Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Ilmakunnas-yhtiö täyttää pian sata vuotta – pitkän iän salaisuus on asiakassuhteiden vaaliminen ja jatkuva uudistuminen

3 min

Ilmakunnas on agentuuri- ja maahantuontiyritys, jonka historia on lähes yhtä pitkä kuin itsenäisen Suomen. Yhtiö on perustettu vuonna 1918 ja se toimii tekstiili- ja kuitukangas- sekä kierrätysteollisuudessa pääosin pohjolassa sekä Baltiassa. Sen asiakkaita ovat niin isot pörssiyhtiöt kuin pienemmät tekstiilivalmistajat, mutta Ilmakunnas palvelee myös pieniä startup-yrityksiä, jotka kehittävät esimerkiksi älytekstiilejä.

”Startup-yrityksille olemme enemmän kuin konetoimittaja, sillä autamme heitä myös tuotekehityksessä. He pystyvät avullamme tekemään tuotteistaan prototyyppejä, joita he esittelevät potentiaalisille asiakkailleen”, kertoo Ilmakunnaksen myynti- ja markkinointijohtaja Oskar Engblom.

”Kangas tai neulos valmistetaan meidän koneilla, ja kun siihen integroidaan esimerkiksi erikoislankoja, se saadaan kytkettyä elektroniikkaan. Näin syntyy älyvaate, jonka avulla voidaan mitata esimerkiksi aktiivisuustasoa, sijaintia ja kehon liikkeitä. Älytoiminnallisuuksia voidaan hyödyntää myös vaikkapa sisustuselementeissä – oikeastaan funktionaalisten ja älytekstiilien mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Teknologian kehittymisellä on iso vaikutus myös meidän liiketoimintaamme, sillä markkinoille kiihtyvällä vauhdilla syntyvät startupit ovat potentiaalisia asiakkaitamme tulevaisuudessa.”

Satavuotiaaksi pääsee huolehtimalla asiakkaista paremmin kuin hyvin

Ilmakunnaksella on asiakkaita, joiden kanssa yhteistyötä on tehty jopa 30 tai 40 vuotta.

”Asiakassuhteemme ovat todella tiiviitä. Meille voi soittaa milloin tahansa. Asiakkaidemme liiketoiminta on sellaista, että mahdollisissa ongelmatilanteissa apua täytyy saada heti eikä vasta huomenna. Tuotanto ei saa pysähtyä”, Engblom tarkentaa.

Asiakaskokemuksen rakentamisessa on tärkeässä roolissa nykyaikaiset asiakaspalveluratkaisut. Ilmakunnas hyödyntää Telian Touchpoint-palvelua, joka sopii Engblomin mukaan erityisen hyvin liikkuvaan työhön.

”Meille on äärimmäisen tärkeää, että aina kun puhelin soi, siihen vastataan. Minulla ja kollegoillani on hieman erilaiset vastuualueet – jos puhelimeen ei heti satu vastaamaan oikea henkilö, hän voi Touchpointin avulla yhdistää asiakaspuhelun kollegalle, joka pystyy auttamaan asiakasta heti. Puheluiden välittäminen on paljon parempaa asiakaspalvelua kuin se, että asiakkaalle annetaan puhelinnumero, johon hän voi soittaa”, Engblom sanoo.

Myös perinteikäs joutuu uudistumaan

Yhtiössä tiedetään, että menestys edellyttää jatkuvaa uudistautumista, ja Ilmakunnas on aina ottanut käyttöön uutta teknologiaa etukenossa. Kaikki järjestelmät on esimerkiksi viety pilveen jo useita vuosia sitten. Puhelin on työntekijöille yksi tärkeimmistä työkaluista, sillä sen kautta pääsee käsiksi kaikkiin heillä käytössä oleviin pilvisovelluksiin.

Touchpoint-palvelussa Ilmakunnas hyödyntää työntekijöistä muodostettua ryhmää. Uudet asiakkaat ottavat usein yhteyttä keskusnumeroon, jolloin puhelu alkaa hälyttää ryhmään lisättyjen työntekijöiden puhelimissa.

”Palvelussa on ollut kätevää myös se, että jos vaikkapa palaverin aikana ei pysty vastaamaan puhelimeen, saa vastaajaan jätetyistä viesteistä tekstiviestin, joka pitää sisällään soittajan numeron. Tarkistan yleensä kokouksen aikana meidän omasta tietokannasta tai numerohakupalvelusta, kuka minulle on yrittänyt soittaa. Voin sitten päättää, soitanko takaisin saman tien, vai pystynkö odottamaan kokouksen päättymistä. Ylipäätään palvelussa on paljon hyviä toimintoja, jotka sopivat hyvin meidän tarpeisiimme”, Engblom sanoo.

”Telia on muutenkin ollut meille paras kumppani, sillä pystymme soittamaan ja käyttämään dataa kotimaan hinnoilla juuri niissä maissa, joissa meillä on liiketoimintaa. Tästä on ollut meille isoa taloudellista hyötyä, kun ei tarvitse miettiä kustannuksia työmatkoilla”, Engblom iloitsee.

Haaste: Yhtiöllä oli tarve löytää nykyaikainen, mobiilipohjainen asiakaspalveluratkaisu.

Ratkaisu: Ilmakunnas otti käyttöönsä Telian Touchpoint-palvelun, joka sopii hyvin muun muassa liikkuvaan työhön.

Hyödyt: Puhelut voidaan palvelun avulla yhdistää suoraan oikealle henkilölle, joka pystyy auttamaan asiakasta heti. Koska palvelu on mobiilipohjainen, tärkeät yhteystiedot kulkevat aina mukana työntekijöiden puhelimissa. Työntekijöistä voidaan muodostaa ryhmä, jolloin puhelut ohjautuvat vapaana olevalle henkilölle ja puheluihin vastataan aina. Touchpoint-palvelu on helppokäyttöinen sekä ketterä ratkaisu, joka sopii hyvin yrityksille, joilla ei ole tarvetta järeämmälle asiakaspalveluratkaisulle.

Touchpointilla yrityksesi on paremmin tavoitettavissa

Touchpoint on helppokäyttöinen ratkaisu 1–25 hengen yrityksen puhelinvaihteen hoitoon. Saat käyttöösi mobiilisovelluksen, jolla hallitset yrityksesi puheluita näppärästi.

Tutustu tarkemmin
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat
Edellinen artikkeli
Kymmeniä tuhansia kohtaamisia joka kuukausi – nämä asiat voimme oppia asiakaspalvelusta, joka on yksi Suomen suurimmista
Teknologian kehitys on avannut uusia mahdollisuuksia palvella asiakasta paremmin ja tehokkaammin.
Seuraava artikkeli
Asiakaskokemus uudelle tasolle modernin viestintäratkaisun avulla – Porvoon kaupunki valitsi Telian
Nykyaikainen viestintäratkaisu on Porvoon kaupungille tärkeä, jotta se voi palvella paremmin sekä ...