Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Sähköyhtiön innovaatio edistää sähkön tuotannon omavaraisuutta Suomessa – kuluttajat yhä isommassa roolissa energiamarkkinoilla

3 min

Uudet innovaatiot kasvattavat kuluttajien mahdollisuuksia osallistua sähkön kysyntäjoustomarkkinoille. IoT-ratkaisun ansiosta energiayhtiön kuluttaja-asiakkaat voivat muun muassa päästä edistämään suomalaisen sähkön tuotannon omavaraisuutta ja seuraamaan sähkön kulutusta reaaliaikaisesti.

Digitalisaatio luo aivan uusia mahdollisuuksia myös energiayhtiöille. Suomi on toiminut edelläkävijänä sähkön kulutuksen mittaamisessa. Jo yli kymmenen vuoden ajan asiakas on esimerkiksi voinut saada sähkölaskunsa todelliseen kulutukseen perustuen, mikä on luonut hyvän pohjan seuraavan sukupolven ratkaisuiden kehittämiselle. Kehityssuunta on selvä – muun muassa IoT-teknologiaan eli esineiden internetiin pohjautuvilla ratkaisuilla saadaan sähkön kulutuksesta reaaliaikaista tietoa. Asiakkaat voivat seurata kulutusta esimerkiksi mobiilisovelluksella, ja uudet mittausratkaisut mahdollistavat myös nopean reagoimisen sähkön kulutuksen hallintaan.

Joustavat energiapalvelut kiinnostavat kuluttajia

”IoT-ratkaisuun pohjautuvan, uuden sukupolven mittausjärjestelmän avulla voidaan tulevaisuudessa kehittää uusia palveluita, jotka eivät ole aiemmin olleet mahdollisia”, kertoo Helena Peipponen Telialta. ”Pakkaspäivinä ongelmaksi saattaa muodostua sähkön riittävyys. Tällöin esille nousee myös kysymyksiä sähkön omavaraisuudesta, jos Suomen sähkövaranto ei riitä kattamaan kylmän sään aiheuttamaa kysyntäpiikkiä.”

”Uusi mittausratkaisu voi esimerkiksi mahdollistaa lämminvesivaraajien ja lattialämmityksen laittamisen hetkellisesti pois päältä”, Peipponen kuvailee. ”Nämä muutokset eivät näkyisi asiakkaan arjessa, mutta ne vastaisivat kysyntäpiikkiin pienentämällä sähkön kulutusta tarvittaessa. Tämä on juuri se tapa, jolla kuluttajat voivat jatkossa osallistua enenevässä määrin sähkön kysyntäjoustomarkkinoille.”

”Tätä voisi verrata vaikkapa siihen, että pakkassäällä asiakkaat pidättäytyvät käyttämästä sähkösaunaa. Se on kuitenkin asiakkaan omalla vastuulla, kun taas lämminvesivaraaja ja lattialämmitys menisivät pois päältä ilman, että asiakkaan tarvitsee tehdä mitään. Toki tällaisen toimintamallin hyödyntäminen edellyttää sopimusta energiayhtiön ja asiakkaan välillä, eli asiakas hyväksyy mallin ja voi sen ansiosta esimerkiksi saada sähkönsä hieman edullisemmin sekä seurata sähkön kulutusta lähes reaaliaikaisesti”, Peipponen kertoo.

Kuluttajat olisivat kiinnostuneita osallistumaan kysyntäjoustomarkkinoille. BCDC Energia -tutkimushankkeessa toteutetussa kyselyssä yli puolet kyselyyn vastanneista kotitalouksista olisi valmis solmimaan sopimuksen, jossa sähkönkulutusta siirrettäisiin tarvittaessa pois kysynnän huipputunneilta. (Artikkeli jatkuu kuvan alla.)

Uudet mittarit 30 000 käyttökohteeseen

Sähköverkkoyhtiö Elenia asentaa tänä vuonna noin 30 000 uuden sukupolven älykästä sähkömittaria. Uudet mittarit asennetaan pääosin kerrostaloihin, joissa ne korvaavat käyttöikänsä päähän tulleita mittareita. Kyseessä on kehitysyhteistyö, joka toteutetaan Telian ja mittarivalmistaja Aidonin kanssa.

Telia toimittaa Elenialle Aidonin mittauslaitteet ja varustaa ne tarvittavin osin Telian M2M-liittymillä. M2M-liittymät tuovat mittareihin niiden tarvitsemat yhteydet, jolloin tieto saadaan mittareista reaaliaikaisesti. M2M-liittymät mahdollistavat myös mittareiden etäohjauksen. Telian vastuulla on toteutettavassa kokonaisuudessa lisäksi etäluenta- ja ohjauspalvelu.

”Kuluttajien rooli energiamarkkinoilla kasvaa jatkuvasti”, kertoo asiakasjohtaja Ville Sihvola Eleniasta. ”Reaaliaikainen tieto mahdollistaa yksityisasiakkaille pääsyn sähkön kysyntäjoustomarkkinoille. Myös palveluista tulee reaaliaikaisia – asiakas voi nähdä mobiilisovelluksesta esimerkiksi sen, että sauna on laitettu lämpiämään.”

Kehitystyö vastaa tuotanto- ja kulutuspiikkeihin, jotka muuttuvat jatkuvasti haasteellisemmiksi. Tuuli- ja aurinkovoima saattavat suotuisalla säällä aiheuttaa tuotantopiikkejä, kun taas pakkasilla voi esiintyä kulutuspiikkejä. Sihvola painottaa, että murros edellyttää sähköyhtiöiltä innovaatioita ja uudenlaista ajattelua.

”Uuden sukupolven älykäs sähköverkko palvelee sekä yhteiskuntaa, loppukäyttäjiä että energiayhtiötä. Suomi on eturintamassa palveluiden kehittämisessä, ja Elenia toimii muutoksessa edelläkävijänä vastaten asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin”, Sihvola summaa.

Sähkön kulutuksen mittaus on jo yli kymmenen vuoden ajan perustunut etäluettaviin sähkömittareihin, joiden luennassa Telia on alusta alkaen ollut yksi päätoimijoista. Toteutamme myös muita IoT-ratkaisuja laaja-alaisesti – tutustu esimerkiksi tulevaisuuden toimistoon, jossa toimistotalon kokonaisen kerroksen olosuhteet ovat nähtävissä yhdestä näkymästä.

Tutustu tarkemmin

Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat IoT
Edellinen artikkeli
Vantaa valitsi Telian – haluaa uusia palveluita nopeasti käyttöön
Vantaan kaupunki on tehnyt sopimuksen Telian kanssa lähes 10 000 mobiililiittymän hankkimisesta.
Seuraava artikkeli
”Menivät yhtä nopeasti kuin Metallican konserttiliput” – opettajat kisasivat mobiilipedagogiikan pilottipaikoista
Oulun Myllytullin yhteiskoulun rappusissa käy vilske. Oppilaiden puheensorina, nauru ja ...