Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Mobiilidatasta vauhtia liikennesuunnitteluun Ruotsissa

Yhä useampi tekee perjantaisin etätöitä. Se oli yksi tärkeä tulos, joka paljastui bussiyhtiö Nobinan ja Ruotsin Telian uraauurtavassa selvityksessä. Tukholmalaisten liikkumisesta saatiin paljon uutta tietoa, kun matkapuhelinverkon mobiilidataa analysoitiin. Sen pohjalta kehitetään nyt julkista liikennettä.

Bussiyhtiö Nobina on liikennöinyt pitkään Tukholman eteläpuolella Södertörnin alueella. Siellä asuu noin puoli miljoonaa henkeä, mutta heidän liikkumisestaan ja joukkoliikenteen käyttötottumuksistaan on ollut niukasti tietoa.

Kun yhtiön tutkimusyksikkö Nobina Technology ja Ruotsin Telia toteuttivat yhteisen pilottihankkeensa tämän vuoden alussa, kohteeksi valikoitui juuri Södertörn. Alueen matkapuhelinverkon mobiilidataa analysoitiin Crowd Insights -menetelmällä, jossa yksittäisiä ihmisiä ei pysty tunnistamaan eikä yksittäisen henkilön tietoja erittelemään.

Tietoa haettiin erityisesti siitä, minne alueen asukkaat matkustavat, mitä reittejä he käyttävät ja mihin aikaan he liikkuvat. Pilotilla haluttiin testata, miten matkapuhelinverkon data sopii matkustustottumusten analysointiin.

Uuden bussilinjan tarve paljastui

Ensimmäiset tulokset Södertörnistä antoivat kiinnostavaa uutta tietoa – myös muusta kuin liikenteestä. Paljastui esimerkiksi, että julkisen liikenteen käyttäjämäärät ovat perjantaisin 16 prosenttia pienemmät kuin muina arkipäivinä eli yhä useampi tekee viikon viimeisenä työpäivänä etätöitä. Moni myös lähtee tavallista aiemmin pois töistä perjantai-iltapäivisin.

Crowd Insights osoitti nopeasti yhden uuden bussilinjan tarpeen. Se paljasti senkin, missä kaivataan eniten mahdollisuutta kuljettaa polkupyörää bussin kyydissä. Saadut tiedot pystyttiin valjastamaan suoraan asiakaspalvelun kehittämiseen.

Joukkoliikenteen suunnittelun pohjana on perinteisesti käytetty lipunmyynnistä ja haastattelututkimuksista kerättyjä tietoja sekä yleisiä tilastoja esimerkiksi pendelöinnistä kodin ja työpaikan välillä. Tukholmassa kuitenkin vain 40 prosenttia joukkoliikenteen matkustajista on pendelöijiä. 60 prosenttia matkustajista siis liikkuu tavoilla, joista ei ole ollut tarkempaa tietoa.

Älykaupunki kehittyy älykkäin menetelmin

Kaupunkisuunnittelijoille ei enää riitä tieto siitä, miltä pysäkiltä kaupunkilaisten matka alkaa ja mille pysäkille se päättyy. Nyt kaivataan tarkempaa faktaa siitä, kuinka matkustetaan: Miten ja mistä lähtöpysäkille tullaan ja miten matka jatkuu päätepysäkiltä. Miten pitkiä matkat kokonaisuudessaan ovat? Missä kaupunkilaiset liikkuvat sen lisäksi, että he käyttävät joukkoliikennettä?

Kaupunkilaisten tarpeiden muutokset olisi huomattava ajoissa, jotta palvelut vastaisivat mahdollisimman hyvin kysyntään.

Ruotsin Telian strategia- ja liiketoimintajohtaja Magnus Leonhardtin mukaan uusilla dataa keräävillä teknisillä sovelluksilla pystytään edistämään monia tärkeitä uudistuksia.

”Tämä on yksi tärkeä osa älykkäiden kaupunkien kehittämistä. Pilotti antoi meille välineitä liikkumisen ja viestinnän ratkaisujen parantamiseen”, Magnus Leonhardt toteaa.

Nobinan ja Telian yhteistyö oli osa Drive Sweden -innovaatio-ohjelmaa.

Tutustu Crowd Insighsiin täältä.

Kiinnostuitko?

Crowd Insights tarjoaa uudenlaista dataa kaupunkien, yhteisöjen ja yritysten avuksi, jotta ne voivat kehittää nykyisiä ja uusia palveluja. Ota yhteyttä ja kysy lisää!

Ota yhteyttä

Artikkelin aihealueet

Crowd Insights
Lisää samasta aiheesta
Telia auttaa Lahtea kehittämään joukkoliikennettään
Lisää älyä matkustamiseen
Kaupunki mittaa, ohjaa ja kehittää itseään
Mobiiliverkkodata vie liikennesuunnittelun uudelle aikakaudelle
Euroopan Piilaaksoa kehitetään operaattoridatan avulla
Parempaa kaupunkisuunnittelua mobiilidatalla
Tee parempia päätöksiä. Mobiilidata mullistaa kaupunki- ja liikennesuunnittelun
Nysse tulee - Tampere etsii ihmisvirroista sujuvuutta joukkoliikenteeseen
Edellinen artikkeli
Moderni viestintäratkaisu ui Imatran Kylpylään – asiakaskokemus parantui kohisten
Imatran Kylpylässä ollaan sitä mieltä, että vapaa-ajalta on oikeus vaatia parasta palvelua –  myös ...
Seuraava artikkeli
Lisää älyä liiketoimintaan? Näin pääset alkuun IoT-ratkaisuiden sekä teollisen internetin kanssa
Äly hiipii hiljalleen kaikkiin laitteisiin, esineisiin, koneisiin ja jopa rakennuksiin. IoT:n ...