Lähdössä lomalle? Katso ohje Poissaolo- ja lomatiedotteen tekemiseen. Katso ohje
Liikkuvan Yritysverkon käyttöönotto
VPN on käytettävissä millä tahansa internet-yhteydellä eikä se vaadi Telian SIM-korttia.
- Hae Google Play -sovelluskaupasta StrongSwan VPN client -sovellus ja asenna se mobiililaitteeseesi
- Käynnistä sovellus ja klikkaa Lisää VPN profiili (Add VPN Profile)
- Määrittele alla olevat tiedot (muut kentät voit jättää oletusasetuksille)
a) Palvelin (Server): mobilecompanynetwork.telia.fi
b) VPN-tyyppi (VPN Type): IKEv2 EAP, (username/password)
c) Käyttäjätunnus (Username): syötä pääkäyttäjältä saamasi käyttäjänimi
d) Salasana (Password): syötä pääkäyttäjältä saamasi salasana
e) Klikkaa Tallenna (Save) näytön oikeasta yläkulmasta - Voit muodostaa VPN-yhteyden klikkaamalla profiilin nimeä (mobilecompanynetwork.telia.fi)
- Valitse mobiilaitteelta Asetukset (Settings)
- Kirjoita hakukenttään VPN ja valitse alle listautuvista hakutuloksista VPN (VPN » Yleiset)
- Klikkaa VPN-sivulta linkkiä Lisää VPN-määritys (Add VPN Configuration) ja määrittele alla olevat tiedot (muut kentät voit jättää oletusasetuksille)
a) Tyyppi (Type): IKEv2
b) Kuvaus (Description): VPN
c) Palvelin (Server): mobilecompanynetwork.telia.fi
d) Etätunnus (Remote ID): mobilecompanynetwork.telia.fi
e) Käyttäjän todentaminen (User Authentication):Käyttäjätunnus (Username)
f) Käyttäjätunnus (username): (Syötä pääkäyttäjältä saamasi käyttäjätunnus)
g) Salasana (Password): (Syötä pääkäyttäjältä saamasi salasana)
h) Välityspalvelin (Proxy): Pois (Off) - Klikkaa Valmis (Done) näytön oikeasta yläkulmasta
- Muodosta VPN-yhteys valitsemalla Tila (Status): Yhteydessä (Connected)
Huom! Applen laitteissa VPN-yhteys ei palaudu katkeamisen jälkeen, joten se pitää avata tarvittaessa uudelleen. Mikäli haluat VPN-yhteyden pysyvän koko ajan päällä, lataa OnDemand VPN -profiili tästä linkistä.
- Etsi haun avulla VPN-asetukset
-
Valitse Lisää VPN -yhteys ja määrittele alla olevat tiedot (muut kentät voit jättää oletusasetuksille)
a) Palvelimen nimi tai osoite: mobilecompanynetwork.telia.fi
b) Käyttäjätunnus: Syötä pääkäyttäjältä saamasi käyttäjätunnus
c) Salasana: Syötä pääkäyttäjältä saamasi salasana -
Klikkaa Tallenna
Windows 10 tekee VPN-yhteyden oletuksena ns. split tunnelina, jolloin VPN:n kautta reititetään vain osa liikenteestä ja muu liikenne kulkee päätelaitteelta suoraan ulos.
VPN-tunneliin oletuksena menevä liikenne riippuu VPN-käyttäjälle määritellystä osoitteesta. Esimerkiksi käytettäessä 10-alkuisia osoitteita Windows reitittää verkon 10.x.x.x/8 VPN-tunnelin kautta.
Voit halutessasi muuttaa toimintatapaa verkkoadapterin kautta siten, että VPN toimii samoin kuin muissa käyttöjärjestelmissä:
- Etsi haun avulla VPN-asetukset
- Valitse VPN-näkymässä Change adapter options
- Etsi VPN:n nimellä oleva adapteri ja avaa valikko hiiren oikealla painikkeella. Valitse Ominaisuudet » verkko » IPv4 » Ominaisuudet » Lisäasetukset (Properties » Networking » IPv4 » Properties » Advanced)
- Laita rasti kohtaan Use default gateway
- Poistu painamalla OK ja sulje ikkunat
- Palaa VPN-asetuksiin ja muodosta yhteys klikkaamalla Connect
- Valitse käyttöjärjestelmäsi omenavalikosta Järjestelmäasetukset (System preferences)
- Valitse Verkko (Network)
- Klikkaa näkymässä olevan luettelon alalaidassa olevaa plus-kuvaketta (+)
- Tee avautuvassa ponnahdusikkunassa seuraavat määritykset. Muut kentät voit jättää oletusasetuksille
a) Liitäntä (Interface): VPN
b) VPN-tyyppi (VPN Type): IKEv2
c) Palvelun nimi (Service name): VPN (IKEv2)
d) Vahvista valinnat klikkaamalla Luo (Create) - Määrittele seuraavaksi yhteyden asetukset
a) Palvelimen osoite (Server address): mobilecompanynetwork.telia.fi
b) Etätunnus (Remote ID): mobilecompanynetwork.telia.fi - Klikkaa Todentamismääritykset (Authentication Settings) ja tee seuraavat määritykset
a) Todentamisasetukset (Authentication Settings): Käyttäjätunnus (Username)
b) Käyttäjätunnus (Username): (Syötä pääkäyttäjältä saamasi käyttäjätunnus)
c) Salasana (Password): (Syötä pääkäyttäjältä saamasi salasana)
d) Klikkaa OK - Muodosta yhteys klikkaamalla Yhdistä (Connect)
Huom! Applen laitteissa VPN-yhteys ei palaudu katkeamisen jälkeen, joten se pitää avata tarvittaessa uudelleen. Mikäli haluat VPN-yhteyden pysyvän koko ajan päällä, lataa OnDemand VPN -profiili tästä linkistä.
Etsi ohjeita
Ota yhteyttä
Hallinnoi palveluita ja käyttäjätietoja
Yrityspalvelut
Hallinnoi Telian yrityspalveluita sekä niiden käyttöoikeuksia Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa.
Työsuhdeliittymä
Tarkastele ja hallinnoi työsuhdeliittymääsi kirjautuneena Minun Teliaan.
Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle
Lähetä viesti
Kirjautuneena
Haluatko apua heti? Chat-asiakaspalvelumme on apunasi, kun olet kirjautuneena Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun.
Kirjaudu ja avaa chat
Etkö ehdi hoitamaan asiaasi juuri nyt? Jätä viesti kirjautuneena, jolloin voit seurata viestisi käsittelyä.
Kirjaudu ja lähetä viesti
Ilman kirjautumista
Voit myös lähettää viestin yleisellä lomakkeella, jolloin otamme sinuun yhteyttä tarvittaessa.
Lähetä viesti lomakkeella
Asiakaspalvelumme viestintä on keskitetty asiointipalveluun, jonka vuoksi käytössämme ei ole sähköpostia.