Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Elävyysindeksi mullistaa tapahtumatoiminnan Tampereella

Tapahtumat ja elämykset ovat merkityksellisiä menestyville kaupungeille kuten Tampereelle, jonka erilaisiin tapahtumiin myydään lähes 5 miljoonaa pääsylippua vuodessa. Telian Crowd Insights -menetelmään perustuvalla keskustan elävyysindeksi -palvelulla Tampere saa jatkuvasti päivittyvää tietoa keskustan elävyydestä ja keskustaan suuntautuvista ihmisvirroista.

Tampereen pitkän aikavälin visiona on olla Pohjoismaiden vetovoimaisin elämyskaupunki ja vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupunki. Tampere tiedostaa tapahtumien merkityksen niin yhteisöllisyyden, aluetalouden kuin imagonkin parantamisessa ja on määritellyt tapahtumatoiminnalle pitkän aikavälin tavoitteet ja niitä tukevat toimenpiteet. Suurtapahtumissa yleensä 60% kävijöistä tulee kaupungin ulkopuolelta, suosittelun ollessa 90% luokkaa.

”Otimme Telian elävyysindeksi -palvelun pilottikäyttöön viime vuoden puolella, koska halusimme saada puolueettoman, faktaan perustuvan ratkaisun keskustan tapahtumakävijöiden analysointiin ja mittaamiseen. Aikaisempi mittaustapamme ei ollut luotettava ja arviot vaihtelivat suuresti”, kertoo Tampereen kaupungin tapahtumien kehittämisestä vastaava projektipäällikkö Markus Joonas.

Elävyysindeksi on päättäjille, kaupunkisuunnittelijoille ja tapahtumajärjestäjille suunnattu palvelu, joka tarjoaa monipuolista ja jatkuvasti päivittyvää tietoa keskustan elävyydestä ja sinne suuntautuvista ihmisvirroista. Tähän tietoon yhdistyy myös vierailijoiden kotipaikkatieto. Palvelu perustuu Telian matkapuhelinverkosta saatavaan dataan, joka on käsitelty niin, että yksittäisten käyttäjien tai ryhmien tunnistaminen tiedoista on mahdotonta”, opastaa Telian Data Insights -liiketoiminnan kehittämisestä vastaava Petri Seppänen.

Elävyysindeksillä kiinni trenditietoon ja ekologisempaan tapahtumasuunnitteluun

”Aikaisemmin tarkastelimme yksittäisten tapahtumien vaikutusta ilman vertailukohtia ja luotettavaa dataa. Telian palvelun avulla pääsemme kiinni pidemmän ajan trendiin ja voimme vertailla dataa historiallisesti sekä tulevaa ennakoiden. Elävyysindeksi on yksi tärkeä uusi tietolähde tilastokeskuksen statistiikan ja hotellimajoitustietojen lisäksi. Näin saamme kokonaiskuvan siitä, minkälainen vaikuttavuus Tampereelle on tapahtumatoiminnalla”, Joonas sanoo.

”Elävyysindeksi palvelee useita kaupunkikehityksen osa-alueita ja sen avulla voidaan muun muassa vertailla tapahtumien vaikutusta, löytää kehitettäviä alueita, tunnistaa vierailijoiden profiili ja kohdentaa sekä mitata markkinointia. Voimme tehdä vertailuja, kuinka paljon ihmisiä olisi ollut keskustassa ilman tapahtumaa”, Seppänen listaa palvelun etuja.

Teksti jatkuu kuvan alla

”Me Tampereella käytämme Telian palvelusta saatavaa tietoa markkinointiin, liikennesuunnitteluun ja tapahtumien kokonaisvaltaiseen kehittämiseen. Tapahtumavierailu on aina monen asian summa, ja juuri tästä vierailijoiden kokonaismatkasta haluamme saada paremman kuvan. Ihmiset nimittäin tulevat tapahtumiin usein juuri suositusten perusteella”, Joonas pohtii.

”Elävyysindeksi antaa meille ennen kaikkea uudenlaisen mahdollisuuden sujuvampien ja ympäristöystävällisempien tapahtumien, ratkaisujen ja palvelujen kehittämiseen”, Joonas lopettaa palvelun hyödyt summaten.

Haaste: Tampereen kaupungilla ei ollut luotettavaa ja faktaan perustavaa työkalua keskustan tapahtumakävijöiden analysointiin ja mittaamiseen. Arviointitavat olivat kirjavia ja jokseenkin epäluotettavia.

Ratkaisu: Telian Crowd Insights -menetelmään perustuvalla keskustan elävyysindeksi -palvelulla Tampere saa jatkuvasti päivittyvää tietoa keskustan elävyydestä ja keskustaan suuntautuvista ihmisvirroista.

Hyödyt: Tapahtumatoiminta on merkittävä elinkeino Tampereella. Kaupungin vastuulla on mahdollistaa erilaisia tapahtumia myöntämällä lupia ja tarjoamalla tiloja. Elävyysindeksi tarjoaa datapohjaisen kokonaisnäkymän siihen, mihin tapahtumiin kannattaa panostaa ja miten niitä voi oikealla tavalla kehittää.

Crowd Insights auttaa tekemään parempia päätöksiä

Crowd Insights -palvelun avulla saat ainutlaatuista tietoa ihmisjoukkojen liikkeistä. Datan avulla voit kehittää ja suunnitella palveluitasi paremmin.

Ota yhteyttä

Artikkelin aihealueet

Crowd Insights Asiakastarinat
Lisää samasta aiheesta
Mobiiliverkkodata paljasti Imatranajon vaikuttavuuden
Lätkähuuma – mistä ihmiset saapuivat juhlimaan kultaleijonia?
Mehiläinen valitsi markkinoiden parhaat ICT-palvelut ja huomasi keskittäneensä hankinnat Telialle
Helpompaa ja nopeampaa – KPMG siirtyi käyttämään sähköistä allekirjoitusta
Pentik – keramiikkapajasta kansainväliseksi vientiyritykseksi
Analytiikka osana jokapäiväisiä toimintoja auttaa tekemään parempaa liiketoimintaa
Euromasterin asiakaspalvelu parantui uudella Kontakti M -asiakaspalveluratkaisulla
Digiluokat tuovat sujuvuutta ja tasa-arvoa Novia ammattikorkeakoulun toimintaan
Edellinen artikkeli
Palvelulaite 365 – toimiston pyörittämiseen tarvittavat työkalut palveluna
Mitä jos saisit kaikki yrityksesi pyörittämiseen tarvittavat läppärit, tabletit ja ohjelmistot ...
Seuraava artikkeli
3 syytä, miksi pienyrittäjän kannattaa valita palvelulaite
Laitteiden hankkiminen palveluna on pienellekin yritykselle kannattavaa.