hyödyntämiseen: ”5G:n avulla saadaan entistä enemmän hyötyjä esimerkiksi ennakoivasta huollosta. Kun rengaspaineita ja moottorin tilaa voidaan seurata reaaliaikaisesti, ongelmat pystytään korjaamaan, ennen kuin mitään menee rikki.”

Raskas kalusto hyötyy liikenteen älyratkaisusta - opi lisää!

5G-rekka ajaa jo Ruotsissa

5G:n viiveettömyys ja luotettavuus vauhdittavat liikenteen automatisaatiota. Raskaassa liikenteessä turvallisuusriskeihin on kuitenkin kiinnitettävä erityistä huomiota. Siksi automatisaatio ei Mehtolan ja Oravan mukaan välttämättä ensi vaiheessa kosketa rekkakuljetuksia Suomessa: ”Kalusto on Suomessa melko iäkästä, eivätkä autonomiset rekat välttämättä heti sovellu mutkaisille maanteillemme ja haastaviin sääolosuhteisiimme.” (Artikkeli jatkuu kuvan alla.)

5G mahdollistaa uudet älyratkaisut rekoissa

Rajatuissa olosuhteissa autonomisia rekkoja on kuitenkin jo alettu testata. Ruotsin Jönköpingissä on otettu käyttöön autonominen, Telian 5G-teknologiaa hyödyntävä Einride-kuljetusyrityksen sähkörekka, joka ajaa DB Schenkerin varastoalueella. T-podiksi nimetyssä rekassa ei ole lainkaan kuljettajan hyttiä, joten siinä on tavanomaiseen rekkaan nähden enemmän tilaa kuormalle. Lidareiden, sensoreiden ja kameroiden avulla autonomisesti ajavaa ajoneuvoa voidaan tarvittaessa ohjata etäältä.

”Pilotti raivaa osaltaan tietä autonomiselle rekkaliikenteelle”, Mehtola toteaa, ”turvallisuuden ja lainsäädännön tulee kuitenkin vielä kehittyä paljon, ennen kuin koko logistiikkaketju pystytään automatisoimaan. Automatisaation edistämiseksi tarvitaan myös päättäjiltä rohkeutta kokeiluihin.”

Einriden toimitusjohtaja Robert Falck visioi, että tulevaisuudessa jopa 60 prosenttia kuljetuksista voidaan hoitaa autonomisilla, nykyistä huomattavasti ympäristöystävällisemmillä sähköajoneuvoilla. 5G:tä hän pitää välttämättömänä kuljetusten turvallisuuden kannalta. Rekan liikennöinti maantieympäristössä aiotaan aloittaa jo lähitulevaisuudessa.

5G-logistiikkaan etsitään nyt innovaatioita

Mitä muuta 5G tarkoittaa logistiikassa kuin itseajavia rekkoja ja parempaa huoltovarmuutta? ”5G mahdollistaa muun muassa edge computingin eli datankäsittelyn lähellä käyttökohdetta. Edge computing merkitsee varastoissa entistä nopeampaa reagointikykyä, itseään korjaavaa prosessia ja tietoturvaa”, Mehtola selostaa.

Lisäksi varastointi- ja kuljetuspalveluita voidaan myös muuttaa räätälöidymmiksi ja ennustettavammiksi. Mehtola ennustaa: ”Vaikkapa yksittäisen kauppakassin kuljetus kuluttajalle voidaan tulevaisuudessa hoitaa automaattisesti, juuri oikeaan aikaan.”

Tiivistettynä 5G tuo logistiikkaankin kykyä käsitellä aiempaa huomattavasti suurempia datamääriä. ”Me pystymme Telialla keskittämään datan. Haluamme innovoida yhdessä asiakkaiden kanssa, mihin kaikkeen dataa voidaan käyttää”, Mehtola kertoo.

Lue lisää: Neste ja Telia rakentavat yhdessä älykkäämpää liikkumista

5G vauhdittaa automatisoitumista maalla ja merellä

 

Teksti: Satu Ekman
Kuvat: Otto Uotila

Haluatko olla 5G-edelläkävijä?

5G Finland -verkostossa pääset kehittämään aitoja 5G-käyttötapauksia yhdessä ekosysteemiin kuuluvien toimijoiden – yritysten, organisaatioiden, startupien – kanssa.

Lue lisää

Artikkelin aihealueet

IoT
Lisää samasta aiheesta
OnniBus.com – liikenteen älyratkaisu tuo säästöjä ja parempia ajotapoja
Polttoainesäästöjä jopa kymmenen litraa sadalla kilometrillä – IoT edistää ekologista ajotapaa
Haluaisitko pelata tennistä kuin Roger Federer? – IoT-urheiluvalmentaja syntyi yön pimeinä tunteina
Oi omaisuus, missä lienet?
Näin esineiden internet kehittyy – lue 10 trendiä, jotka muuttavat esineiden internetiä
Ei pelkkiä kissavideoita – 5G:n kapasiteetti ja nopeus mahdollistavat uudenlaiset palvelut
5G vauhdittaa automatisoitumista maalla ja merellä
Enemmän tuottajia, joustavampaa kulutusta – 5G ketteröittää sähköverkkoa
Edellinen artikkeli
Tiitus yhdistää opiskelijat ja työnantajat
Työnhakusovellus Tiituksen missio on tehdä työnhausta mielekkäämpää kaikille osapuolille.
Seuraava artikkeli
Vapo hyötyy ICT-ratkaisuiden keskittämisestä
Vapon ja Telian SIAM-yhteistyö on vähentänyt kokouksia sadoilla henkilötyöpäivillä vuositasolla.