Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa evästeistä saat tietosuojalausunnostamme. Lue lisää

Takaisin

Poimi tilintarkastuksen tärpit – kokenut tilintarkastaja vinkkaa

Tilintarkastus ei ole pakollinen paha eikä vanhojen vakavien herrojen ala. KHT-tilintarkastaja Timo Helle kertoo, miksi jokaisen yrittäjän on syytä punnita, onko tämä palvelu tarpeen.  

Tilintarkastajalla on entistä tärkeämpi rooli yritysmaailmassa. Tilintarkastuskertomuksia syntyy Suomessa vuosittain yli satatuhatta, ja yhä useammin tilintarkastajalta pyydetään myös erityislausuntoja firmaa perustettaessa tai osakepääomaa korotettaessa.

Timo Helle päätyi alalle hyvän harjoittelupaikan kautta. Siitä starttasi ura, jota on jatkunut yli kaksikymmentä vuotta. Nyt hänen oma tilintarkastustoimistonsa Helle Partners työllistää kymmenen henkeä ja sille on kertynyt kattavaa kansainvälistä kokemusta.

”Usein ajatellaan, että tilintarkastaja on vain välttämätön paha. Yleinen on myös harhaluulo, että tilintarkastajat ovat vanhoja vakavia herroja. Ala on nykyään naisvaltainen ja tilintarkastajalta saa paljon enemmän kuin laskun. Parhaimmillaan tilintarkastajan ja yrittäjän luottamussuhde kestää koko yrityksen elinkaaren ajan”, Timo Helle sanoo.

Vuosien varrella Helle on havainnut, että tietyt tilintarkastukseen liittyvät väärinkäsitykset ja ennakkoluulot elävät sitkeästi. Nyt hän antaa kolme neuvoa, jotka jokaisen yrittäjän olisi hyvä huomioida.  

1. Monta syytä tehdä tilintarkastus

Yrityksessä on tehtävä tilintarkastus, jos kaksi näistä ehdoista toteutuu: liikevaihto on 200 000 euroa, tase on vähintään 100 000 euroa ja yritys työllistää ainakin kolme työntekijää. Pienemmille yrityksille se ei siis ole pakollista, mutta Helle korostaa tilintarkastajan tuomaa lisäarvoa.

”Tilintarkastus lisää lukujen luotettavuutta niin yrityksen omistajien, asiakkaiden, tavarantoimittajien kuin rahoittajienkin näkökulmasta. Auktorisoidun tilintarkastajan tarkastama tilinpäätös näyttää luotettavalta myös esimerkiksi lainapäätöksiä myöntävien pankkien ja verottajan silmissä.”

Yrityksen johto ja omistajat haluavat yhä useammin konsultoida tilintarkastajaa ja sparrailla esimerkiksi yhtiön omistajuuteen, kansainvälistymiseen, rahoitusongelmiin tai sukupolvenvaihdoksiin liittyvissä muutoksissa.  

”Usein unohdetaan, että meiltä tilintarkastajilta saa kullanarvoisia neuvoja isoihin muutoksiin. Niihin liittyvissä kysymyksissä ei aina voi kääntyä kenenkään muun puoleen. Olemme kuin puoli-ilmaisia konsultteja! Tietoa kannattaa vaatia. Tilintarkastaja on usein monin verroin halvempi vaihtoehto kuin ulkopuolinen konsultti.”

 2. Tähän tilintarkastaja kiinnittää huomiota

Yleisimmät asiat, joihin kiinnitetään tilintarkastuksessa aina huomiota ovat liikevaihto ja oikeiden tuottojen kirjaaminen oikealle tilikaudelle, olennaisimmat menneet ja tulevat liiketoimintatapahtumat, vaihto-omaisuuden oikeat luvut verotusasiat sekä pöytäkirjojen ajantasaisuus. Myös tiliotteet, vakuutusyhtiöiden saldovahvistukset ja lainavahvistukset käydään usein läpi. Lisäksi tarkistetaan, että kaupparekisteritiedot ja yhtiön tilinpäätös täsmäävät.

Mikäli kaikki on kunnossa, tilintarkastuskertomuksessa todetaan, että tilinpäätös on olennaisimmilta osin oikein. Jokaista riviä ei siis tarkisteta suurennuslasilla, vaan huomioon otetaan yhtiön kannalta olennaiset asiat.

”Tilintarkastus perustuu riskilähtöisyyteen. Määrittelen aina asiat, jotka väärin kirjattuina vaikuttavat merkittävästi yrityksen tilinpäätökseen ja ovat siten isoimmat riskit sille, että tilinpäätöksessä on väärää tietoa. Lillukanvarret jäävät vähemmälle huomiolle.”

Tilintarkastus alkaa aina tilintarkastussuunnitelman laatimisesta. Jokaisella yrityksellä on teoriassa omat yksilölliset riskialueensa, joiden kartoittamiseksi suunnitelma tarvitaan. Yrityskohtaista suunnitelmaa varten katsotaan yleensä edellisen vuoden tilinpäätös, haastatellaan johtoa yrityksen liiketoiminnasta ja prosesseista sekä tarkastellaan analyyttisesti tilikausien välillä tapahtuneita suuria muutoksia. Jos yrityksen liikevaihto on vaikkapa viisinkertaistunut, palkkakulut ovat romahtaneet tai on tapahtunut muita isoja muutoksia, niiden syyt ja seuraukset huomioidaan suunnitelmaa laadittaessa.

”Tutkimme suunnitelmaa varten yrityksen mennyttä ja tulevaa polkua yhdessä asiakkaan kanssa. Tällä tavoin saamme yhteisen ymmärryksen yrityksen tarpeista ja liiketoiminnasta, ja tilintarkastussuunnitelmassa voidaan huomioida historiatiedon ja numeroiden lisäksi myös yrityksen tulevaisuus. Varsinaisen tilintarkastuksen tekee kuitenkin tilintarkastaja yksin.”

3. Näin vältät yleiset tilinpäätöksen virheet

Tilintarkastaja on monelle yritykselle ainoa taloushallinnon asiantuntija, jonka kanssa keskustella. Rautaisinkaan bisneksen ammattilainen ei välttämättä ole perillä talousasioista.

Hyvin yleinen ongelma on, että firman rahoja ja omia rahoja ei osata erottaa toisistaan.

”Moni unohtaa, että kaikella, mitä yrityksen rahoilla tehdään, on oltava liiketoimintaperuste tai muutoin verottaja puuttuu asiaan. Esimerkiksi ravintoloitsijan perhe saa syödä ravintolassa ilmaiseksi, mutta se on verotettava etu. Ja urheiluauton ostamiselle firman piikkiin pitäisi olla liiketoiminnallinen peruste.”

Toinen yleinen virhe liittyy talouden- ja kirjanpidon yksityiskohtiin, kuten suorite-, laskutus-, ja kassaperusteisuuteen. Esimerkiksi myyty palvelu on kirjattava kirjanpitoon sen mukaan, milloin palvelu tai tavara on luovutettu eli milloin sen omistusoikeus on siirtynyt.

”Jos vaikkapa konsultointiyritys tekee konsultointia joulukuussa ja laskuttaa siitä tammikuussa, se on yrityksen tuloa ja vastapuolen kulua joulukuussa. Palvelu on kirjattava joulukuulle, vaikka lasku maksettaisiin vasta helmikuussa. Jos jonkin palvelun haluaa kirjata helmikuun kirjanpitoon, se on siis joko ostettava tai myytävä helmikuussa.”

Yritys voi ehkäistä tilinpäätökseen liittyviä virheitä tietyillä toimilla. Yrityksen liiketoiminta- ja taloushallintaprosessien tulee toimia yhteen ja muodostaa aukoton ketju aina tilatun työn tekemisestä ja kirjaamisesta laskujen maksuun saakka. Samoin pöytäkirjojen, vakuutusasioiden ja kaupparekisterin on syytä olla ajan tasalla.

”Avainasioita virheiden välttämisessä ovat ammattikirjanpitäjä sekä keskusteleminen tilintarkastajan kanssa. Erityisesti isot pörssiyhtiöt kutsuvat tilintarkastajan yhtiökokouksiin, ja pienten yritysten kannattaa ottaa tästä mallia. Tilintarkastaja voi kertoa kokouksessa tilinpäätöksen suurimmista riskialueista sekä siitä, miksi kyseiset asiat ovat tilinpäätöksen kannalta olennaisia ja miten tilintarkastaja on niitä tarkistanut.”

”On tärkeää, että yrittäjä ymmärtää oman bisneksensä jokaisen osa-alueen. Tilintarkastajasta hän saa oivallisen luottohenkilön, jota konsultoida.”

Teksti: Sara Gyldén

HALUATKO KUULLA LISÄÄ?

Telia Taloushallinto on palvelukokonaisuus, joka siirtää yrityksesi talouden johtamisen digiaikaan ja jossa näet reaaliaikaisen tiedon jatkuvasti. Palvelumme skaalautuu tarpeidesi mukaan ja tehostaa yrityksesi toimintaa.

Laske taloushallintosi hinta

Artikkelin aihealueet

Talous
Lisää samasta aiheesta
Aloittavan yrittäjän apupyörät
Näitä asioita yrittäjät kysyvät palkanlaskijaltaan
6 yrittäjien suosituinta kysymystä kirjanpitäjälle
5 vinkkiä – näin hyödynnät taloushallinnon tietoa tehokkaasti
10 klassikkoa – näistä syistä en vaihda taloushallinnon kumppania
Espoolainen kasvuyritys tähtää maailmalle – kauppoja Ecuadorista asti
”Sähköinen taloushallinto palvelee kasvavaa verkkokauppaani”
Nämä 10 asiaa sinun kannattaa tietää, kun vaihdat tilitoimistoa
Edellinen artikkeli
Aloittavan yrittäjän apupyörät
Numeroiden, kuittien ja laskujen pyörittely haukkaa runsaasti aloittavan yrittäjän aikaa. Jotta ...
Seuraava artikkeli
Integroi sähköiset hyväksynnät Telia Sign APIlla
Telia Sign -palvelulla ratkot monet yrityksesi allekirjoitus- ja hyväksyntähaasteet. TeliaSignin ...