Yrittäjä, hanki joulun toivotuimmat lahjat pukinkonttiin verkkokaupasta! Ostoksille

Yritysnetti

Ohjeet Yritysnetin käyttöönottoon ja asennukseen.
Tämä ohje on yritysasiakkaille.

Löydät alta pdf-ohjeen ja ohjevideoita Telia yritysnetin käyttöönoton avuksi.

Kun on aika palauttaa käytöstä poistunut reititin, tarkistathan palautusohjeet! Siirry laitteen palautusohjeeseen


Lataa ohje

Lataa ohje suomeksi (pdf)

Läs instruktionerna på svenska (pdf)

Read guide in English (pdf)

  1. Kytke reitittimeen virtakaapeli, 4G-antennit sekä kytke virta päälle. Reitittimen käynnistyminen kestää noin 10min. Tarkemmat Yritysnetti reitittimen kytkentä- ja käyttöohjeet löydät ylempää tältä samalta sivulta "Lataa ohje" otsikon alta. 
  2. Liitä ethernet-kaapeli (mukana tullut litteä kaapeli, tai vähintään CAT5e luokan verkkokaapeli) 5G-yksikön ja reitittimen välille, reitittimessä kytkentä porttiin 0/1/0, eli vasen yläkulma.
  3. 5G-yksikkö käynnistyy, jonka aikana vihreä LED-valo vilkkuu. Kun laite on valmis, LED-valo palaa punaisena, keltaisena tai vihreänä yhteyden laadun mukaan.
  4. Etsi 5G-yksikölle paikka, jossa on paras mahdollinen signaali. Avaa ikkuna ja pitele 5G-yksikköä Nokian logo ulospäin suunnattuna.
    •  Vihreä valo: yhteys on hyvä.
    •  Punainen valo (kiinteä tai vilkkuva): yhteys on heikko. Kokeile vaihtaa paikkaa eri ikkunalle.
    o  Tee nopeustesti liittymälle paikassa, jossa signaali on hyvä. Tee testi verkkokaapelia käyttäen, jotta saat todellisen nopeustuloksen, WLAN verkko voi hidastaa nopeustestiä. Voit käyttää esimerkiksi maksutonta telia.fi/nopeustesti nopeustestiä.
  5. Kun paras paikka 5G-yksikölle on löytynyt, on aika tehdä asennus.
     
     Asennus ulkoikkunaan: Puhdista ikkuna mukana tulevilla pyyhkeillä ja varmista, että se on puhdas ja kuiva. Irrota asennustelineen takaa tarrojen suojamuovit. Pakkauksessa on pahvinen ohjain oikean asennuskohdan löytämiseksi ikkunassa (Template for window mounting). Paina telinettä ikkunaan 30 sekuntia. Liu’uta 5G-yksikkö telineeseen. Vie litteä kaapeli ikkunan alle ja kiinnitä se ikkunan karmiin. Sulje ikkuna varovasti.
     
    o  Asennus talon ulkoseinään: Poraa seinään neljä reikää ja käytä apuna asennustelinettä, jotta kohdistat reiät oikein. Aseta asennusteline reikien kohdalle seinään, kohdista kiinnityslevy paikoilleen ja kiinnitä ruuveilla. Liu’uta 5G-yksikkö telineeseen. Tuo kaapeli sisälle asuntoon ikkunan tiivisteen raosta tai seinään tehdyn läpiviennin kautta.

     

Postitse saapuva pakkaus sisältää Nokia FastMile 5G -yksikön asennustarvikkeineen sekä sisätiloihin asennettavan reitittimen. Reititin sekä 5G-yksikkö ovat käyttövalmiita.
Kun 5G-yksikkö kytketään Telian toimittaman reitittimen porttiin 0/1/0, saa se tarvittavan virran verkkokaapelia pitkin (PoE). 5G-yksikkö ei toimi reitittimen muissa porteissa.



5G-yksikkö asennetaan joko pöytätelineellä sisätiloihin, tai rakennuksen ulkopuolelle seinään, ikkunaan tai parvekkeelle mukana tulevien kiinnikkeiden avulla. Parhaan signaalin saa aina asentamalla 5G-yksikön ulos.

Asennuksessa on hyvä huomioida ilmansuunnan vaikutus yhteyden nopeuteen ja laatuun, kannattaa ennen lopullista asennusta testata nopeuksia eri puolilla kiinteistöä. 
Kun olet saanut reitittimen sekä 5G-yksikön kytkettyä sekä käynnistettyä reitittimen, menee tässä vielä noin 10min, kunnes liittymä on käyttövalmis.

Ikkuna-asennus

Pöytäteline

Tarvitset mahdollisesti kiinteistön omistajan/taloyhtiön luvan asennukseen, varsinkin jos 5G-yksikön asennus vaatii läpivientien poraamista.

Helpoin ulos tehtävä asennus voidaan toteuttaa asentamalla 5G-yksikkö avattavaan ikkunaan, jolloin 5G-yksiköstä sisätiloihin tuodaan lattakaapeli ikkunan tiivisteraon kautta. 

Valitse ikkuna, jota ei avata usein, jotta kaapeli ei kulu turhaan. Varmista, että kaapeli on asennettu litteästi ikkunan karmeja vasten, eikä siinä ole kierteitä. 

Ikkunan lämpötilan on oltava asennushetkellä nollan yläpuolella, jotta tarrat tarttuvat hyvin. Pinnoitetut ikkunat voivat vaurioitua asennustarroista. 

Vältä asennusta kohtaan, joka on kulkureittien yläpuolella. Näin vältytään tapaturmilta, jos laite vahingossa putoaa.

Näin palautat käytöstä poistuneen reitittimen takaisin Telialle. Reititin sisältää laitteen, muuntajan ja muuntajan kaapelit. 

  1. Pakkaa laite vastaanottamaasi palautuspakkaukseen. Olemme lähettäneet pakkauksen sinulle postitise. Huom! Jos et ole saanut palautuspakettia, ota yhteyttä asiakaspalveluun.
  2. Siirrä palautusosoitteen sisältävä pakettikortti pakkauksen päälle ja sulje palautuspakkaus.  
  3. Toimita pakkaus postiin. Telia huolehtii postimaksusta. 

Huom! Palautathan laitteen pian sopimuksen päätyttyä. Jos reititintä ei palauteta, joudumme laskuttamaan yritystäsi laitteesta. 

Verkkokaapeleita tai antennien jatkokaapeleita ei tarvitse palauttaa.

Jos sinulla on kysyttävää palautuksesta, voi olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelun yhteystiedot

Telia Käyttötuki apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Käyttötukeen. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 15 500
2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava minuutti + pvm/mpm (alv. 25,5 %)
Lue lisää Telia Käyttötuesta

Lisää samasta aiheesta

Telia Yritysinternet Plus Langaton

Telia Yritysinternet Plus

Internetliittymät ja sisäverkko

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu

Yhteydenotto

0200 20 300
Arkisin 8–16 (vikailmoitukset 24/7)
94 snt/puh + 54 snt/alkava min, alv 0 % + mpm/pvm, jonotus mpm/pvm

 

AVAA CHAT

Varaa soittoaika


Käyttötuki

Osaavaa apua laitteiden ja ohjelmistojen asennus- käyttö- ja ongelmatilanteisiin.

0600 15 500
Ma–pe 8–20, la 9–16:30
2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava minuutti + pvm/mpm (alv. 25,5 %)
 

Lue lisää käyttötuesta

Asiointipalvelut

Minun Telia Yrityksille

Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa voit hallinnoida yrityksesi palveluita ja käyttäjätietoja, tarkastella laskuja ja tekemiäsi tilauksia sekä lähettää meille viestin tai vikailmoituksen. 
 

Kirjaudu

Rekisteröidy

 

Telia Yrityksille -verkkokauppa

Verkkokaupassa voit ostaa liittymiä, matkapuhelimia, tietokoneita ja lisätarvikkeita.
 

Ostoksille

 

Muut asiointipalvelut

TIN Shop
Palvelulaitteet ja lisenssituotteet
 

MyNebula
Palveluportaali
 

TIN Webmercs
Kertamaksulaitteet
 

Telia Digital Bridge -asiointipalvelu (Pulsar)
Telia Cygaten toimittamien laitteiden ja palveluiden hallinta


IoT-liittymien hallintaportaali
IoT-liittymäasiakkaille

 

Lähetä viesti

Kirjautuneena

Haluatko apua heti? Chat-asiakaspalvelumme on apunasi, kun olet kirjautuneena Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun tai voit myös tunnistautua suoraan chat-palveluun mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.
Kirjaudu ja avaa chat

 

Etkö ehdi hoitamaan asiaasi juuri nyt? Jätä viesti kirjautuneena, jolloin voit seurata viestisi käsittelyä.
Kirjaudu ja lähetä viesti


Asiakaspalvelumme kirjallinen viestintä on keskitetty Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun. Tämän vuoksi käytössämme ei ole sähköpostia. Lue lisää

Chat: Arkisin 8–16
 

Yritysmyynti

Yhteydenotto

Varaa soittoaika
Jätä yhteydenottopyyntö
Avaa chat yritysmyyntiin

Soita meille

0200 20 300

Ma–pe 8–16

(94 snt/puhelu + 54 snt/alkava min, alv 0 % +mpm/pvm, jonotus mpm/pvm)
 

Paikalliset yritysmyyjät

Asiantunteva apu yrityksesi laitteiden ja palveluiden hankintaan.

Tutustu yritysmyyjiin


Yrityksiä palvelevat Telia Kaupat

Yrityksiä palvelevat Telia Kaupat kätevästi karttanäkymässä.

Etsi lähin Telia Kauppa

Näin palvelemme yrityksiä Kaupoissa – katso vinkit asiointiin