Kaikki artikkelit

Naughty BRGR luottaa dataan ravintolan sijainnin valinnassa

3 min

Naughty BRGR tunnetaan niin ravintoloista, kotigrillaajalle sopivista retail-tuotteista kuin Burgerimies tv-sarjasta. Yritys hakee vahvaa kasvua ja hyödyntää päätöksenteon tukena dataa väkijoukkojen liikkeistä. Tietoa hyödynnetään muun muassa ravintoloiden sijainnin, kotiinkuljetusten ja markkinoinnin optimoinnissa. 

Naughty BRGR pyörittää tällä hetkellä kahdeksaa ravintolaa ympäri maata ja kaksi lisää aiotaan avata pian. Yritys on Suomen ravintola-alalla erottuva toimija, joka valtaa markkinaa brändi edellä. 

”Naughtyn tehtävänä on tuoda ravintoloissa esiin ihmisten tuhma puoli ja luoda arkea rikkovia elämyksiä”, kertoo Naughty Groupin CEO Lars Oehlandt. Elämyksiä etsivien asiakkaiden tavoittamiseen Naughty BRGR hyödyntää väkijoukkojen liikkumisen analytiikkaa.

Väkijoukkojen liikkeitä ymmärtämällä tuodaan palvelut asiakkaiden luokse 

Crowd Insights for Retail -palvelun avulla voimme analysoida ihmisvirtoja segmenteittäin ja katsoa, missä meille sopivia kohderyhmiä liikkuu mihinkin aikaan vuorokaudesta tai vuodesta. Tätä tietoa hyödynnämme ravintoloiden sijaintien valinnassa”, kertoo Oehlandt. 

Kauppakeskuksilta on perinteisesti saanut hyvin tietoa kävijöistä, mutta vastaavaa dataa ei ole ollut tarjolla kaupungin keskustassa liikkuvista ihmisvirroista. Nyt molemmat datat ovat helposti vertailtavissa samassa palvelussa. 

"Palvelun avulla voimme analysoida ihmisvirtoja segmenteittäin ja katsoa, missä meille sopivia kohderyhmiä liikkuu." 
- Lars Oehlandt, CEO, Naughty Group

Oehlandt kertoo jo käyttäneensä palvelua eri alueiden demografioiden ja niiden kehittymisen tarkasteluun: ”Tarjolla on paljon hyviä sijainteja. On tärkeää nähdä onko alue kasvamassa tai liikkuuko siellä nyt eri asiakasryhmän ihmisiä kuin vaikkapa pari vuotta sitten. Vaikka Crowd Insights -palvelun data ei ole reaaliaikaista, se on ajankohtaista ja alueen nykytilaa voi kätevästi verrata menneeseen”. 

Lisäksi Naughty BRGR aikoo hyödyntää väkijoukkojen analytiikkaa markkinoinnin kohdistamiseen ja tarkastella esimerkiksi, miten dataa olisi voitu hyödyntää aiemmin ostetuissa katumainoksissa. Kolmas käyttötarkoitus datalle on kotiinkuljetusten optimointi, josta Oehlandt kertoo alla olevalla videolla. 


Selkeä käyttöliittymä ei vaadi erikoisosaamista

Telia Crowd Insights -palvelusta vastaavan asiantuntijan Tiia Palvimon mukaan Nauhgty BRGR on ollut nopea liikkeissään: ”Heillä oli selkeä tunnistettu tarve, johon etsittiin vastausta teknologiasta ja datasta. Tämä on hyvä esimerkki tiedolla johtamisesta – ehkä siinä piilee myös ketjun menestyksen salaisuus.”

”Keskusteluissa Telian kanssa tuli viimeistään selväksi, että tämä on juuri sitä ymmärrystä, jota meillä tarvitaan: ei kertaluontoista konsultointia, vaan selkeä arjessa käytettävä palvelu, johon on pääsy milloin vain”, Oehlandt täydentää.  

Oehlandtin mukaan palvelun käyttöönotto oli sutjakka prosessi, joka aloitettiin toimittamalla Telialle vertailukelpoisten yritysten ja omien toimipisteiden osoitteita. Niistä kasattiin Naughty BRGR:n tarpeita vastaava kokonaisuus. ”Sain tunnukset palveluun ja seuraavana päivänä järjestettiin tunnin käyttökoulutus. Selkeä ja hyvin rakennettu käyttöliittymä tukee suoraan yritysjohtoa – sen käyttö ei vaadi mitään syvempää järjestelmäymmärrystä.” 


Väkijoukkojen liikkeiden analysointi tulee yleistymään vähittäismyynnissä 

Oehlandt kehottaa muitakin kuluttaja-asiakkaiden parissa toimivia yrityksiä tarttumaan dataan ihmisvirroista: ”Jos yrityksen täytyy olla siellä, missä asiakkaat liikkuvat, tämän tyyppinen data helppokäyttöisellä dashboardilla on välttämätöntä liiketoiminnalle.”

Ravintoloiden lisäksi datasta hyötyvät myös kauppakeskukset sekä kaupat aina isoista ketjuista pieniin kivijalkaliikkeisiin. ”Kasvu ja markkinan valloittaminen vaatii tietoa. Meillä on valmis palvelu, jolla voi tarkastella mitä tahansa aluetta Suomessa ja ymmärtää eri sijaintien mahdollisuudet. Palvelu sopii pienemmillekin toimijoille, sillä sen käyttö ei vaadi suuria hallinnollisia resursseja”, Palvimo vinkkaa.

 

Haaste: Naughty BRGR vastaanottaa paljon tarjouksia uusista liiketiloista ympäri Suomen. Ravintoloiden sijainnin valinnassa sekä niiden optimoinnissa ja markkinoinnissa haluttiin tehdä dataan perustuvia päätöksiä.

Ratkaisu: Telia Crowd Insights for Retail -palvelun avulla Naughty BRGR voi analysoida alueella liikkuvia ihmisvirtoja ja hyödyntää tietoa ravintoloiden sijaintien valinnassa, kotiinkuljetusten järjestämisessä sekä markkinoinnissa.

Hyödyt: Dataa väkijoukkojen liikkeistä voi tarkastella ja vertailla segmenteittäin sekä vuorokauden tai vuodenajan perusteella. Selkeä dashboard on helppo käyttää ja tukee yritysjohdon päätöksentekoa. 
 

Ota data tueksi päätöksentekoon

Kun ymmärrät ihmisten liikkumista, voit tehdä parempia liiketoimintapäätöksiä. Lataa ilmainen esite ja tutustu Telia Crowd Insights -palvelun hyötyihin.

LATAA ESITE
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat Crowd Insights Kasvu
Edellinen artikkeli
Vantaa vastaa joka kanavassa – monikanavainen asiakaspalveluratkaisu helpottaa kuntalaisten asiointia
Vantaalle on tärkeää olla asukkailleen läsnä: kaupungin 900 asiakaspalvelijaa vastaa kuukausittain ...
Seuraava artikkeli
Hinausautokeskus tavoittelee maanlaajuista kasvua maailmanluokan asiakaspalvelulla
Hinausautokeskus vaihtoi asiakaspalvelunsa suuremmalle vaihteelle monikanavaisen Genesys Cloud ...

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitteet ja puhelinliittymät ovat toistaiseksi tilattavissa eri kaupasta kuin nettiliittymät ja muut yrityspalvelut. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja puhelinliittymät
Nettiliittymät ja muut palvelut

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitteet ja puhelinliittymät ovat toistaiseksi tilattavissa eri kaupasta kuin nettiliittymät ja muut yrityspalvelut. Siirry ostoksille haluamaasi kauppaan.

Laitteet ja puhelinliittymät
Nettiliittymät ja muut palvelut