Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Keskusta-alueiden aktiivisuutta kuvaava elävyysindeksi mullistaa kaupunkisuunnittelun

Telia tuo markkinoille kaupunkikeskusten kehittämiseen tarkoitetun uuden työkalun, elävyysindeksin. Palvelua on kokeiltu jo Jyväskylässä, Tampereella, Turussa, Joensuussa ja Porvoossa.

Uutta palvelua on kehitetty lähes vuoden ajan yhdessä viiden suomalaiskaupungin kanssa. Elävyysindeksi on kaupunkikeskustoja varten suunniteltu palvelu, joka tarjoaa monipuolista ja jatkuvasti päivittyvää tietoa keskustan elävyydestä ja keskustaan suuntautuvista ihmisvirroista.

Turku kertoi aiemmin tällä viikolla hankkeestaan, jossa ihmisvirtojen liikkeisiin perustuvaa keskustan elävyysindeksiä hyödynnetään kaupunkisuunnittelussa. Katso tästä tarkemmat tiedot  https://bit.ly/2P0gzeb

”Kaupungit etsivät jatkuvasti täsmällisempiä ja reaaliaikaisempia keinoja keskusta-alueidensa kehittämiseen. Älykkäiden kaupunkien kehitys perustuu nimenomaan kattavaan ja tarkkaan tietoon, jota uusi työkalumme pystyy päättäjille tarjoamaan aivan uudessa mittakaavassa”, Telian analytiikkaliiketoiminnan johtaja Tapio Levä kuvailee.

Elävyysindeksi perustuu Telian vuosi sitten julkaisemaan ihmisvirtojen liikkeitä kuvaavaan Crowd Insights -menetelmään, jota esimerkiksi Tampere on hyödyntänyt tapahtumatoiminnan kehittämisessä. Tampere kokeili viime syksynä menetelmää Robbie Williamsin stadionkeikan jälkianalyysissa, kun selvitettiin, mistä päin maata konserttivieraat olivat saapuneet Tampereelle.

”Keskustan elävyysindeksin avulla kaupungit pystyvät palvelemaan paremmin myös matkailijoita kohdentamalla tapahtumatarjontaa ja -markkinointia. Esimerkiksi Porvoon kaupungin kokemukset ovat olleet isona apuna palvelun hiomisessa”, Levä kertoo.

Elävyysindeksi tarjoaa päätöksentekijöille, kaupunkisuunnittelijoille ja tapahtumanjärjestäjille mahdollisuuden sujuvampien ja ympäristöystävällisempien ratkaisujen ja palveluiden kehittämiseen. Uusi palvelu perustuu Telian matkapuhelinverkosta saatavaan dataan, joka on käsitelty niin, että yksittäisten käyttäjien tai ryhmien tunnistaminen tiedoista on mahdotonta.

Uusi palvelu on ensimmäisenä otettu käyttöön Suomessa. Telia tuo palvelun vaiheittain markkinoille myös muissa Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Lisätiedot:

Tapio Levä, analytiikkaliiketoiminnan johtaja, Telia Finland
040 302 3845, tapio.leva@teliacompany.com

https://www.telia.fi/yrityksille/tuotteet/palvelut/crowd-insights

 

Kuvassa: Keskustan elävyysindeksi kuvaa, miten kävijämäärä Tampereen keskustan eri alueilla on kehittynyt vuoden aikana (2/2018-2/2019). Kuvasta erottuu erityisesti huhtikuussa 2018 avattu Ratinan uusi kauppakeskus, jonka alueella aikaa viettäneiden ihmisten määrä lähes nelinkertaistui yhden vuoden aikana.

 

 

Kuvat