Yrittäjä, hanki joulun toivotuimmat lahjat pukinkonttiin verkkokaupasta! Ostoksille

Kaikki artikkelit yrityksille

Saako yrityksesi kaiken hyödyn irti tekoälystä? – katso Sami Sikilän parhaat vinkit

4 min
Telian "Head of Generative AI" Sami Sikilä. Telian "Head of Generative AI" Sami Sikilä.

Tekoäly herättää laajaa kiinnostusta, mutta monille yrityksille sen tuominen osaksi arkea ja olemassa olevia IT-järjestelmiä tuottaa haasteita. Mitkä ovat yleisimmät kompastuskivet? Miten tekoäly saadaan aidosti osaksi työntekijöiden arkea? Telian Head of Generative AI, Sami Sikilä, kertoo neljä konkreettista vinkkiä, joiden avulla yrityksesi voi saada tekoälystä kaiken hyödyn irti.   

1. Kaikki alkaa innostuksen ja ymmärryksen kasvattamisesta 

"Tekoälyn käyttöönottoa ei kannata jäädä pohtimaan liian pitkään, vaan tärkeintä on lähteä rohkeasti liikkeelle. Alkuvaiheessa olennaista on saada työntekijät innostumaan tekoälystä, sillä se luo pohjan osaamisen kehittämiselle", kertoo Sami Sikilä. 

Kun innostus on herätetty, on seuraava askel syventää ymmärrystä tekoälystä. Samaan aikaan on hyvä aloittaa keskustelut tekoälyn käyttöönotosta yrityksen IT-järjestelmistä vastaavien kanssa.

Sikilä jakaa kolme konkreettista vinkkiä, miten yritys voi kasvattaa työntekijöiden ymmärrystä tekoälystä:  

  • Tekoälylähettiläät: Valitse yrityksestäsi tekoälystä kiinnostuneita henkilöitä, jotka seuraavat tekoälykehitystä aktiivisesti, kokeilevat uusia tapoja AI:n hyödyntämiseen ja jakavat oppeja koko yritykselle.  
  • Koulutukset työntekijöille: Pidä säännöllisiä koulutuksia kaikille yrityksesi yksiköille ja tiimeille. Koulutusten avulla jokainen voi soveltaa oppimaansa omaan työhönsä. Muista kertoa työntekijöillesi tekoälyn käytöstä esimerkkien kautta.
  • Matalan kynnyksen keskustelut: Virallisten koulutusten ohella on hyvä tarjota tilaisuuksia rennolle keskustelulle, jossa jokainen voi jakaa ajatuksiaan ja kysyä askarruttavista asioista. 

”Esimerkiksi meillä Telialla järjestetään viikoittaisia tekoälykahveja, joka kokoaa perjantaisin yhteen satoja telialaisia. Virtuaalisen kahvitilaisuuden yhteydessä työntekijät saavat vinkkejä tekoälyn käyttöön ja voivat kysyä aiheesta", kertoo Sikilä. 

2. Tee suunnitelma tekoälyn integroimisesta IT-järjestelmiin 

Tekoälyn todellinen arvo syntyy vasta, kun se integroidaan yrityksen olemassa oleviin järjestelmiin. Näin AI voi hyödyntää yrityksen omia tietoja automaattisesti ja luoda lisäarvoa suoraan arjen prosesseissa”, kertoo Sikilä. 

Tekoälyn integrointi edellyttää standardoituja rajapintoja, joiden avulla generatiivinen tekoäly voi niin sanotusti keskustella esimerkiksi asiakkuudenhallinta- ja taloushallintajärjestelmien kanssa. Äskettäin kehitetty MCP-standardi (Model Context Protocol) toimii kuin yhteinen kieli tekoälyn ja IT-järjestelmien välillä, mikä helpottaa tiedonvaihtoa.  
 
”Sen sijaan, että esimerkiksi myyjä siirtäisi asiakastietoja käsin, AI-agentti voi hakea ne itse ja esimerkiksi ehdottaa myyntipuhetta tai luoda automaattisen raportin asiakkaan tilanteesta”, kuvailee Sikilä. 

Sikilä kertoo, että myös Telia kehittää ja aktivoi koko ajan uusia AI-työkaluja, joita voi hyödyntää omassa liiketoiminnassaan. Esimerkiksi Telian nettisivuilla oleva chatbot hyödyntää tekoälyä ja tarjoaa asiakkaille nopeita vastauksia vuorokauden ympäri. Lisäksi Telia on kehittänyt AI Sales Assistantin, joka tukee asiakaspalvelijoita ja myyjiä tarjoamaan nopeampaa ja laadukkaampaa palvelua kaikissa asiakaskanavissamme.

Nopea apu arjen kysymyksiisi – tutustu Telian tekoälybotteihin

3. Tekoälystä jokaisen oma työkaveri 

Pelkkä teknologia tai yritysjohdon strateginen päätös ei riitä, koska tekoäly tuo hyötyjä yritykselle vasta, kun ihmiset ottavat sen osaksi omaa työtään. Tekoälyn käyttö kannattaa aloittaa pienistä ja konkreettisista asioista, kuten tekstisisällön luonnostelusta, ideoinnista tai raporttien analysoinnista.  

“Yksi ajankohtaisimmista puheenaiheista tekoälykehityksen saralla ovat tekoälyagentit, jotka tulevat muuttamaan tapaamme tehdä töitä. Tekoälyagentit pystyvät hoitamaan manuaaliset ja aikaa vievät tehtävät, kuten raporttien koostamisen. Tekoälyagentit muuttuvat myös entistä autonomisemmiksi, jolloin ne voivat käynnistää tehtäviä ilman, että käyttäjä tekee sen ensin", Sikilä kertoo.  

Sikilä muistuttaa, että tekoälyagenttien saaminen osaksi arkea vaatii jatkuvaa uuden oppimista.

Yrityksen työntekijöiden innostuksen ja ymmärryksen lisääminen yleisesti tekoälyn käyttöön ja sen hyötyjen ymmärtämiseen ovat tässäkin avainasemassa. 

4. Viisi vinkkiä tekoälyn käytön aloittamiseen 

Sikilä antaa viisi helppoa vinkkiä tekoälyn käytön aloittamiseen, jotka jokainen yrityksen työntekijä voi ottaa heti käyttöön: 
 

  1. Kokeile rohkeasti: Paras tapa päästä liikkeelle on rohkeasti käyttää ja kokeilla erilaisia AI-työkaluja. Valmista ”oppikirjaa” ei ole olemassa, koska ala kehittyy niin nopeasti. Kokeileminen on paras oppikirja.
  2. Promptaa luovasti: Promptaamisessa on hyvä kertoa tehtävä AI:lle kuin kertoisit sen juuri aloittaneelle kesäharjoittelijalle. Jos promptin keksiminen tuottaa ongelmia, kerro asia Copilotille ja pyydä sitä luomaan sinulle hyvä prompt.
  3. Käytä AI:ta aina kun mielessäsi on aikaa vievä tehtävä: Ota AI osaksi tiimiä ja palavereita auttamaan ideoinnissa ja ongelmien ratkomisessa.
  4. Hyödynnä AI:ta palaverien muistiinpanojen tekemiseen: Anna tekoälyn tiivistää palavereissa käydyt asiat. Näin säästät aikaa ja varmistat, että kaikki pysyvät ajan tasalla.
  5. Pysy perillä siitä, missä mennään: Tekoäly kehittyy huimaa vauhtia: uusia työkaluja, ominaisuuksia ja sovelluksia tulee viikoittain. Jo muutama päivä sitten tullut tieto voi jo tuntua vanhentuneelta. Siksi on tärkeää rakentaa oma tapa seurata tekoälyn kehitystä ja myös valita, mihin keskittyä.

     

Etukenossa kohti uutta – Sami Sikilä levittää tekoälyn ilosanomaa

Sadat telialaiset kokoontuvat viikoittain AI-kahveille puhumaan tekoälystä ja chat-kanavilla jaetaan vinkkejä ja oivalluksia. Telian tekoälyevankelistaksikin sanottu Sami Sikilä on ylpeä siitä, miten etukenossa omalla työpaikalla on siirrytty uuteen aikakauteen.

Lue artikkeli
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Tekoäly Vinkit asiakkaalle