Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Tiesithän, että voit tehdä muutokset liittymiisi ja hakea lisää maksuaikaa helposti Yritysportaalissa. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Näin järjestät webinaarin

3 min

Webinaari on kustannustehokas ja näppärä tapa tiedonvälittämiseen kohderyhmällesi. Webinaaria järjestäessäsi tarvitset vain sopivan tilan, toimivan verkkoyhteyden, webinaariohjelmiston ja kameran. Voit myös käyttää webinaarijärjestäjien palveluita, jos haluat satsata enemmän. Osallistujat liittyvät webinaariin omilta laitteiltaan tapahtumalinkin kautta. Kokeilujen kautta voit löytää todellisen menestysreseptin, joten mikset lähtisi avoimin mielin matkaan?

Webinaarin suunnittelu on tärkeää aloittaa kysymyksellä ”Miksi järjestän tämän webinaarin ja mitkä ovat sen tavoitteet?” Haluanko kasvattaa myyntiä ja saada liidejä vai onko tarkoituksena kouluttaa ja opastaa. Miten aion mitata webinaarin onnistumista? Lue vinkit asioista, jotka kannattaa ottaa huomioon webinaaria järjestettäessä.

Kenelle puhun – kohderyhmän määrittely

Onko webinaarisi sisältö tarkoitettu laajalle kuulijakunnalle vai pienemmälle asiantuntijaryhmälle? Puhutteletko pienten vai suurten yritysten edustajia tai kenties kuluttajia? Jos pidät webinaarin nykyasiakkallesi, on sen sisältö erilainen kuin potentiaalisille asiakkaille. Näitä on hyvä miettiä, kun valmistelet kutsulistaa niin sähköpostikutsuun kuin muuhunkin digimarkkinointiin.

Asiantuntijat esiintyjinä

Webinaaria voi johdattaa eteenpäin host, joka pysyy samana koko webinaarisarjan ajan. On myös mahdollista toteuttaa webinaarit kahden tai useamman asiantuntijan vuoropuheluna. Asiantuntijoiden tulee osata kertoa asiasta riittävän paljon ja kiinnostavasti. Esiintymistaito voi välillä olla substanssiosaamista tärkeämpää. Kiinnostavuutta webinaariin saa oman yrityksen ulkopuolisilla vierailijoilla ja moniäänisellä vuorovaikutuksella. Muista myös kenraaliharjoitus ja varasuunnitelma sairastumisten varalle. Harjoittelun avulla webinaarin keston saa säädettyä etukäteen luvatuksi. Yleensä 20-40 minuuttia on riittävä aika pitämään kuulijat langoilla.

Osallistu kiinnostaviin webinaareihimme

Sisällöllä on merkitystä

Aikaavievin osuus webinaarin järjestämisessä on kohderyhmälähtöinen sisällön suunnittelu. Ideoita sisältöön voit kartoittaa kollegoiltasi, asiakasrajapinnassa toimivilta myyjiltä ja medioista. Mieti, mikä on kiinnostavaa juuri nyt ja muista, että käytännön esimerkit kiinnostavat yleistä pohdintaa paremmin. Webinaarin sisältöjen ja teemojen tulee tukea myös muita markkinoinnin ja myynnin suunnitelmia – muutoin voit päästää luovuutesi valloilleen.

Sisällön suunnitteluun kuuluu kaikki webinaarikutsuista, ilmoittautumissivusta, mainoksista ja käsikirjoituksesta lähtien. Sisällön tulee olla selkeää, mielenkiinnon herättävää ja tarpeeksi lyhyttä. Muista myös visuaalisuuden merkitys niin kuvissa kuin muussakin materiaalissa.

Webinaarin järjestäminen onnistuu mainiosti myös etänä!

Kukaan ei löydä webinaariisi ilman markkinointia

Markkinoinnin avulla saat houkuteltua kuulijat webinaariisi. Sähköpostikutsun lisäksi voit käyttää kaikkia kanavia, joissa kohderyhmäsi on. Näihin kuuluvat verkkosivut, some, tapahtumat ja uutiskirjeet. Myyjät voivat myös kutsua suoraan asiakkaitaan.

Muista tehdä kutsuputkesta looginen ja oikea-aikainen. Yksi kutsu ei riitä vaan tarvitaan myös vahvistus-, muistutus- ja kiitos-viestit. Lisäksi webinaari on hyvä saada automaattisesti ilmoittautujan kalenteriin.

Webinaarin jälkeen on aika hyödyntää ja jaella tallennetta. Nurturointiputki webinaarin osallistuneille tai ilmoittautuneille on myös paikallaan. Näin pidät liidit lämpiminä.

Osallista kuulijat

Webinaarista on syytä tehdä niin vuorovaikutteinen kuin suinkin. Anna mahdollisuus kysymysten esittämiseen jo ilmoittautumislomakkeessa, niin voit vastata niihin itse webinaarissa tai webinaarin jälkeen. Webinaarin aikana voit kysyä yleisöltä kysymyksiä, tehdä äänestyksiä ja kerätä kommentteja.

Tekniikan valinta

Webinaarin voi järjestää useilla eri alustoilla ja tekniikoilla, kuten vaikkapa Teamsin live eventinä. Webinaarialustojen ominaisuudet määrittävät paljon, mitä kaikkea pystyt tekemään webinaarien aikana. Kannattaa miettiä, mitkä ominaisuuksista ovat tärkeitä juuri sinun webinaareillesi. Voit hankkia tarpeelliset laitteet itse, suosia pienen budjetin toteutuksia tai sitten luottaa webinaarijärjestäjän palveluksiin.

Lue artikkeli: Microsoft Teams –  Näin pääset alkuun

SUUNNITTELETKO WEBINAARIN JÄRJESTÄMISTÄ?

Onnistunut webinaari tarvitsee toimivat laitteet ja verkkoratkaisut.

LUE LISÄÄ
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Moderni työ Toimistosovellukset Etätyö Verkko
Edellinen artikkeli
Aina ajantasainen VPN turvaa pääsyn yritysverkkoon
VPN-yhteys takaa työntekijöiden tietoturvallisen pääsyn yrityksen sisäverkkoon etätoimistolta – ...
Seuraava artikkeli
Konepajalla nettiä tarvitsevat ihmiset ja robotit
Konehallissa työntekijät ja robottihitsarit tekevät saumatonta yhteistyötä, jonka edellytyksenä on ...

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen liittymä- ja laitetilaukset pitää toistaiseksi tehdä erikseen. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitevalikoimamme on tilattavissa toistaiseksi eri kaupasta kuin liittymämme. Siirry ostoksille haluamaasi kauppaan.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät