Kaikki artikkelit yrityksille

Lisätyn todellisuuden sisällöillä vauhtia yrityksen markkinointiin

3 min

Telia lopetti AR by Telia -palvelun myynnin helmikuussa 2023.

Kun edessä oli palvelunumeron vaihdos, Lounais-Suomen Taxidata Oy otti tiedottamiseen avuksi lisätyn todellisuuden. AR by Telia -sovellus tarjoaa alustan AR-sisällön jakeluun kaikenkokoisten yritysten kaikenlaisiin tarpeisiin.

Viestintä- ja liikenneministeriö Traficomin ilmoitettua, että Lounais-Suomen Taxidata Oy:n pitkäaikainen numero poistuisi vuoden lopussa käytöstä, huokaisi Taxidatalla myynti- ja markkinointipäällikkönä työskentelevä Harri Lehtinen syvään. Vuosikymmeniä käytössä olleen palvelunumeron vaihtumisesta viestiminen vaatisi näkyvän ja mieleenjäävän kampanjan. Muutoksesta päätettiin tiedottaa uudella, kuluttaja-asiakkaita osallistavalla tavalla: AR-teknologian avulla.

“AR-kokemus kuulosti hauskalta ja erilaiselta keinolta kertoa numeron vaihtumisesta”, Lehtinen kertoo.

AR on lyhenne sanoista augmented reality, suomeksi siis ‘lisätty todellisuus’. Siinä todelliseen ympäristöön tuodaan teknologian avulla tietokonegrafiikalla tuotettuja elementtejä. Lisättyä todellisuutta voi tarkastella esimerkiksi puhelimen näytöltä, kuten muutama vuosi sitten suursuosion saavuttaneessa Pokémon Go -mobiilipelissä.

Viihteen lisäksi todellisen ja virtuaalisen maailman yhdistämistä voi kuitenkin hyödyntää lukemattomiin muihinkin tarkoituksiin. AR-elämys tekee osto- tai palvelukokemuksesta henkilökohtaisemman, kun passiivinen media muuttuu interaktiiviseksi digitaaliseksi kokemukseksi.

Yhteistyöllä ja uusilla ratkaisuilla eteenpäin

Lounais-Suomen Taxidata Oy:n ja Telian kaksikymmenvuotinen yhteistyö on pitänyt sisällään muun muassa välitys- ja asiakaspalveluratkaisuja, tietoliikenne- ja tietoturvapalveluita sekä laajan valikoiman muita IT-palveluita. Numerokampanjan AR-sisällöt ovat yhteistyön uusimpia hedelmiä.

“Olemme olleet todella tyytyväisiä Telian tarjoamaan palvelukokonaisuuteen. Telialla haasteisiin tartutaan nopeasti ja niihin löytyy aina ratkaisu. Niin kuin nytkin”, kertaa Taxidatalla IT-asioista vastaava Ari Mäkinen pitkän kumppanuuden syitä.

Taxidatan kampanjassa AR-kokemus on sidottu osaksi kilpailua, jossa numerouudistuksesta kertova iskulause esitetään lisätystä todellisuudesta valitun hahmon roolissa ja kuvataan muutaman sekunnin mittaiselle videolle. Kaikkien kilpailuun videon lähettäneiden kesken arvotaan viikoittain taksilahjakortteja. 

“Me Telialla haluamme olla mukana kehittämässä asiakkaan liiketoimintaa. AR-sisällöt ovat kiinnostava ja ajankohtainen tapa herättää kuluttaja-asiakkaiden huomio”, Telian paikallisjohtajana Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella toimiva Marko Villa toteaa.

AR by Telia – lisätyn todellisuuden kokemuksia kaikille

Yhdysvalloissa ja Euroopassa AR-sisällöt ovat jo saaneet jalansijaa, mutta Suomessa suhteellisen uusi teknologia on Villan mukaan vielä ponnistusvaiheessa. Suurta läpimurtoa ei ole toistaiseksi tapahtunut, mutta rohkeita kokeilijoita on ollut – yhtenä niistä Lounais-Suomen Taxidata Oy. 

“Vaikka AR on suurimmalle osalle kuluttaja-asiakkaista vielä tuntematon, se on loistava tapa tehdä markkinointia ja uudenlainen keino saada näkyvyyttä”, Mäkinen kehuu. 

“AR-sisällöt sopivat erityisesti nuoren ikäryhmän tavoittamiseen”, lisää Lehtinen.

Taxidatalaiset ovatkin jalkauttaneet kampanjansa paikallisten opiskelijajärjestöjen tapahtumiin, joissa kilpailuun osallistumista on vauhditettu muun muassa ilmaisilla haalarimerkeillä. Lisätyn todellisuuden elementit ovat nuorille tuttuja Snapchatin filttereistä. 

Telia on tarjonnut asiakkailleen AR-alustaa ja sovellusta parin vuoden ajan. Alusta on tarkoitettu yritysten AR-sisällön jakeluun. Sovelluksesta kuluttajat löytävät kaikkien palvelun ostaneiden yritysten AR-sisällöt kätevästi samasta paikasta. 

AR by Telia skaalautuu sekä pienten että suurten yritysten tarpeisiin. Palvelun käyttöönotto on kustannustehokasta, sillä yritysten ei tarvitse kehittää omaa sovellusta AR-sisältöjä varten.

“AR-sisällöissä on valtava potentiaali. Kannustamme kokeilemaan, miten yrityksen liiketoimintaa voi tehostaa AR-sisältöjen avulla”, Villa sanoo. 

 

AR herättää Karton postikortit henkiin

Perinteinen tuotekin voi saada uuden virtuaalisen ilmeen. Mutta miten

Lue lisää
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Kilpailukyky AR/VR Asiakastarinat

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan