Seinäjoen Energia kasvatti laskutuksen sähköisyysastetta 18 prosenttiyksikköä vuodessa


Seinäjoen Energia on kasvattanut sähköisen laskutuksen osuutta vuodessa 27 prosentista 45 prosenttiin saavuttaen huomattavia hyötyjä. Tuloksiin on päästy aktiivisella yhteistyöllä Telian laskunvälitysasiantuntijoiden kanssa.
Sähkön, kaukolämmön ja vesihuollon palveluita Seinäjoen alueella tarjoava Seinäjoen Energia lähettää asiakkailleen parhaimmillaan lähes 100 000 laskua kuussa. ”Haluamme laskuttaa arvojemme mukaisesti mahdollisimman ympäristöystävällisesti sekä tehdä laskun maksamisesta asiakkaalle vaivatonta. Toki haluamme laskutuksen olevan myös kustannustehokasta”, Seinäjoen Energian asiakaspalveluesimies Jenna Järvinen summaa. Näistä syistä yrityksen tavoitteena onkin ollut sähköisen laskutuksen osuuden kasvattaminen.
Seinäjoen Energia käyttää Telian laskunvälityspalvelua. ”Aloimme yhdessä Telian kanssa pohtia kehitysryhmässä keinoja laskutuksen sähköistysasteen kasvattamiseen. Meillä oli Telian asiantuntijoiden kanssa muutama yhteinen workshop, joissa selvitimme, miten laskunvälityspalvelua voidaan käyttää apuna laskutuksen sähköistämiseen. Saimme heidän omaan kokemukseensa sekä muiden asiakkaiden kokemuksiin perustuvia vinkkejä”, Järvinen kertoo.
Säästöjä tavoitteellisella viestinnällä
Telian laskunvälityspalvelulla voidaan lähettää yrityksen ulkoasuun personoituja paperi-, sähköposti, e-, verkko- ja mobiililaskuja sekä seurata laskutusta. Lisäksi palveluun sisältyy markkinointityökalu, jonka avulla laskuilla voi viestiä asiakkaille kohdennetusti. ”Viestimme markkinointityökalun avulla yrityksen ajankohtaisista asioista brändin mukaisesti. Työkalun avulla laskulle voi lisätä myös kohderyhmäkohtaisesti kustomoituja viestejä”, Järvinen kertoo. ”Ryhdyimme viestimään paperilaskua tilaaville asiakkaille e-laskun hyödyistä, ja iloksemme viesti on tavoittanut asiakkaat hyvin.”
Laskulla tapahtuvan viestinnän sekä Seinäjoen Energian asiakaspalvelun ansiosta lähes puolet yrityksen asiakkaista saa nyt laskunsa suoraan verkkopankkiin, kun osuus vain vuotta aiemmin oli alle kolmannes. ”Sähköistämisprojektiin Seinäjoen Energialla sitoutui oma työryhmä sekä koko asiakaspalveluhenkilöstö. Tavoitteellisella viestinnällä saavutettiin todella hyvät tulokset”, Järvinen sanoo.
Yhteistyöllä tulevaan
”Telian asiantuntijoiden sekä laskutusvälityspalvelun avulla onnistuimme tavoitteessamme kasvattaa laskutuksen sähköistysastetta. Yhteistyö Telian kanssa toimii hyvin ja kysymyksiin vastataan nopeasti. Tästä onkin hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin”, Järvinen kehuu.
Tulevaisuuden tavoitteiksi Järvinen nimeää sähköisen laskutuksen osuuden lisäämisen entisestään sekä muiden laskutus- ja maksamispalvelujen tarjoamisen asiakkaille. ”Tällä hetkellä ensimmäinen lasku on aina paperinen, ja paperilaskulla on ohjeet e-laskun tilaamiseksi. Tulevaisuudessa asiakas voi antaa jo asiakkuuden alussa luvan lähettää lasku verkkopankkiin, jolloin e-laskun tilaaminen ei vaadi häneltä vaivaa ja muistamista”, Järvinen lisää.
Teksti: Satu Ekman