Kaikki artikkelit

Kolme tärppiä Slushista yrityspäättäjälle

4 min
Loskaa sisällä ja ulkona

Startup-megatapahtuma Slushin kaltaiset show’t jättävät helposti sekavan olon, kun muutaman päivän aikana tietoa, uusia kontakteja ja ärsykkeitä tulee niin paljon. Tekstimuotoon tiivistäminen auttaa jäsentämään, mitä oikeastaan jäi käteen. Olin seuraamassa tapahtumaa erityisesti yritysmobiliteetin ja tulevaisuuden työn näkökulmasta, ja tässä ”alexmaisesti” kolme pointtiani tapahtumasta.

 1. Koneoppiminen ja -älykkyys muuttavat kaiken

Keskustelin tapahtumassa muutaman sijoittajan kanssa, ja kaikki olivat yhtä mieltä siitä, että tämän vuoden trendi oli ehdottomasti AI eli keinoäly. Sitä toistettiin yritysten mainospuheissa kyllästymiseen saakka. Slush100 -startup-kilpailun kolmen kärjestä (Altum Technologies, ObjectBox ja AdLaunch) kaksi painotti erityisesti AI:n roolia omassa konseptissaan. Tuntui siltä, ettei tapahtumassa voinut olla mukana vakavasti otettavana startupina ilman, että yrityksen toimintaan jotenkin liittyi tekoäly.

Hypetys aiheen ympärillä on nyt huipussaan, mutta on syytä nähdä hypen ohi – jokaisen yrityspäättäjän kannattaa pohtia, millä tavoin yrityksen toimintaan nyt tai tulevaisuudessa vaikuttavat ohjelmistot, jotka pystyvät kehittämään itseään saamansa tiedon pohjalta. Konkreettisena esimerkkinä tästä toimii AdLaunchin videoratkaisu, jonka avulla sen asiakasyrityksen on helppo tuottaa markkinointivideoita pilvipohjaisella palvelulla. Palvelu rakentaa videon automaattisesti sen pohjalta, mitä käyttäjä järjestelmään syöttää. Se oppii myös muista vastaavista videoista, minkälaiset videot saavuttavat parhaan tuloksen vaikkapa sosiaalisessa mediassa.

Päälavan väriloistoa

2. Kestävä kehitys voi olla suomalaisille yrityksille kilpailuetu

Al Gore avasi tapahtuman vaikuttavalla puheellaan ilmastonmuutoksesta. Gore totesi sen olevan myös valtava bisnesmahdollisuus. Pitkään on toki jo ollut tiedossa, että suomalainen cleantech-teollisuus on ollut maailman kärkeä, mutta tapahtumassa konkretisoitui entistä selvemmin, että kestävän kehityksen on oltava jokaisen yrityksen agendalla.

Teema huipentui startup-kilpailun voittoon: Altum Technologies tekee teollisten putkien puhdistamiseen erikoistunutta laitetta, joka mahdollistaa tukkeutuneiden ja likaisten putkien avaamisen putken läpi ilman sen avaamista tai tuotantoprosessin pysäyttämistä. Kyse on isosta asiasta – muutama päivä putkien puhdistamista tarkoittaa esimerkiksi paperiteollisuudessa miljoonia euroja. Puhtaat putket ovat myös ympäristöystävälisempiä, koska ne toimivat tehokkaammin ja vähentävät tehtaiden päästöjä.

Myös matkustamisesta ja uusista tavoista liikkua puhuttiin tapahtumassa paljon – aihe kulkee käsi kädessä kestävän kehityksen kanssa. Älyliikenne, itseohjautuvat autot, liikkuvuus palveluna – näistä aiheista oli järjestetty jopa oma erillinen sivutapahtumansa. Itselleni aiheesta mieleen jäi Teleport-palvelu, jonka avulla voi tutkia erilaisilla kriteereillä, missä päin maailmaa kannattaisi asua. Minulle palvelu ehdotti parhaaksi asuinpaikaksi Amsterdamia – pitäisiköhän harkita muuttoa? :)

Slackin CTO ja perustaja Cal Henderson (shortseissa, huh!)

3. Design-ajattelu tukemaan bisnestä

“Sähköposti on internetin torakka”, totesi yritysviestintäpalvelu Slackin perustaja Cal Henderson tapahtumassa. Henderson oli sitä mieltä, että vaikka se on ärsyttävä ja epämiellyttävä tapa hoitaa viestintää, siitä ei tulla pääsemään koskaan eroon. Kun ihmiskunta on tuhoutunut, ja maapalloa hallitsevat robotit, todennäköisesti nekin lähettelevät toisilleen sähköpostia :D

Pointti tässä oli ennen kaikkea se, että uudet työntekijöille ja/tai yritysten asiakkaille suunnatut palvelut eivät voi enää olla pelkästään insinöörien suunnittelemia (niin kuin sähköposti ehkä oli). Ihmisen ja käyttäjän pitää olla kehityksen keskiössä ja tässä design-ajattelu astuu kuvaan. Palvelumuotoilu ja käyttäjälähtöinen suunnittelu tuovat uusia tehokkaita työkaluja, jotka täydentävät insinöörien lähestymistapoja. Kun tähän lisätään hyvin suunniteltu markkinointi, menestysresepti on valmis. Hyvän esimerkin saa käymällä katsomassa yhden tapahtuman puheenaiheen, startup-yritys Varjon, kotisivuja. Vaikka kyse on ennen kaikkea teknologiayrityksestä, ihmislähtöinen visio paistaa kaikesta läpi.


Kirjoittaja Tapio Ranta vastaa Telialla IoT-ratkaisujen tuotehallinnasta.

Lisää samasta aiheesta
Edellinen artikkeli
8-vuotias yrittäjä ja matematiikan tunteja vesipuistossa – Slushin sivutapahtumassa visioitiin opetusalan tulevaisuutta
XcitED-tapahtuman kantava teema oli yrittäjyys sekä teknologian hyödyntäminen opetuksessa.
Seuraava artikkeli
Supercellin suuromistaja Tencent on yksi maailman arvokkaimmista yrityksistä – näin se valitsee sijoituskohteensa
Tencent on yksi maailman arvokkaimmista yrityksistä ja maailman suurin peliyhtiö, joka on ...

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitteet ja puhelinliittymät ovat toistaiseksi tilattavissa eri kaupasta kuin nettiliittymät ja muut yrityspalvelut. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja puhelinliittymät
Nettiliittymät ja muut palvelut

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitteet ja puhelinliittymät ovat toistaiseksi tilattavissa eri kaupasta kuin nettiliittymät ja muut yrityspalvelut. Siirry ostoksille haluamaasi kauppaan.

Laitteet ja puhelinliittymät
Nettiliittymät ja muut palvelut