Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Vitsistä markkinajohtajaksi – ”Renkaan juurelle syntynyt” Satu Orava tekee raskaasta liikenteestä älykästä

3 min
Satu Orava asensi Telian mustat laatikot ensimmäiseksi oman perheensä kuljetusyrityksen rekkoihin kokeillakseen, kuinka käyttökelpoisia ne oikeasti ovat. Nyt ratkaisun ovat ottaneet käyttöön jo suurimmat suomalaiset bussiyhtiöt, ja seuraavaksi Orava aikoo digitalisoida rekkaliikenteen.

Onni Virtanen kehitteli 100 vuotta sitten uutta tekniikkaa kuorma-autoihin Laukaassa. Nyt hänen pojanpojanpojantyttärensä digitalisoi raskasta liikennettä uusilla älyratkaisuilla.

 ”Aluksi olimme asiakkaille lähinnä vitsi, eivätkä he olleet kiinnostuneita raskaalle kalustolle kehittämästämme älyratkaisusta, vaan kehottivat meitä pysymään omalla tontillamme. Siitä tämä matka käynnistyi”, Satu Orava, 34, muistelee naureskellen parin vuoden takaisia tapahtumia.

Orava ajautui nykyiseen tehtäväänsä puolivahingossa. Ammattikorkeakoulussa yrittäjyyttä opiskellut nuori nainen työskenteli 27-vuotiaaksi asti perheyrityksessä, minkä jälkeen tie vei muutaman kierteen kautta Telian uusista innovaatio- ja kehityshankkeista vastaavaan yksikköön, Telia Division X:ään.

”Olen yrittäjäperheen lapsi viidennessä polvessa, enkä ollut koskaan ajatellut itseäni korporaation työntekijänä. Orava naureskelee.

Orava kuvailee itseään ”renkaan juurella syntyneeksi”. Perheellä on ollut jo sadan vuoden ajan kuljetusyritystoimintaa, ja Orava ajoi itsekin kuorma-autokortin heti 18-vuotiaana.

”Lajittelin jo kuusivuotiaana rahtikirjoja siskoni kanssa”, Orava hymyilee.

Lapsuudesta Orava muistaa, että lähes kaikki lomamatkat suuntautuivat rekkamessuille tai -tehtaille ympäri Eurooppaa. Opinnäytetyönsä hän teki johtamisesta kuljetusyrityksissä.

”Ai, sä puhut rekkaa”

Telialle Orava luuli tulleensa siisteihin sisähommiin.

”Niitäkin on riittänyt, mutta en uskonut, että täällä saisi vetää myös haalarit päälle”, hän nauraa.

Ensimmäinen asiakastapaaminen logistiikkayrityksen kanssa sinetöi Oravan suunnan Telialla, kun IoT-ratkaisujen myynnistä vastannut kollega Kalle Mehtola kuuli Oravan taivuttelevan asiakkaita uuden ratkaisun hankkimiseen. ”Ai, sä osaat puhua rekkaa”, Mehtola ihmetteli.

Telia oli vain hetkeä aiemmin ostanut ruotsalaisyrityksen, joka vuosituhannen vaihteesta lähtien oli alkanut kehittää älyratkaisuja länsinaapurin julkiseen liikenteeseen. Orava ymmärsi heti, että palvelua ei voisi myydä pelkillä powerpointeilla ja hienoilla myyntipuheilla.

”Tunnen perinpohjaisesti kaikki Suomessa myytävät älyratkaisut, sillä raskaassa liikenteessä on kerätty dataa eri muodoissa jo yli kymmenen vuotta. Ongelmana on, että yritykset ovat kehitelleet omia ratkaisujaan, jotka eivät keskustele keskenään. Sen seurauksena autoissa on lukuisia näyttöjä ja jopa viisi sim-korttia datan keräämiseen ja käyttöön”, Orava kuvailee.

Ruotsalaisen Fältcomin ratkaisu puolestaan perustuu ”mustaan laatikkoon”, johon kaikki data ohjataan ja josta se saadaan niin kuljettajan kuin pääkonttorin käyttöön.

”Siihen voi kytkeä oikeastaan kaiken: tiedot kulutuksesta ja moottorin tilasta, ajopäiväkirjan, lipunmyynnin, turvakameran, piirturin ja kaiken tarvittavan. Sen jälkeen autossa on yksi sim-kortti ja yksi näyttö”, Orava kertoo.

Data muuttaa logistiikkabisneksen

Enää Telia ei ole asiakaskäynneillä vitsi. Yhtiö on kahdessa vuodessa noussut julkisen liikenteen älyratkaisujen markkinajohtajaksi, jonka ratkaisua käyttää kohta 40 prosenttia suomalaisbusseista. Bussiyrityksiä ovat kiinnostaneet muun muassa huomattavat päästövähennykset, helppokäyttöisyys, ajoturvallisuus sekä se, että ratkaisu toimii myös nopeasti yleistyvissä sähköbusseissa.

Seuraavaksi Orava aikoo vyöryttää palvelun rekkoihin. Telia esitteli niihin räätälöidyn ratkaisun logistiikkamessuilla viime vuoden toukokuussa.

”Ajoneuvovalmistajat tulivat ihmettelemään osastollemme, kuinka saamme revittyä niin paljon tietoa irti autoista. Hallitsemme nyt auton ja seuraavaksi siirrymme perävaunuun, jossa kokeilut asiakkaiden kanssa ovat edenneet jo pitkälle”, Orava kertoo.

”Tavoitteena on saada rekkapuolelta haltuun koko ketju rahtiterminaalista asiakkaan varastoon. Uskon, että muutamme lähivuosina datan avulla koko logistiikkabisneksen. Kuka olisi uskonut tätä kaksi vuotta sitten”, Orava virnistää.

 

Janne Kaijärvi

Näin IoT auttaa kuljetusalaa

Lue lisää
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Medialle IoT
Edellinen artikkeli
Moderni työ on tulevaisuuden kilpailuvaltti
Toimiva toimisto on tehokkaan työnteon perusta.
Seuraava artikkeli
AR herättää Karton postikortit henkiin
Karto julkaisee AR-korttisarjan, jonka avulla kortin saaja voi astua sisään postikorttiin.

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen liittymä- ja laitetilaukset pitää toistaiseksi tehdä erikseen. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitevalikoimamme on tilattavissa toistaiseksi eri kaupasta kuin liittymämme. Siirry ostoksille haluamaasi kauppaan.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät