Kaikki artikkelit

Telian ja Suomen Yrittäjänaisten mentorointiohjelma auttoi Kielikumppania uudistumaan ainutlaatuisella verkkokaupalla

3 min
Kielikoulun Tiina Purhonen hymyilee läppärinsä ääressä Kielikoulun Tiina Purhonen hymyilee läppärinsä ääressä
Kielikumppanin Tiina Purhonen sai konkreettista apua mentoroinnista.

Telian ja Suomen Yrittäjänaisten mentorointiohjelma toi yhteen Telian naisia ja naisyksinyrittäjiä, jotka yhdessä pohtivat keinoja kehittää mentoroitavan yritystoimintaa, erityisesti teknologian avulla. Tiina Purhonen rohkaistui ohjelman myötä perustamaan kielipalveluita tarjoavalle Kielikumppani-yritykselleen verkkokaupan.

Syksyllä 2021 Telia ideoi keinoja auttaa naisyrittäjiä, joihin korona-ahdinko on vaikuttanut tai jotka etsivät keinoja uudistaa liiketoimintaansa. Tästä lähti liikkeelle Suomen Yrittäjänaisten mentorointiohjelma, jossa Telian naiset auttavat suomalaisia naisyrittäjiä tehostamaan toimintaansa ja tunnistamaan uusia teknologian tuomia mahdollisuuksia.

Ohjelman myötä Kielikumppanin Tiina Purhonen sai neuvoja ja käytännön tukea liiketoiminnan avainkysymyksiin Telian Insight Manager Heli Ollilaiselta. Mentori-aktori-pari pääsi kurkkaamaan toistensa arkeen ja samalla ystävystymään aidosti yhteistyön lomassa. He järjestivät mentoroinnin yhteisestä sopimuksesta virtuaalisesti.

Mentorointiohjelman avulla selvyyttä liiketoiminnan haasteisiin

Tiina Purhonen perusti kielipalveluita tarjoavan yrityksen Turun seudulle alun perin kollegansa kanssa 23 vuotta sitten. Nyt Kielikumppani-nimellä kulkevalla omalla yrityksellään hän toteuttaa laaja-alaisesti kielivalmennuksia ja käännöspalveluita.

Kun pandemia lamautti Kielikumppanin kysynnän äkillisesti vuonna 2020, Tiinan piti järjestellä yrityksen toiminta uudelleen perustuksia myöten. Jatkuvuuden takaamiseksi toiminta täytyi siirtää verkkoympäristöön, mitä hän aluksi epäröi. Onnistuneiden verkkokurssien myötä hän alkoi kuitenkin pohtia suurempiakin muutoksia tarjontansa jäsentelemiseen.

Tähän suunnitteluun hyppäsi marraskuussa 2021 mukaan Heli, jolla yli 15 vuoden tausta asiakaskokemuksen kehittämisestä Telialla. ”Tiinan haasteet liittyivät verkkokoulutusten kasvattamiseen ja ostopolun kehittämiseen, ja nämä sopivat omaan osaamiseeni ja mielenkiinnon kohteisiini hyvin”, Heli kertoo.

Kielivalmennusten verkkokauppa uutena alueena 

Verkkoympäristön myötä Tiina oli alkanut pohtia verkkokaupan perustamista kielikursseilleen. Tutut olivat suhtautuneet ajatukseen skeptisesti.

”Heli oli ensimmäinen henkilö, joka ei tyrmännyt ajatusta, vaan lähti siihen täysillä mukaan.”

Tiina piti äärimmäisen arvokkaana sitä, että pääsi kertomaan omasta kuviostaan ulkopuoliselle, joka oli myös liiketoiminnan ammattilainen. ”Jo se, että sain purettua haasteet auki ison muutoksen ja kaaoksen keskellä auttoi minua fokusoimaan ajatukseni.”

Heli antoi tukensa verkkokaupan perustamiselle tarjoamalla näkemyksiään eri vaihtoehdoista ja haarukoimalla omia verkostojaan. ”Mentorin tehtävä ei ole tarjota valmiita ratkaisuja”, Heli sanoo. ”Jätin Tiinan päätettäväksi, mihin suuntaan hän halusi lähteä, ja autoin siinä parhaani mukaan.”

Suunta oli Tiinan mukaan täysin oikea. ”Verkkokauppa on nyt ollut pystyssä pari viikkoa, ja sain ensimmäisen yhteydenoton lähes heti sen avaamisesta. Yksi asiakas kertoi haluavansa nimenomaan Icebreaker 6 -kurssin”, hän kertoo nauraen. ”Tuotteistaminen siis todella toimii.”

Mentorointiohjelmalle kiitosta yhteistyöparilta

Heli kertoo, että ohjelmaan kuuluu kaksi puolentoista tunnin tapaamista, mutta Tiinan kanssa tapaamiset olivat pidempiä, sillä juteltavaa riitti. ”Tutustuimme toki aluksi, mikä loi keskinäistä luottamusta ja loi pohjan onnistuneelle mentoroinnille”, hän toteaa.

Sekä mentori että aktori kiittelevät Teliaa ja Suomen Yrittäjänaisia loistavasta yhteistyöhankkeesta. Heli kannustaa muita telialaisnaisia osallistumaan ohjelmaan. Hänen mukaansa aiempaa mentorikokemusta ei tarvitse, sillä tukea saa myös Telian sisältä. ”Olen ollut Telialla pian 22 vuotta, ja mentoroinnin paras anti itselleni oli päästä jakamaan omaa osaamistani eteenpäin. Tiinan kaltaisia yksinyrittäjiä on Suomessa varmasti valtavasti. ”

Myös Tiinan mukaan he hyppäsivät keskusteluissa saman tien syvään päähän ja ystävystyivät aidosti.

Hänestä on hienoa, että pienillekin toimijoille suodaan erilaisia mahdollisuuksia tukeen.

”En olisi saanut minkäänlaista avustusta koronatilanteessa, sillä onnistuin verkostojeni kautta saamaan monenlaisia töitä. Onneksi sain tämän kokemuksen – itselleni tämä oli satakymppi kaikin puolin”, Tiina kiteyttää.

Telia tukee pienyrittäjiä kasvussa teknologian avulla

Digitalisaatio ei saa olla uhka vaan mahdollisuus pienyrittäjien liiketoiminnalle.

Tutustu palveluihimme
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Kotisivut

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan