Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Uusimmat artikkelit

Perinteisen pankkitunnistuksen tietoturva happanee syyskuun lopussa – ”Älkää nyt ihmeessä lähtekö itse säätämään”

2 min
Telia Tunnistus palkittiin toukokuussa Euroopan suurimmassa identiteettitapahtumassa parhaana palveluna, joka liittää vahvan digitaalisen tunnistautumisen verkkopalveluihin. Ari Hakala on iloinen ja ylpeä tunnustuksesta.

Pankkien käyttämää TUPAS-protokollaa ei lokakuun alusta alkaen enää hyväksytä vahvaksi digitaaliseksi tunnistautumiseksi, sillä se ei täytä tunnistuslainsäädännön edellyttämiä tietoturvavaatimuksia. Muutos saattaa aiheuttaa toimintakatkoksia joissakin palveluissa.

”Nyt vaikuttaa siltä, että kaikki yritykset ja yhteisöt eivät ehdi tehdä muutokseen liittyviä teknisiä päivityksiä”, Telian Digital Identity -yksikön johtaja Ari Hakala sanoo.

Muutoksen kanssa aikailevat yritykset saattavat saada syksyn ja talven aikana yhteydenoton Traficomilta, joka edellyttää uhkasakon voimalla, että yritykset siirtyvät lokakuun alusta lähtien käyttämään tietoturvallisia ratkaisuja asiakkaiden tunnistamisessa.

”Yritysten ei nyt kannattaisi lähteä itse säätämään uusia ratkaisuja. Muutos on hankalahko ja työtä vaativa. Esimerkiksi hyväksytty OIDC -protokollatoteutus on kaikilla eri pankeilla hieman erilainen. Markkinoilla on toimivia välityspalveluja, jotka tarjoavat yhdellä sopimuksella toimivan teknisen ratkaisun.”

Yrityksille Telia tarjoaa tunnistautumisen välityspalvelua, jonka avulla yritys saa yhdellä sopimuksella käyttöönsä kaikkien operaattoreiden mobiilivarmennetunnistuksen, kaikkien pankkien tunnisteilla tapahtuvan tunnistuksen sekä lisäksi Ruotsin ja Norjan BankID -tunnisteilla tapahtuvan tunnistuksen.

”Telia Tunnistus on välityspalveluiden markkinajohtaja¸ palveluumme luottavat niin vakuutus- terveys,- kuin sähköjakelualan ammattilaiset. Telia Tunnistus on osa valtion luottamusverkostoa ja tunnistuslainsäädännön mukainen palvelu”, Hakala korostaa.

Mobiilivarmenne hyvä vaihtoehto asiakkaille

Hakala muistuttaa, että teleoperaattoreiden ylläpitämä Mobiilivarmenne täyttää kaikki viranomaisvaatimukset ja sen käyttöönotto on vaivatonta sekä digitaalisten palveluiden käyttäjille että tarjoajille.

”Mobiilivarmenne on erittäin luotettava ja vaivaton valinta pankkitunnistuksen rinnalle. Se varmistaa palveluiden toimivuuden TUPAS-muutoksen yhteydessä. Palveluiden muuttuessa vauhdilla digitaalisiksi kannattaisi ihmisten joka tapauksessa pitää kahta vaihtoehtoa tunnistautumiseen, mikä lisää turvallisuutta mahdollisissa ongelmatilanteissa”, Hakala korostaa.  

Asiakkaat saavat Mobiilivarmenteen operaattoreilta. Telian asiakkaille palvelu on ilmainen.

 

Teksti: Janne Kaijärvi

Kuva: Otto Uotila

 

Mobiilivarmenne on helppo ja turvallinen tapa tunnistautua netissä

Ota käyttöön
Lisää samasta aiheesta

Lisää samasta aihealueesta

Mobiilivarmenne Varmenteet ja tunnistus
Seuraava artikkeli
Uusi EU-laki: Jatkossa tarvitset mobiilivarmenteen, kun maksat tavaroita tai palveluita puhelinlaskulla
Sadattuhannet suomalaiset ostavat puhelinlaskulle tuotteita tai palveluita. Syyskuun puolivälissä ...