Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Mobiiliverkkodata paljasti Imatranajon vaikuttavuuden

Imatran kaupungin kävijämäärä kasvoi 22 000:lla henkilöllä Imatranajon aikaan heinäkuussa 2018. Euromääräisesti mitattuna Imatranajo jätti Imatralle jopa 4,1 miljoonaa euroa. Tarkkoja mittauksia tapahtuman vaikuttavuudesta pystyttiin tekemään Crowd Insights -analytiikan avulla.

”Suuri osa ihmisistä kantaa nykyään älypuhelinta mukanaan lähes kaikkialle. Crowd Insightsissa tietoa ihmisvirtojen liikkumisesta saadaan anonymisoidusta mobiiliverkkodatasta, joka kertoo, mistä ihmisjoukot tulevat ja minne ne ovat menossa”, kertoo Telian liiketoiminnan kehityspäällikkö Tero Särkiniemi.

Imatran kaupunki on pieni ja ketterä kunta, joka halusi selvittää Imatranajon vaikuttavuutta koko kaupungin elinvoimaisuuden näkökulmasta, jotta he pystyisivät tulevaisuudessa suunnittelemaan entistä paremman tapahtuman.

”Olemme aikaisempina vuosina tehneet kvalitatiivisia kyselyitä ajojen vaikuttavuudesta, mutta Crowd Insightsin avulla saimme ensimmäistä kertaa kattavasti kvantitatiivista dataa ajoista. Kyselytutkimukset ovat myös aika kalliita ja niiden tekemisessä saattaa joskus esiintyä virhemarginaalia”, pohtii Imatran kaupungin tietojohtaja Kari Perälä.

Tapahtuma-analyysi paljasti, mistä maakunnista ajoihin saavuttiin, kuinka kauan Imatralla viivyttiin sekä, miten kävijämäärät vaihtelivat tunneittain.

”Imatranajosta päädyttiin tekemään tapahtuma-analyysi, koska sen avulla on mahdollista saada monipuolista tietoa ihmisvirtojen liikkumisesta niin tapahtuma-alueella kuin laajemminkin koko Imatran kaupungissa”, Särkiniemi selventää.

NOIN 42 PROSENTTIA IMATRANAJON KATSELIJOISTA TULI ETELÄ-KARJALASTA

Crowd Insights paljasti Imatranajosta yksityiskohtaisia tuloksia, joita olisi ollut vaikea saada selville ilman mobiiliverkkodatan analysointia.  

”Saimme ensimmäistä kertaa ajoista selville konkreettista tuloksia. Analyysi paljasti, että suurin osa eli noin 42 prosenttia tapahtuman katsojista tuli Etelä-Karjalasta sekä toiseksi eniten katsojia saapui Uudeltamaalta. Selvitimme analyysissa myös lisäpotentiaalin tapahtuman kävijämäärälle, joka arviomme mukaan voisi olla noin 5000 ihmistä”, iloitsee Perälä.

Perälän mukaan Crowd Insights -analytiikka tarjosi Imatran kaupungille niin laadukasta dataa, että he pystyvät hyödyntämään sitä myös tulevien vuosien ajojen suunnittelussa sekä markkinoinnissa.

”Nyt kun kattava analyysi on tehty, niin ensi vuonna tiedämme tarkemmin, miltä paikkakunnilta ajoihin saavutaan ja miltä paikkakunnilta taas ei. Samalla pystymme kohdistamaan tapahtuman markkinointia aikaisempaa tehokkaammin.”

Myös Imatran kaupunginhallituksella on mahdollisuus hyödyntää dataa päätöksenteossaan, jolloin kaikkien suurempien tapahtumien vaikuttavuutta voidaan raportoida esimerkiksi kunnan tilinpäätöksessä.

Haaste
Imatran kaupunki tarvitsi kattavaa ja laadukasta tietoa Imatranajon vaikuttavuudesta, jotta kaupunki pystyisi kehittämään tapahtumasta entistä paremman. Samalla Imatra testasi dataratkaisua menetelmänä, jonka avulla voidaan tuottaa kaikista suurista tapahtumista vaikuttavuusraportointia ylimmälle johdolle.

Ratkaisu
Crowd Insightsin tapahtuma-analyysin avulla on mahdollista kerätä Imatranajosta sellaista dataa, joka kertoo ihmisvirtojen liikkumisesta niin tapahtuma-alueella kuin laajemminkin koko Imatran kaupungissa.

Hyödyt
Analyysin tulosten perusteella Imatran kaupunki tietää tulevaisuudessa tarkemmin, mistäpäin Suomea tapahtumaan saavutaan, joten tapahtumajärjestäjät pystyvät kohdentamaan ajojen markkinointia tehokkaammin. Crowd Insights paljasti Imatranajosta ensimmäistä kertaa konkreettisia tuloksia, joita myös kaupunginhallitus pystyy hyödyntämään muidenkin tapahtumien raportoinnissa.

Kirjoittaja: Emmi Hautala

 

Kiinnostuitko väkijoukkojen liikkumisen analytiikasta?

Crowd Insights tarjoaa uudenlaista dataa kaupunkien, yhteisöjen ja yritysten avuksi, jotta ne voivat kehittää nykyisiä ja uusia palveluja.

Lue lisää

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat Crowd Insights
Lisää samasta aiheesta
Pentik – keramiikkapajasta kansainväliseksi vientiyritykseksi
Analytiikka osana jokapäiväisiä toimintoja auttaa tekemään parempaa liiketoimintaa
Euromasterin asiakaspalvelu parantui uudella Kontakti M -asiakaspalveluratkaisulla
Digiluokat tuovat sujuvuutta ja tasa-arvoa Novia ammattikorkeakoulun toimintaan
Remeo testaa NB-IoT -teknologiaa roskalavojen paikannuksessa
Mobiiliverkkodata tuo tehoja ohjelmalliseen ulkomainontaan
Hyvä kaupunki syntyy datasta ja tunteesta
Telia tarjoaa nettiyhteydet Pöllölaakson pienyrityksille
Edellinen artikkeli
Hallittu videovalvonta säästää resursseja ja synnyttää liiketoimintamahdollisuuksia
Organisaatiot käyttävät videovalvontajärjestelmiään harvoin niin monipuolisesti kuin olisi ...
Seuraava artikkeli
5G-kaupunki rakennetaan yhdessä, kaivonkansi kerrallaan
5G-verkon hyödyntäminen kaupunkipalveluissa vaatii sekä vankkaa infrastruktuuria että ...