Palvelun käyttöönotto

Täältä löydät ohjeet Telia Teams Operator Connect -palvelun käyttöönottoon.
Tämä ohje on yritysasiakkaille

Telia Teams Operator Connect -palvelun käyttöönotossa on hyvä huomioida tiettyjä Microsoftin asettamia edellytyksiä palvelun käytölle. 

Alle on listattu Operator Connect -palveluun liittyviä vaatimuksia pääkäyttäjän näkökulmasta. 
 

Varmista, että käyttäjillä on riittävät Microsoft-lisenssit. Telia Teams Operator Connect -palvelun käyttö vaatii jonkun seuraavista lisensseistä jokaisella palveluun liitetyullä loppukäyttäjällä:

  • E1+Teams ja Teams Phone Standard
  • E3+Teams ja Teams Phone Standard
  • E5+Teams
  • Jokin muu, vastaava Teams Phone -lisenssin sisältävä yhdistelmä

Mikäli käyttäjällä on käytössään matkapuhelinnumero (Teams Phone Mobile) ja hän käyttää “Call my phone” -toiminnetta, käyttäjä tarvitsee lisäksi Audio Conferencing -lisenssin. Tämän avulla käyttäjä voi vaihtaa puhelun aikana puhelua matkapuhelinverkon (matkapuhelimen natiivi käyttöliittymä) sekä Teams-käyttöliittymän välillä.

Lisätietoa ja tarkemmat tiedot on katsottavissa Microsoftin sivuilta: Plan for Operator Connect.

2. Käyttäjän asetukset / User settings

Varmista että käyttäjällä on oikea sijaintitieto. Jos käyttäjän sijainniksi on asetettu esimerkiksi Japani, hänelle ei voi määrittää suomalaista numeroa.

Sama koskee myös jonojen resurssitiliä, jota käytetään Teams- toiminnenumeroissa tai kolmannen osapuolen toiminteissa, kuten Competella, Tendfor tai tulevat Dynamics-toiminteet.

Lisätietoa ja tarkemmat tiedot Microsoftin sivuilta: Plan for Operator Connect.

3. Puhelinnumero / Phone Number

Kun palvelu on käyttöönotettu, numerot tulee määrittää halutuille käyttäjille Teams Admin Center -käyttöliittymän kautta.

Lisätietoa ja tarkemmat tiedot Microsoftin sivuilta: Manage phone numbers for users.

4. Soittosäännöt / Calling Policy

Calling Policyn avulla määritetään säännöt, miten käyttäjät voivat soittaa ja vastaanottaa puheluita. Varmista, että Calling Policy kattaa yrityksesi tarpeet. On suositeltavaa luoda oma Calling Policy Telia Teams Operator Connect -käyttäjille. Suositeltu tapa on luoda sekä lanka- että matkapuhelinnumeroille oma Calling Policy eli säännöt.

Voit määrittää Calling Policyn ryhmä- tai käyttäjätasolla. On suositeltavaa antaa loppukäyttäjille oikeudet muokata omia asetuksiaan. Kuten vastaajan asetuksia ja miten toimitaan käyttäjän ollessa varattu.

Lisätietoa ja tarkemmat tiedot Microsoftin sivuilta: Dial plans and routing.

5. Numeronnäyttösäännöt / Caller ID Policy

Calling ID Policyn avulla määritetään säännöt, mitä numeroa käyttäjät voivat käyttää Teamsista soittaessa. Varmista, että Calling policy kattaa yrityksesi tarpeet.

Lisätietoa ja tarkemmat tiedot Microsoftin sivuilta: Caller ID policy.

6. Mobiliteetin säännöt / Mobility Policy

Mobility Policy on tarkoitettu vain mobiilikäyttäjille, ja säännöillä määritetään, miten puheluita käsitellään matkapuhelimen ja Teams-käyttöliittymän välillä.

Voit esimerkiksi pakottaa yleisillä asetuksilla puheluille käyttöön Teams-sovelluksen tai matkapuhelinverkon natiivin käyttöliittymän Teams Phone Mobile -käyttäjien osalta. Vaihtoehtoisesti voit antaa loppukäyttäjille oikeudet muokata kyseistä asetusta. 

  • Teams-sovellus -valinta soittaa kaikki saapuvat puhelut Teams sovelluksen kautta.
  • Native dialer /matkapuhelinverkko -valinta soittaa puhelut matkapuhelimen natiivin käyttöliittymän kautta.
  • User Controlled -valinta antaa käyttäjälle oikeuden valita yllämainitut valinnat itse.

Lisätietoa ja tarkemmat tiedot Microsoftin sivuilta: Configure Teams Phone Mobile.
 

Palveluversiot

Telia Teams Operator Connectissa on saatavilla kaksi eri palveluvaihtoehtoa: Teams Phone ja Teams Phone Mobile.

Teams Phone

Telia Teams Operator Connect -palveluun määritetyt lankanumeroalueet ovat yrityksesi hallinnoitavissa Teams Admin Center -käyttöliittymän kautta.

Numerot tulee määrittää halutuille käyttäjille tai asettaa Teams-toiminnenumeroiksi Teams Admin Center -käyttöliittymän kautta.

Lisätietoa ja tarkemmat tiedot Microsoftin sivuilta: Manage phone numbers for users.

Mikäli lankanumeroita tarvitaan lisää Teams-ympäristöön, tee palvelupyyntö Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelun kautta.

Teams Phone Mobile

Lisää käyttäjien matkapuhelinliittymille Telia Teams Operator Connect alla olevan ohjeen mukaisesti.

  • Kirjaudu Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun. Kirjaudu
  • Klikkaa Pikalinkit -otsikon alta Vanha tuotehallinta.

Huom! Voit muokata pikalinkkejäsi Pikalinkit -otsikon oikean reunan hammasrattaan kuvasta.

  • Hae matkapuhelinliittymä, jolle haluat kytkeä palvelun.
  • Klikkaa liittymärivin oikeasta reunasta kolmea pistettä ja valitse Hallinnoi lisäpalveluita.
  • Valitse Tilattavat lisäpalvelut -kohdasta Telia Teams Operator Connect.
  • Lisää käyttäjätiedot ja valitse Tilaa.
  • Käyttäjän lisäämisen jälkeen voit aktivoida matkapuhelinnumeron käyttäjälle Teams Admin Center -käyttöliittymässä.
Teams-toiminnenumero

Toiminnenumeroa käytetään yrityksen asiakaspalvelunumerona tai sisäisenä palvelunumerona. Toiminnenumero voi olla valtakunnallinen yritysnumero (esim. 020-alkuinen), paikallisnumero (esim. 02-alkuinen numero) tai matkapuhelinnumero (esim. 040-alkuinen).

Käyttöönoton yhteydessä Telia Teams Operator Connect -palveluun määritetyt lankanumeroalueet ja matkapuhelintoiminnenumerot ovat yrityksesi hallinnoitavissa Teams Admin Center -käyttöliittymän kautta.

Lisätietoa ja tarkemmat tiedot Microsoftin sivuilta: Manage phone numbers for users.

Mikäli lankanumeroita tai matkapuhelintoiminnenumeroita tarvitaan lisää Teams-ympäristöön, tee palvelupyyntö Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelun kautta.

Etsi ohjeita

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu

Yhteydenotto

0200 20 300
Arkisin 8–16 (vikailmoitukset 24/7)
94 snt/puh + 54 snt/alkava min, alv 0 % + mpm/pvm, jonotus mpm/pvm

 

AVAA CHAT

Varaa soittoaika


Käyttötuki

Osaavaa apua laitteiden ja ohjelmistojen asennus- käyttö- ja ongelmatilanteisiin.

0600 15 500
Ma–pe 8–20, la 9–16:30
2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava minuutti + pvm/mpm (alv. 25,5 %)
 

Lue lisää käyttötuesta

Asiointipalvelut

Minun Telia Yrityksille

Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa voit hallinnoida yrityksesi palveluita ja käyttäjätietoja, tarkastella laskuja ja tekemiäsi tilauksia sekä lähettää meille viestin tai vikailmoituksen. 
 

Kirjaudu

Rekisteröidy

 

Telia Yrityksille -verkkokauppa

Verkkokaupassa voit ostaa liittymiä, matkapuhelimia, tietokoneita ja lisätarvikkeita.
 

Ostoksille

 

Muut asiointipalvelut

TIN Shop
Palvelulaitteet ja lisenssituotteet
 

MyNebula
Palveluportaali
 

TIN Webmercs
Kertamaksulaitteet
 

Telia Digital Bridge -asiointipalvelu (Pulsar)
Telia Cygaten toimittamien laitteiden ja palveluiden hallinta


IoT-liittymien hallintaportaali
IoT-liittymäasiakkaille

 

Yritysmyynti

Yhteydenotto

Varaa soittoaika

Jätä yhteydenottopyyntö


Soita meille

0200 20 300

Ma–pe 8–16

(94 snt/puhelu + 54 snt/alkava min, alv 0 % +mpm/pvm, jonotus mpm/pvm)


Paikalliset yritysmyyjät

Asiantunteva apu yrityksesi laitteiden ja palveluiden hankintaan.

Tutustu yritysmyyjiin


Yrityksiä palvelevat Telia Kaupat

Yrityksiä palvelevat Telia Kaupat kätevästi karttanäkymässä.
 

Etsi lähin Telia Kaupan yrityspiste