Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Tiesithän, että voit tehdä muutokset liittymiisi ja hakea lisää maksuaikaa helposti Yritysportaalissa. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Lisätty todellisuus tulee arkeen kivijalassa, aikakauslehdessä ja verkkokauppaostoksilla

2 min

Viime vuonna lisätyn todellisuuden palvelut ja teknologiat kehittyivät huimasti. Tänä vuonna AR-kokemukset tulevat lisääntymään kuluttajien arjessa, etenkin kun niitä tukevia laitteita on maailmassa jo yli miljardi, määrän kasvaessa jatkuvasti.

”WebAR, joka tarkoittaa lisätyn todellisuuden kokemista matkapuhelimen selaimella sovelluksen sijasta, on kehittymässä nopeasti haasteista huolimatta”, valottaa Telian asiantuntija Janne Timonen. ”WebAR-kokemus käynnistetään yleensä QR-koodin avulla. Nykyään Android- ja iOS-puhelimet tunnistavat automaattisesti kameran avulla QR-koodin, joka vie AR-tarjoajan verkkosivuille lataamaan kokemuksen.
 

7 lisätyn todellisuuden käyttökohdetta

1. AR-myyjä kivijalkakaupassa

Myyjiä tarvitaan eniten ruuhka-aikoina, mutta työntekijöitä ei voi kustannustehokkaasti palkata vain näihin ajanjaksoihin. ”Lisätyn todellisuuden avulla kivijalkakauppias voi luoda AR-myyjän kertomaan erilaisista tuotteista asiakkaille ja näin optimoida henkilöstönsä määrää ja palvelukokemusta.”

2. Tuotetestausta kotona

Tuotteen raahaaminen kotiin testattavaksi on työlästä ja hankalaa. Lisätyn todellisuuden avulla tuotteet, kuten sohvaryhmä, kodinkone tai matto on mahdollista skannata AR-herätteen avulla verkkokaupasta ja testailla sitten sopisiko ostos omiin neliöihin ja sisustukseen.  ”Tämä käyttötapa on mielestäni ”killer-appi”, koska sen avulla verkkokauppa pystyy lisäämään myyntiään huomattavasti, tyytyväisistä asiakkaista puhumattakaan”, Timonen sanoo.

3. Tekniset tuote-esittelyt

Tuotetta pääsee ”melkein hypistelemään” kun sen saa 3D-mallina kotiin. ”Kun tähän malliin lisätään vielä toiminnallisuutta, pääsee käyttäjä näkemään miten tuote toimii käytännössä. Tuote-esittelyn voi tehdä vaikka kamerasta tai kaivurista. Kaivurin toiminnallisuutta voi kokeilla AR-ohjaamosta ohjaimien avulla.”

4. Turistiopas avuksesi

Opas ilmestyy halutessasi kadunkulmaan kertomaan kaupungin historiasta ja näyttämään miltä paikalla näytti vaikka 100-vuotta sitten. Opas toimii myös sisätiloissa, kuten museoissa kertomassa näyttelyistä.

5. Käyttöohjeet visuaaliseksi

Monilla tuottaa tuskaa ottaa käyttöön uusia laitteita ja huonekaluja perinteistä ohjekirjaa lukemalla. ”Lisätyn todellisuuden visuaalisten ja havainnollisten 3D-mallien avulla käyttöönotto sujuu kuin tanssi. Jopa Ikean huonekalujen kasaamisen pystyy opastamaan AR:n avulla”, iloitsee Timonen.

6. Vipinää printtimarkkinointiin

AR tarjoaa markkinoijille uuden ulottuvuuden printtimediaan, jonka vaikuttavuutta on ollut vaikea seurata. AR:n avulla printtimedian saa tehtyä interaktiiviseksi ja osallistavaksi. ”Se mahdollistaa ostopolun käynnistämisen ja tarjouksen tekemisen suoraan esimerkiksi ulkomainoksesta. Lisäksi käyttäjistä saadaan tietää heidän vierailuaikansa kokemuksen parissa. AR-kokemuksen keskimääräinen käyttöaika on reilu minuutti.”

7. Brändiuskollisuuden kasvattamista

”AR-sisältö tuodaan pilvestä, mikä mahdollistaa sen muuttamisen ilman tarvetta muuttaa itse fyysistä tuotetta tai pakkausta. Kuluttajat odottavat nykyään saavansa lisäarvoa myös pakkauksista”, Timonen päättää.

 

Haluatko olla AR-edelläkävijä?

Luo lisäarvoa asiakkaillesi lisätyllä todellisuudella. AR:n hyödyntämisessä on vain mielikuvitus on rajana ja sillä voi toteuttaa lukemattomia kaupallisia ratkaisuja.

Tutustu
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

AR/VR
Edellinen artikkeli
Teknologia tulee muuttamaan kaikkien elämää: "Maailma tarvitsee heitä, jotka kysyvät kysymyksiä"
Perttu Pölönen: "Mielikuvituksesi rajat eivät ole maailman rajat"
Seuraava artikkeli
Paikkatiedon avulla kehitetään liiketoimintaa
Paikka- eli sijaintitieto on monesti puuttuva palanen päätöksenteossa. Ilman sijainnin vaikutuksen ...

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen liittymä- ja laitetilaukset pitää toistaiseksi tehdä erikseen. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitevalikoimamme on tilattavissa toistaiseksi eri kaupasta kuin liittymämme. Siirry ostoksille haluamaasi kauppaan.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät