Lomalle lähdössä? Katso näppärät vinkit loma- ja poissaolotiedotteen tekemiseen Lue lisää

Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Ed Sheeran esiintyi Suomen kautta aikojen suurimmissa konserteissa

3 min

Viime vuonna pidetyt Ed Sheeranin konsertit olivat suurimmat Suomessa koskaan järjestetyt musiikkitapahtumat. Helsingin kaupunki käytti Telia Crowd Insightsia konserttien taloudellisten ja liikkumiseen liittyvien vaikutusten mittaamiseen. Palvelun avulla kaupunki sai tietoa, mistä kävijät tulivat, missä ihmiset liikkuivat ennen konserttia ja sen jälkeen, sekä kuinka paljon enemmän rahaa käytettiin eri puolilla kaupunkia. Näitä tietoja käytetään nyt tulevien tapahtumien suunnittelemiseksi vielä paremmiksi.

Kun muusikko Ed Sheeran järjesti kaksi konserttia Helsingissä heinäkuussa 2019, käytti kaupunki Telia Crowd Insightsia saadakseen todenmukaisen kuvan siitä, mistä kävijät tulivat, sekä heidän liikkumistavoistaan kaupungissa. Anonymisoitujen mobiiliverkkotietojen kautta Helsingin kaupunki sai arvokasta tietoa, joka auttaa tulevien tapahtumien suunnittelussa sekä vieläkin paremman elämyksen tuottamisessa konserttikävijöille. Tietoja käytetään myös tapahtumien aiheuttamien häiriöiden kartoittamiseen ja minimoimiseen lähiseutujen asukkaille.

“Ed Sheeranin keikat olivat erityisiä, koska ne olivat kaksi suurinta musiikkikonserttia Suomen historiassa”, kertoo Telian analytiikkaliiketoiminnasta vastaava johtaja Tapio Levä. “Helsingin kaupunki pystyi konserttien mobiiliverkkotietoja tutkimalla tunnistamaan liikenteeseen liittyviä käyttäytymismalleja ja tapahtumien taloudellisia vaikutuksia.”

Erottamalla tiedot, jotka koskivat Helsingin ulkopuolelta tulleita kävijöitä, paikallisia asukkaita koskevista tiedoista, Helsingin kaupunki pystyi tunnistamaan erilaisia kävijäryhmiä sekä arvioimaan, kuinka paljon rahaa he käyttivät Ed Sheeranin konserttien yhteydessä.

Konserttivieraita saapui 247 kunnasta

“Pystyimme kytkemään toisiinsa paikannustietomme sekä tiedot siitä, miten suuret tulot kaupunki sai sekä päiväkävijöiltä että yöpyviltä kävijöiltä. Käytetyt eurot ja taloudelliset vaikutukset kaupunki arvioi kävijämäärien ja erilaisten tilastolukujen yhdistelmällä.

Kaupunki sai selville, että Helsingissä käytettiin eri tavoin yhteensä yhdeksän miljoonaa euroa. Oli myös mahdollista nähdä, missä yöpyvät kävijät yöpyivät, ja näin saimme paremman käsityksen siitä, miten eri ryhmät käyttivät rahaa”, Levä sanoo.

Yksi päätarkoituksista oli ymmärtää, mistä kävijät tulivat, sillä Helsingin kaupunki tekee paljon työtä houkutellakseen enemmän turisteja ulkomailta.

“Nämä konsertit olivat kansallisia tapahtumia, joihin ihmisiä saapui eri puolilta Suomea keskimäärin 96 kilometrin matkan päästä”, Levä tietää. “Jotkut ulkomaiset kävijät näkyivät myös tiedoissa. Ulkomailta tuleva raha onkin erityisen kiinnostavaa, koska se korostaa niitä taloudellisia vaikutuksia, joita tällaisilla tapahtumilla voi olla.”

Telia Crowd Insights tarjoaa tietoa siitä, mistä ihmiset tulevat ja mihin he menevät eri aikoina. Palvelulla mitataan myös väkijoukon kokoa ja pysähdysaikoja eri ajanjaksoina. Näin on mahdollista verrata kaupungin eri tapahtumia keskenään - sekä verrata niitä myös muissa osissa maata järjestettyihin tapahtumiin.

“Voimme tehdä myös suuremman mittakaavan analyysia”, Levä sanoo. “Tarjoamme nimittäin tilauspalvelua, jonka avulla on helppo seurata tapahtumien vaikutuksia ja ymmärtää niiden arvoa kaupungissa pitkällä aikavälillä.”

Ed Sheeranin konserttipaikkaa, Malmin lentokenttää, ei oltu koskaan ennen käytetty konserteissa. Tästä syystä Helsingin kaupunki joutui kohtaamaan uusia haasteita esimerkiksi liikennejärjestelyjen tuottamiseksi. Telia Crowd Insightsin avulla kaupunki pystyi analysoimaan liikkumistapoja ennen konsertteja, niiden aikana ja niiden jälkeen, jotta tulevaisuudessa voitaisiin suunnitella vieläkin toimivampia tapahtumia kyseisessä paikassa.

”Palvelumme hyödyntäminen voidaan ulottaa kaupallisten tapahtumien lisäksi myös ilmaistapahtumien suunnitteluun. Helsingissä järjestetään esimerkiksi vuosittain ilmainen valotaidefestivaali, josta ei ole saatavilla lipunmyyntitietoja analysoinnin tueksi”, Levä päättää.

CROWD INSIGHTS AUTTAA TEKEMÄÄN PAREMPIA PÄÄTÖKSIÄ

Crowd Insights -palvelun avulla saat ainutlaatuista tietoa ihmisjoukkojen liikkeistä. Datan avulla voit kehittää ja suunnitella palveluitasi paremmin.

OTA YHTEYTTÄ
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat Crowd Insights
Edellinen artikkeli
Sähköinen arkisto helpottaa asiakirjojen hallintaa
Digitaalinen arkisto on nykyaikainen ratkaisu.
Seuraava artikkeli
Teknologia tulee muuttamaan kaikkien elämää: "Maailma tarvitsee heitä, jotka kysyvät kysymyksiä"
Perttu Pölönen: "Mielikuvituksesi rajat eivät ole maailman rajat"

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen liittymä- ja laitetilaukset pitää toistaiseksi tehdä erikseen. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitevalikoimamme on tilattavissa toistaiseksi eri kaupasta kuin liittymämme. Siirry ostoksille haluamaasi kauppaan.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät