Kaikki artikkelit yrityksille

AR herättää Karton postikortit henkiin

3 min
Karton muotoilujohtaja Niina Tuikka.

Telia lopetti AR by Telia -palvelun myynnin helmikuussa 2023.

Karto on kotimainen yritys, joka auttaa suomalaisia ilmaisemaan tunteitaan. Karto halusi tehdä Telian kanssa yhteistyötä, jotta fyysisten tuotteiden lisäksi tunteita voisi ilmaista elämyksellisemmin. Maaliskuussa Karto julkaisee AR-korttisarjan, jonka avulla kortin saaja voi ikään kuin astua sisään postikorttiin, katsoa, kuulla ja kokea kortin sisällä pitämän elämyksen. Elämys avautuu AR by Telia -sovelluksella.

Karton ja Telian AR-yhteistyö sai alkunsa Telia Day One -tapahtumassa, jonne Karto toteutti demoversion elämyksellisestä kortista. Telian järjestämään tapahtumaan osallistui eri alan yritysten toimijoita, jotka pääsivät esittämään tapahtumassa omia tuotteita ja palveluitaan. Karton AR-kortteja jaettiin tilaisuudessa 500 henkilölle, ja yli puolet kokeilivat, miten kortti herää virtuaalisesti eloon. “Tapahtumassa huomattiin, että AR-toteutus kiinnosti montaa. Tästä innostuneena päätimme suunnitella kokonaisen elämyksellisen korttisarjan kuluttajille”, kertoo Karton muotoilujohtaja Niina Tuikka.

”Olemme todenneet, että nykypäivänä kortin antaminen on erityinen ele, joka jää mieleen. Fyysinen postinjakelu on vähentynyt vuosien aikana, mutta kortti auttaa edelleen ihmisiä ilmaisemaan erityisiä tunteita”, kertoo Tuikka. AR-korttien valmistus alkaa suunnittelutyöstä, jonka jälkeen korttiin tarvittavat kuvat, äänet ja videot taltioidaan. Sitten virtuaalisista materiaaleista luodaan elämys ja AR-heräte. ”Kortti näyttää tavalliselta postikortilta, eli se on jo kaunis sellaisenaan. Kortissa on ohje ja pieni AR-heräte, jonka skannaamalla kortin kuva lähtee liikkeelle tai laajenee 360-asteen kuvaksi, jossa asiakas voi sovelluksen avulla liikkua”, Tuikka kertoo.

 

Perinteinen tuote – uusi virtuaalinen näkökulma

Minkälaiselta AR elämys sitten näyttää? ”Yhden kortin teemana on esimerkiksi revontulet. Kun AR-herätteen aktivoi sovelluksen avulla, revontulet lähtevät liikkeelle ja taustalta kuuluu tunnelmaan sopivaa ääntä”, Tuikka kuvailee. ”Onnittelukortin taustalla puolestaan soi onnittelulaulu. Kortteja suunnitellaan ensimmäisen malliston jälkeen sen mukaan, kun tiedämme, minkälaiset kortit kuluttajia kiinnostavat. Kätevää on, että virtuaalista elämystä voidaan muokata vielä senkin jälkeen, kun fyysiset kortit on painatettu, sillä heräte pysyy koko ajan samana.”

Karto ja Telia ovat tehneet pitkään yhteistyötä, ja Telia on aika ajoin kertonut, miten AR-palvelut edistyvät ja kehittyvät. Karto halusi hyödyntää korttien elämyksellisyydessä Telian AR-sovellusta, sillä sovellus on tunnettu ja käytetty suomalaisten keskuudessa. Tuikka kehuu yritystenvälistä yhteistyötä: ”Telian palvelun ja sovelluksen ansiosta kumpikin voi keskittyä omaan ydinosaamiseen: me tunteiden välittämiseen ja Telia teknologisen ratkaisun tuottamiseen”, Tuikka toteaa. ”Virtuaalista todellisuutta hyödyntävä korttisarja on meille aivan uudenlaista tekemistä, ja yhteistyön ansiosta pääsemme nyt kokeilemaan jotain ihan uutta yhdessä tunnetun ja alan tuntevan toimijan kanssa.”

 

Pidä yrityksesi kilpailukykyisenä ja ota uudet teknologiat käyttöön arjessa.

Telialla on tarjota yrityksellesi uudenlaista lisäarvoa.

Tutustu palveluihimme
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat Yrittäjän ratkaisut AR/VR Kasvu

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan