Kaikki artikkelit

Kankeasta ketteräksi – miten yritykset voivat muuttua?

3 min
Kris Østergaard Telia Day ONE -virtuaalitapahtumassa.

Yritysten ja organisaatioiden on muutettava paitsi ajatteluaan, myös kulttuuriaan, jos he haluavat pysyä kilpailussa mukana.

”Uusille ideoille nauraminen ja niiden vähättely on vaarallista”. Tutkija, kirjailija ja maailmanlaajuisesti tunnettu puhuja Kris Østergaard on omistanut uransa intohimoaiheilleen: innovaation voimalle, yrityskulttuurille ja teknologisen muutoksen vaikutuksiin. Hän jakoi ajatuksiaan Telia Day ONE -tapahtumassa helmikuussa 2021 siitä, miten vanhanaikaiset organisaatiot voidaan muuttaa ketteriksi toimijoiksi.

Laajenna ajatteluasi, kehitä maailmaa

Østergaardin mukaan muutos kohti ketterää organisaatiota liittyy enemmänkin ajattelutapaan ja designiin, kuin rahaan. Hänen mukaansa meidän tulee nähdä maailma eri tavalla, ja kysyä eri kysymyksiä kuin ennen. Esimerkiksi ”millä alalla olet?” oli ennen suhteellisen yksinkertainen kysymys, nykyään jo huomattavasti vaikeampi.

”Amazon on tästä täydellinen esimerkki. He ovat kasvaneet kirjojen verkkokaupasta maailmanlaajuiseksi teknologiayhtiöksi, joka on mukana myös energia- ja rakennusbisneksessä. Jälkimmäisen myötä he haluavat olla mahdollistamassa älykodit, älynaapurustot, älykaupungit, älymaat ja lopulta älykkään planeetan”, kuvailee Østergaard.

Toinen tärkeä kysymys on ”keitä ovat kilpailijasi?”. Østergaard antaa esimerkin ajatusleikin kautta: kahvibrändin pahin kilpailija on toinen vastaava brändi, sitten erilaiset teet ja energiajuomat. Myös neurostimulantit, jotka vaikuttavat aivoissa kahvin tapaan, on jo keksitty. Jos ajatuksen vie vielä pidemmälle, niin voisivatko itseohjautuvat autotkin olla kahvin kilpailijoita? Eivät välttämättä suoraan, mutta monet kahvibrändit myyvät 20-40 prosenttia tuotteistaan huoltoasemilla, joten mitä tapahtuu, kun emme tarvitse enää huoltoasemia?

Jos yritykset ja organisaatiot haluavat päästä hitaasta kehityksestä eroon, heidän on luotava kannustava ja kokeileva kulttuuri.

Telian Isto Pasanen on myös nähnyt miten yritykset, jotka onnistuvat disruptiossa, ovat kasvaneet kaikista nopeimmin. Hän on mukana tukemassa Telian matkaa operaattorista kokonaisvaltaiseksi ICT-kumppaniksi.

”Ajattelemalla isommin syntyy uudenlaisia liiketoimintamalleja, ja monet yritykset ovatkin nykyään palvelutuottajien roolissa. Esimerkkeinä uudenlaisista liiketoimintamalleista voidaan nähdä esimerkiksi alustatalouden toimijat, kuten esimerkiksi Wolt, joka yhdistää asiakkaat, tuottajat ja raaka-aineen yhdeksi moneen suuntaan toimivaksi arvoketjuksi, ja tarjoaa siihen pääsyn omien digitaalisten ratkaisuidensa kautta. Haluamme myös yhdistää yritysasiakkaiden tarpeisiin sopivat palvelut ja tuottajat ekosysteemistämme”, hän kertoo.

”Ennen ajateltiin, että kaikki pitää tehdä ja rakentaa itse. Moni asia voidaan kuitenkin tuottaa osaavan kumppanin toimesta”, Pasanen kertoo ja jatkaa: ”Tavoitteenamme on olla nopea toimija, joka luo uusia palveluita ja palvelukokonaisuuksia, ja sitä kautta uuden sukupolven mahdollisuuksia asiakkaillemme.”

Mahdollista luovuus

Luovuus tippuu radikaalisti siitä lähtien, kun ihminen on 5-vuotias. Tämä selittyy Østergaardin mukaan sillä, että ympäristömme esimerkiksi koulussa ei tue luovia kokeiluja. Myöhemmin työelämässä viimeistään avokonttorit tuhoavat luovuuden.

”Avokonttorit eivät tue luovuutta ja tuottavuutta, vaan saavat työntekijät stressaantuneiksi. Uskon, että tulevaisuudessa vietämme enemmän aikaa virtuaalisilla työpaikoilla. Jos tämä tehdään oikein, vapautuu mahdollisuuksia luovaan ajatteluun, kuten eXp Realty on osoittanut”, kertoo Østergaard.

”Ihmisten muutosvastaisuus nähdään isoimpana esteenä innovaatioille, mutta oikeastaan organisaatioiden design on paljon tärkeämpää. Jos yritykset ja organisaatiot haluavat päästä hitaasta kehityksestä eroon, heidän on luotava kannustava ja kokeileva kulttuuri”, toteaa Østergaard.

Parasta olisi luoda työntekijöille mahdollisuus kokeilla asioita vapaammin ilman tarkkaa päämäärää. Yrityksiä Østergaard kannustaa testaamaan jotain, mikä nyt tuntuu todella kaukaiselta.

”Ytimessä pitäisi olla aito halu ratkaista jokin mielenkiintoinen ongelma. Esimerkiksi japanilainen lentoyhtiö ANA on ollut mukana maailmanlaajuisessa kilpailussa teleportaation luomiseen. Mikä on sinun yrityksesi kokeilu?”

Kris Østergaardin näkemykset perustuvat hänen puheenvuoroonsa Telia Day ONE -virtuaalitapahtumassa helmikuussa 2021.

Ovatko yrityksesi ICT-palvelut ajan tasalla?

Telia ONE on alusta kasvulle. Saat kaikki yrityksesi palvelut samasta paikasta.

Lue lisää
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Kilpailukyky
Edellinen artikkeli
5G-liittymät ja -laitteet helpottavat Lumi Dentalin henkilöstön työntekoa
Lumi Dental päivitti liittymät 5G:hen.
Seuraava artikkeli
5G on Solu Digitalille aikaa kestävä valinta
Solu Digital luottaa 5G:hen

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitteet ja puhelinliittymät ovat toistaiseksi tilattavissa eri kaupasta kuin nettiliittymät ja muut yrityspalvelut. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja puhelinliittymät
Nettiliittymät ja muut palvelut

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitteet ja puhelinliittymät ovat toistaiseksi tilattavissa eri kaupasta kuin nettiliittymät ja muut yrityspalvelut. Siirry ostoksille haluamaasi kauppaan.

Laitteet ja puhelinliittymät
Nettiliittymät ja muut palvelut