Virtuaalitodellisuudella rajattomia mahdollisuuksia liike-elämään


Virtuaalikokemuksen perusteella syntyviä ostopäätöksiä, paremmin toimivia palveluita ja etämatkoja toiselle puolelle maapalloa. VR- ja AR -sovellukset ovat kovassa nousukiidossa niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla ympäri maailmaa.
Virtuaalitodellisuus (VR) on tietokoneella luotu maailma, johon päädytään laittamalla virtuaalilasit silmille. Tässä maailmassa eivät päde fysiikan lait, vaan kaikki on tietokoneella määriteltyä. Peleissä ja koulutustilanteissa luodaan yleensä valemaailma, kun taas simulaatioissa pyritään mahdollisimman todenmukaiseen kokemukseen.
Telian AR- ja VR-ratkaisujen kehityksestä vastaava Janne Timonen kertoo, että tällä hetkellä yritykset ottavat ensiaskeleitaan virtuaalitodellisuuden kanssa, mutta kehitys on hyvin nopeaa teknologian edistyessä ja kustannusten pienentyessä.
”Yrityksille virtuaalitodellisuus tulee olemaan uusi markkinointi-, koulutus- ja palvelukanava; nähdäkseen tulevan talonsa, ei tarvitse enää katsella arkkitehdin piirustuksia, vaan voi mennä virtuaalisesti talokauppiaan luokse ja astua sisään omaan tulevaan taloonsa. Myös suunnittelijat voivat nähdä luomansa tuotteen etukäteen ja tehdä siihen muutoksia ketterästi. Hurjimmassa tulevaisuusskenaarioissa virtuaalitodellisuus voi olla yhtä realistinen kuin oikea todellisuus, jonne ihmiset siirtyvät tekemään töitä ja viihtymään.”
Lisätty todellisuus (AR) tarkoittaa puolestaan virtuaalisten elementtien lisäämistä todellisen maailman päälle. Lisättyä todellisuutta käytetään erilaisissa liiketoimintaratkaisuissa antamaan lisäinformaatiota työntekijöille joko puhelimessa olevan sovelluksen tai AR-lasien kautta. Tällä hetkellä yleisesti tunnetuin AR-teknologiaa hyödyntävä sovellus on Pokémon Go -peli.
”Lisättyä todellisuutta käyttäviä sovelluksia on yhä enemmän, koska ne tarjoavat yrityksille lisämyyntimahdollisuuksia ja säästöjä. Yritykset pystyvät tehostamaan toimintojaan tuomalla työntekijöilleen ajantasaista tietoa ja ohjeita helposti AR-lasien kautta”, Timonen opastaa.
Rajana virtuaalitaivas – AR- ja VR- ratkaisut tarjoavat apua monille toimialoille
Millä muilla toimialoilla kuin peli- ja elämysteollisuudessa näitä uusia teknologioita on jo käytetty? Timosella on vastaus valmiina: ”Vähittäiskaupasta koulutukseen ja matkailusta sähköiseen kaupankäyntiin. Yritykset, kuten autovalmistaja Audi, ovat huomanneet virtuaalikokemuksen ostopäätöksen vauhdittajana. Mahdollisten sovellusten luomisessa on vain mielikuvitus rajana.”
”Koulutuksessa virtuaalitodellisuus tarjoaa motivoivan ja intensiivisen oppimiskokemuksen aika- ja paikkariippumattomasti. Työntekijät voivat opetella esimerkiksi vaativien laivamoottoreiden kokoamista, korjaamista ja huoltamista ensin virtuaalilasien avulla ja siirtyä sen jälkeen käyttämään AR-laseja käytännön työn tukena. Samalla tavalla nämä teknologiat ovat jo mukana lääkäreiden koulutuksissa ja vaikkapa etäleikkauksissa, joissa leikkaava lääkäri saa apua AR-lasien kautta kollegoiltaan eri puolilta maailmaa. Etuna on se, että kädet ovat vapaina itse työn tekemiseen. Ambulansseissa ensihoitajat saavat vastaavasti reaaliaikaista etäkonsultointia lääkäriltä jo ennen sairaalaan ehtimistä, jolloin säästetään ihmishenkiä”, Timonen sanoo innostuneesti.
Ovatko lomamatkat virtuaalitodellisuudessa tulevaisuutta? ”Varmasti ovat osa tulevaisuutta, mutta ensin VR-kokemuksilla voidaan edistää matkojen myyntiä ja turismia. On eri asia tehdä ostopäätös, jos pääsee virtuaalikierrokselle matkakohteeseen jo etukäteen. Jatkossa nämä todentuntuiset kokemukset vain lisääntyvät kun asiakas saa lasien lisäksi jalkaansa vaikka Cerevon Taclim -virtuaalisaappaat, jolloin jalkojen alla voi tuntea rantahiekan ja meren lämpimät aallot.
Telia tarjoaa yrityksille erilaisia AR & VR -ratkaisuja kokonaispalveluna omasta Telia Helsinki Data Centeristään. Olemme luotettava kumppani huippuluokan tietoturvan, toimivien tietoliikenneyhteyksien ja kattavan globaalin kehittäjäverkostomme ansiosta.
Kiinnostuitko AR & VR -ratkaisuiden mahdollisuuksista? Ota yhteys asiantuntijaamme Janne Timoseen, janne.timonen@teliacompany.com