ICT-alan lakko aiheuttaa ruuhkia ja viivästyksiä Telialla. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Telian ja Suomen Yrittäjänaisten mentorointiohjelma rohkaisi Kotileipomo Jokirantaa parantamaan näkyvyyttään

3 min
Leipomoyrittäjä Kirsi Jokiranta työn touhussa Leipomoyrittäjä Kirsi Jokiranta työn touhussa

Telian ja Suomen Yrittäjänaisten mentorointiohjelma toi sastamalalaiselle leipomoyrittäjälle mentorin Telialta. Mentorin neuvot auttoivat Kotileipomo Jokirantaa laajentamaan näkyvyyttään, ja lisäksi uusi puhelin ja vastaajapalvelu toivat helpotusta leipurin arkeen.

Kun leipomoyrittäjä Kirsi Jokiranta kuuli Telian ja Suomen Yrittäjänaisten mentorointihankkeesta syksyllä 2021, hän ilmoittautui välittömästi mukaan. Kirsi on pyörittänyt Kotileipomo Jokirantaa yksin sen perustamisesta lähtien ja halusi vaihtaa näkemyksiä ulkopuolisen kanssa. Hänen mentorikseen ilmoittautui Telian Customer Lead Henna Suorela, joka työskentelee päivittäin asiakkuuksien kehittämisen parissa.

Mentorointiohjelma toi leipomolle näkyvyyttä ja käytännön tukea

Kirsi perusti vuonna 2007 kotitilansa yhteyteen leipomon, joka tekee tilauksesta erilaisia leivonnaistuotteita lähiympäristön asukkaille. Sittemmin hän on laajentanut yrityksen toimintaa myös pitopalveluun. Ennen syksyä Kotileipomo Jokirannan toiminta pyöri lähinnä paikallisen markkinoinnin ja tiiviiden verkostojen varassa.

Henna Telialta kertoo, että halusi juuri Kirsin mentoriksi kuultuaan tämän yrityksestä. ”Kirsillä oli selkeä näkemys leipomon näkyvyyden parantamisesta, ja koin voivani auttaa häntä verkkosivujen perustamisessa ja sosiaalisen median käytössä.”

Kirsille oli tärkeää saada ulkopuolisen näkökulmaa markkinointiin, ja toisaalta myös käytännön neuvontaa. ”Henna jakoi ruutunsa ja näytti aivan kädestä pitäen, mitä kaikkea esimerkiksi Facebook-julkaisujen tekemiseen liittyy”, Kirsi kertoo. Henna kannusti paitsi ottamaan uusia Facebook-toimintoja käyttöön myös olemaan aktiivisempi julkaisujen tekemisessä.

Käytännön tavoitettavuutta ja itsevarmuutta yritysmarkkinointiin

Mentoroinnin myötä Kirsi lähti edistämään leipomolle verkkosivuja, joita oli pohtinut pitkään. ”Hennan kannustuksesta rohkaistuin perustamaan verkkosivut”, Kirsi toteaa. Hän valitsi sivujen tekijäksi toisen paikallisen naisyrittäjän, joka tuotti sisällöt Kirsin näkemysten pohjalta, ja on niihin erittäin tyytyväinen.

”Olen saanut sivuista paljon hyvää palautetta”, hän sanoo. Kotisivut ovat poikineet leipomolle tarjouspyyntöjä ja tiedusteluita kesän juhlista.

Kirsi kertoo saaneensa mentoroinnista yleistä varmuutta markkinointiin ja suunnittelee esimerkiksi Instagramin käyttöönottoa seuraavaksi. ”Huomasin, miten helppoa some-tekeminen voi olla,” hän sanoo. Vaikka kuvien perusteella ei vielä ostaisi leivonnaisia, ne saavat kuluttajat ottamaan yrityksestä lisää selvää, hän huomauttaa.

Mentoroinnin myötä leipomon puhelin myös päivitettiin uuteen, ja käyttöön otettiin Telian vastaajapalvelu. Tämä toi helpotusta leipurille, joka on usein kirjaimellisesti kädet jauhoissa eikä ehdi vastaamaan puhelimeen. ”Nyt asiakas saa heti tiedon, että puhelu tuli perille ja vastaan siihen, kun ehdin”, Kirsi kiittelee.

Mentorointiohjelma oli opettavainen ja kiinnostava kokemus molemmin puolin

Hennan mukaan mentorointi oli opettavainen kokemus. ”Oli aivan mahtavaa tutustua Kirsiin ja päästä oppimaan paikallisten yrittäjänaisten toiminnasta, siitä miten tärkeää verkostoituminen on. Tulimme hyvin juttuun.”

Kirsi arvosti mentorinsa tukea ja kannustavaa otetta ja koki, että Henna oli aidosti kiinnostunut leipomon asioista. Saatuaan ulkopuolisen tukea hän menee innokkaana eteenpäin muillakin alueilla ja pohtii esimerkiksi kassakoneen vaihtamista ja uusien maksuvälineiden käyttöönottoa lähitulevaisuudessa.

Henna jakaa Kirsin kanssa ajatuksia mielellään tulevaisuudessakin. ”Meillä on toistemme puhelinnumerot, ja olen sanonut Kirsille, että minulle voi soittaa koska vain”, Henna toteaa. Kesällä hän aikoo ajella Sastamalaan maistamaan Kirsin bravuuria eli ruisleipää.

 

Telia tukee pienyrittäjiä kasvussa teknologian avulla

Digitalisaatio ei saa olla uhka vaan mahdollisuus pienyrittäjien liiketoiminnalle.

TUTUSTU PALVELUIHIMME
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Kilpailukyky Kotisivut Vaihdepalvelut ja tavoitettavuus

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan