Luo tunnukset Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun ja saat kahvin ja suklaapatukan R-kioskilta. Rekisteröidy ja lunasta Ärräkoodi! Rekisteröidy

3G poistuu

Palvelut uudistuvat – 3G-verkko korvataan uudella teknologialla.

Mistä 3G:n alasajossa on kysymys?

Rakennamme verkoillamme pikkasen parempaa Suomea. Laajennamme 5G-verkkoa ja uudistamme 4G-yhteyksiä kotimaisen kumppanimme Nokian kanssa.

3G-verkko korvataan tulevina vuosina ympäri maailman uudemmalla 4G- ja 5G-teknologialla. Muutos tarkoittaa parempia yhteyksiä ja nykyaikaisempia palveluratkaisuja. Muutos tulisi huomioida erityisesti uusissa laitevalinnoissa jo nyt, jotta laitteiden elinkaari pysyy pitkänä.

Muutos tarkoittaa parempia yhteyksiä ja nykyaikaisempia palveluratkaisuja.

Miksi 3G poistuu?

Uudemmat verkot vastaavat paremmin kasvavaan käyttöön niin kapasiteetin kuin verkon ominaisuuksienkin puolesta.

3G-alasajon tuoma uudistus takaa siirtymän hitaammasta verkko- ja datayhteyksien siirtonopeudesta ripeämpiin ja varmempiin yhteyksiin. Jos miettii perinteistä työntekoa, ei 3G välttämättä enää riitä.

 

Heräsikö kysyttävää? Katso vastauksia kysymyksiin.

3G poistuu – kysymyksiä ja vastauksia

M2M-laiteliittymät – kysymyksiä ja vastauksia

 

Kuinka valmistautua tulevaan?

Yrittäjä, tarkista nämä asiat ja tee mahdolliset päivitykset hyvissä ajoin:

1. SIM-kortti

Varmista SIM-korttisi tai Multi-SIM-korttisi 4G- ja 5G-toimivuus ja tarvittaessa vaihda 3G-SIM-korttisi uuteen. Nykypäiväinen SIM-kortti mahdollistaa nopeat yhteydet, paremman puhelujen laadun ja se tukee mobiilivarmennetta.

Jos et päivitä SIM-korttia ennen vuoden 2023 loppua, käytössäsi on vain 2G-verkon palvelut, jolloin puheen laatu ja tiedonsiirtonopeus heikkenevät merkittävästi​. Myöskään monet tiedonsiirtosovellukset eivät käytännössä toimi 2G:n nopeudella​.

Tarkista SIM-korttisi

Ohje: SIM-kortin tilaus ja vaihto

2. Liittymä

Vanha 3G-liittymä tulee päivittää nopeampaan 4G- tai 5G-liittymään. Nopeampi verkko takaa paremman äänenlaadun sekä laadukkaammat yhteydet. Jos käytät 4G-kykyistä puhelinta, liittymänkin olisi hyvä tukea 4G:tä, jotta saat laitteestasi kaiken hyödyn irti. 

Jos jätät vanhan liittymäsi päivittämättä ennen vuoden 2023 loppua, tukee se enää vain 2G-verkkoa. Tällöin tiedonsiirtonopeus laskee merkittävästi​, mikä tekee monesta asiasta arjessa hankalaa, esimerkiksi palavereista.

Tarkista liittymäsi netti

Ohje: Liittymätyypin vaihtaminen

3. Laitteet

Tukeeko laitteesi 4G- ja 5G-verkkoa? Jos ei, on yrityksesi laitteet syytä päivittää ennen vuoden 2023 loppua uusiin. Muista myös tarkistaa työntekijöidesi laitteet. Uusien laitehankintojen myötä saat käyttöösi uusia ominaisuuksia, jotka mahdollistavat sovellusten sujuvan käytön ja tehokkaat yhteydet.

Poistuva 3G ei vaadi muutoksia, jos käytössäsi on laite jossa 2G-verkon siirtokapasiteetti ja -laatu riittää. Näin voi olla esimerkiksi tiettyjen M2M-koneratkaisujen kohdalla. Jos laite ei kuitenkaan tue 2G-verkkokäyttöä, se ei enää toimi ja täytyy päivittää.

Tarkista laitteesi

Tilaa uusi laite verkkokaupasta

Ole yhteydessä 


Voit oma-aloitteisesti valmistautua olemalla yhteydessä Telian yhteyshenkilöösi tai asiakaspalveluumme Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelun kautta.

Kirjaudu ja ota yhteyttä

3G poistuu – kysymyksiä ja vastauksia

Mietityttääkö 3G-alasajossa jokin? Kokosimme kysymyksiä ja vastauksia aiheesta.

Mitä muutos tarkoittaa yritysasiakkaan kannalta?

3G-puhelinten puheominaisuus ja tiedonsiirto toimivat 3G-verkon sulkemisen jälkeen 2G-verkossa, mutta puheenlaatu ja tiedonsiirtonopeudet ovat merkittävästi heikommat kuin 4G- ja 5G-verkossa.

Käytännössä tämä merkitsee yritysasiakkaalle mm. useiden tiedonsiirtosovelluksien toimimattomuutta 2G.n tiedonsiirtonopeudella. Puhelinpalaverit saattavat vaikeutua huomattavasti esim. äänen pätkimisen vuoksi ja tiedostojen jakaminen hidastua.

Suosittelemme asiakasta päivittämään puhelimen ja liittymän joko 4G- tai 5G:hen.

 

Miksi vanhoja verkkoja suljetaan?

Tarjoamme palveluita jo neljän eri sukupolven mobiiliverkoissa: 2G eli gsm, 3G, 4G ja 5G. Uudemmat verkot vastaavat paremmin kasvavaan käyttöön niin kapasiteetin kuin verkon ominaisuuksienkin puolesta. Samaan aikaan kaikkien verkkojen ylläpito on kuitenkin investointien ja kustannusten kannalta yhä raskaampaa.

 

Onko Telia sulkenut 3G-verkon muissa maissa? Miten 3G:n käyttö jatkuu matkoilla, kun verkko suljetaan Suomessa?

Norjassa Telia on jo sulkenut 3G-verkon. Tanskassa 3G:stä ollaan luopumassa kevään 2022 aikana ja Liettuassa vuoden 2022 loppuun mennessä. 

Verkkoja suljetaan monin paikoin myös muualla maailmassa, joten 3G-puhelimen kanssa matkustaessa ei enää voi olla varma aikaisemman kaltaisesta palvelutasosta. 3G-verkon sulkeminen Suomessa ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö liittymä enää toimisi maailmalla roaming-kumppaneidemme vielä käytössä olevissa 3G-verkoissa.

Joissain maissa operaattorit ovat päättäneet luopua 3G-verkon lisäksi myös 2G-verkosta ja keskittyä 4G- ja 5G- verkkojen kehittämiseen. Tällaisissa tapauksissa puheluiden soittaminen vaatii liittymältä Telia 4G-puhe -palvelun sekä VoLTE roamingia tukevan laitteen. Esimerkiksi Yhdysvalloissa operaattorit AT&T ja Verizon Wireless ovat jo nyt tällaisia ja T-Mobile sulkee 3G-verkkonsa 1.7.2022 mennessä.

 

Miksi 3G-verkko suljetaan 2G-verkon sijaan?

2G-, 3G- ja 4G-verkkojemme väestöpeitto on käytännössä samalla tasolla, yli 99,9 % suomalaisista. 2G- ja 3G-verkot palvelevat ennen kaikkea puheluita, kun taas nettipalvelut ovat siirtyneet 4G-verkkoon. Päätökseen vaikuttivat monet asiat, kuten verkkojen ylläpidon kustannukset ja investointitarpeet sekä esimerkiksi gsm-verkossa olevien M2M-laitteiden määrä. Asiakasnäkökulmasta siirtymä pois 3G-verkosta on kätevin ratkaisu.

 

Suljetaanko 3G myös Suomen Yhteisverkon alueella?

Suomen Yhteisverkko ei ole tehnyt päätöksiä 3G:n sulkemisesta. Liittymämme toimivat Suomen Yhteisverkon alueella vuoden 2023 jälkeenkin, jos 3G on siellä käytössä. Liittymät toimivat myös ulkomailla käytössä olevissa 3G-verkoissa.

 

Miksi puhelin ja liittymä kannattaa päivittää ajan tasalle?

Puhelimen päivittäminen on ajankohtaista esimerkiksi silloin, kun huomaat akunkeston huonontuneen. Uusissa laitteissa on myös käytössä uusinta teknologiaa ja ominaisuuksia sujuvoittamassa käyttöä. Ne tekevät muun muassa sovellusten käytöstä ja digitaalisesta asioinnista helpompaa.

Nettiyhteyden toiminta nopeutuu, kun sekä laite että liittymä pystyvät hyödyntämään 4G- ja 5G- verkkoja. Nopeammissa verkoissa myös äänenlaatu on kirkkaampi ja selkeämpi.

 

Uskallanko vielä ostaa 4G-puhelimen, vai pitääkö hankkia 5G-puhelin?

Vaikka 5G-verkkoa rakennetaan vauhdilla, 4G-verkko tulee olemaan perusverkko vielä vuosiksi eteenpäin. 5G-puhelimet kuitenkin edustavat valmistajien viimeisimpiä malleja tarjoten parasta palvelua myös 4G-verkossa.

Minulla on 4G-kykyinen laite, mutta vanha liittymä. Miksi päivittäisin liittymäni?

Et saa laitteesta kaikkea hyötyä irti, jos liittymäsi ei tue 4G:tä. Hitaammissa verkoissa esimerkiksi nettiyhteyden lataus- ja lähetysnopeudet ovat pienempiä, kuin mihin laite parhaimmillaan pystyisi. Lisäksi 4G-verkossa äänenlaatu on kirkkaampi ja selkeämpi, kuin hitaammissa verkoissa.

 

Käytän puhelinta vain puheluihin ja tekstiviesteihin. Miksi hankkisin 4G-puhelimen 2G-luurin sijaan?

4G-puheen myötä puheen äänenlaatu on parempi kuin 2G:ssä. Nykypuhelimissa käytettävissä on myös paljon tärkeitä sovelluksia, kuten 112-hätäpalvelu.

 

Jos riistakamerassa, valvontajärjestelmässä, sähkömittarissa, hälytysjärjestelmässä tai muussa laitteessa on 3G-sim, toimiiko laite jatkossakin vai pitääkö se vaihtaa uuteen?

Tyypillisesti 3G-laitteet toimivat myös 2G-verkossa. Tarkista että 2G-verkon tiedonsiirtonopeus riittää laitteesi käyttötarpeeseen ja päivitä laite sekä liittymä tarvittaessa 4G- tai 5G:hen.

 

M2M-laiteliittymät – kysymyksiä ja vastauksia

Katso kysymykset ja vastaukset liittyen M2M-liittymiin ja 3G-verkon poistumiseen.

Jos riistakamerassa, valvontajärjestelmässä, sähkömittarissa, hälytysjärjestelmässä, maksupäätteessä, valvontakamerassa tai muussa laitteessa on 3G-SIM, toimiiko laite jatkossakin vai pitääkö se vaihtaa uuteen?

Tyypillisesti 3G-laitteet toimivat myös 2G-verkossa. Tarkista, että 2G-verkon tiedonsiirtonopeus riittää laitteesi käyttötarpeeseen. Päivitä laite sekä liittymä tarvittaessa 4G- tai 5G:hen. Live-videokuvan siirto ei välttämättä enää onnistu 2G:llä. Matalan resoluution still-kuvat saattavat vielä välittyä 2G-verkossa.

Näin päivität vanhat IoT ja M2M -ratkaisusi 5G:n aikakaudelle

 

Mitä laitteelleni tapahtuu kun 3G-verkko suljetaan?

Jos laitteesi tukee 2G:tä tai 4G:tä, se etsii käytettävissäsi olevat verkot. Varmista, ettei laitettasi ole lukittu 3G:hen, jotta se voi yhdistää 4G- tai 2G-verkkoon.

 

Mistä tiedän, mihin liittymiin ja laitteisiin 3G-verkon sulkeminen vaikuttaa?

Kartoita aluksi, mitä laitteita sinulla on. Varmista laitetoimittajaltasi, että laitteesi tukevat 2G:tä tai 4G:tä.

 

Toimivatko tekstiviestit edelleen?

Kyllä. Tekstiviestit ovat verkkoyhteydestä riippumattomia ja toimivat vielä silloinkin, kun sekä 2G- että 3G-verkko ovat suljettu.

 

Miten verkkojen sulkeminen vaikuttaa 3G:hen liitettyihin järjestelmiin, laitteisiin ja koneisiin?

Useimmat M2M-palvelut eli koneliittymäpalvelut voivat käyttää sekä 2G- että 3G-verkkoa. Jos palvelusi ei toimi 2G-verkon ominaisuuksilla, on laitteet päivitettävä ennen kuin 3G-verkko on ajettu alas vuonna 2023. Ota yhteyttä silloin laitetoimittajaasi etsiäksesi korvaava laite. 

Tarjoamastamme löytyy jo nyt NB-IoT- ja LTE-M-tekniikoihin perustuvia korvaavia palveluita. Emme myöskään myy uusia liittymiä, jotka tukevat vain 2G:tä tai 3G:tä.

 

Mobiililaitteeni tukee vain 3G:tä. Miten verkon sulkeminen vaikuttaa minuun?

Jos mobiililaitteesi tukee ainoastaan 3G:tä, se lakkaa toimimasta, kun 3G-verkko suljetaan vuoden 2023 loppuun mennessä. Ota yhteyttä laitetoimittajaasi löytääksesi korvaava laite, jotta pääset hyötymään 4G:n ja 5G:n tuomasta nopeammasta netistä.

 

Mobiililaitteeni tukee 3G:tä ja 2G:tä. Miten verkon sulkeminen vaikuttaa minuun?

Jos mobiililaitteesi tukee sekä 3G:tä että 2G:tä, tietoliikenteesi siirtyy 3G:n sulkeutuessa 2G-verkkoon. 2G:llä on hyvä kattavuus, mutta alhaisempi tiedonsiirtonopeus sekä suurempi tiedonsiirtoviive. Tämä saattaa vaikuttaa palvelusi laatuun, jos käytät esimerkiksi suoratoistovideokameraa. Varmista, että laitettasi ei ole lukittu 3G:hen, niin että se voi yhdistää 2G-verkkoon.

Mobiililaitteeni tukee 4G:tä, 3G:tä ja 2G:tä. Miten verkon sulkeminen vaikuttaa minuun?

Jos mobiililaitteesi tukee 4G:tä, 3G:tä ja 2G:tä, tietoliikenteesi siirtyy 4G- tai 2G-verkkoon. Varmista, että laitettasi ei ole lukittu 3G:hen, niin että se voi yhdistää 4G- tai 2G-verkkoon. Tarkista myös, että olet päivittänyt vanhan koneliittymäsi 4G-kykyiseen Telia M2M -liittymään.

 

Mitä liittymän päivittäminen 4G:hen pitää sisällään?

Päivittämällä vanhan koneliittymäsi nykyaikaiseen Telia M2M -liittymään saa laitteesi pääsyn 2G:hen ja 4G:hen, minkä lisäksi se voi käyttää 3G:tä niin kauan kuin verkko on toiminnassa. Voit päivittää liittymän helposti uudempaan Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa, myymälässämme tai asiakaspalvelussa.

Sinun on ehkä käynnistettävä laitteesi uudelleen, jotta saat 4G-tekniikan käyttöösi.

Miten laitteeni muodostaa yhteyden 4G:hen liittymän päivityksen jälkeen?

Päivitys mahdollistaa yhteyden muodostamisen paitsi 2G- ja 3G-verkkoon, myös 4G-verkkoon edellyttäen, että laitteesi tukee sitä. Laitteesi etsii uudet verkot, joihin voit muodostaa yhteyden.

Tarkemmin teknisesti:
Laitteen on tehtävä verkkoon kysely, jotta se saa selville, että 4G on käytettävissä. Kysely on helpointa tehdä suorittamalla uudelleenkäynnistys esim. AT-komennon avulla, eli käynnistämällä radio-osa uudelleen. Laite tekee kyselyn ennemmin tai myöhemmin myös itsekseen, mutta se voi viedä aikaa riippuen esimerkiksi siitä, kuinka paljon laite käyttää verkkoa.

 

Miksi laitteeni ei yhdistä 4G-verkkoon päivityksen jälkeen?
  • Varmista, että laitteesi tukee 4G:tä. 
  • Varmista, että laitettasi ei ole lukittu 3G:hen.
  • Jos sinulla on ongelmia laitteen kanssa tai tarvitset apua 3G-lukituksen avaamisessa, ota yhteyttä laitteen toimittajaan.
  • Jos laitteesi ja SIM-korttisi tukevat 4G:tä, mutta eivät siltikään yhdistä verkkoon, ota yhteyttä Käyttötukeen ja pyydä apua 4G-palvelun aktivointiin.

 

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan