Kaikki artikkelit yrityksille

Hyvästit salasanoille

1 min
Digitaalisen tunnistautumisen asiantuntija Ari Hakala nojaa puuseinään. Digitaalisen tunnistautumisen asiantuntija Ari Hakala nojaa puuseinään.

Ari Hakalalla on tehtävä. Hän aikoo siivota salasanat pois digitaalisesta maailmasta.

Suomalaiset teleoperaattorit yrittivät ensimmäisen kerran ratkaista digitaalisen tunnistamisen kaavan 16 vuotta sitten. Hyvä ajatus päättyi hankalaan toteutukseen, minkä jälkeen suomalaiset päättivät turvautua pääasiassa sähköpostitunnuksiin, salasanoihin ja pankkien avainlukulistohin tunnistautuessaan vauhdilla kasvaneisiin digipalveluihin.

Kahdeksan vuotta myöhemmin operaattorit yrittivät uudestaan. Ne toivat asiakkaidensa käyttöön nykyisen mobiilivarmenteen, joka mahdollisti vahvan tunnistautumisen kännykän sim-korttiin sidotulla tekniikalla.

Ari Hakalan työpöydälle mobiilivarmenne laskeutui vuonna 2015. Tuolloin ainoastaan alle 10 000 Telian asiakasta oli ottanut palvelun käyttöön. Hakala päätti, että tilanteeseen piti tulla muutos, ja äkkiä.

”Digitaalisen tunnistamisen tarve kasvoi nopeasti. Käyttäjien näkökulmasta tilanne muuttui koko ajan monimutkaisemmaksi, kun he yrittivät rämpiä tihenevässä salasanaviidakossa. Salasanojen yli 40-vuotinen historia internetin maailmassa on matka katastrofista toiseen”, Hakala tuhahtaa.

Digitaalisesta tunnistamisesta tuli Hakalan mantra.

”Kyse on pienestä, mutta digitalisoituvan yhteiskunnan kannalta korvaamattomasta palasesta, joka on saatava kuntoon”, Telian digitaalisen tunnistamisen yksikköä johtava Hakala kiteyttää.

Ota mobiilivarmenne käyttöön täällä

Tavoitteena Suomen yleisin tunnistustapa

Viidessä vuodessa Hakala 20-kertaisti mobiilivarmennetta käyttävien Telian asiakkaiden määrän. Samalla tuhannet digipalvelut alkoivat hyväksyä mobiilivarmenteen yhdeksi tunnistautumisen vaihtoehdoksi. 

Se ei kuitenkaan riitä, minkä vuoksi Telia on yhdessä Elisan ja DNA:n kanssa uudistamassa ensi vuonna palvelua. Tavoitteena on, että mobiilivarmennetta käyttäisi kolmen vuoden päästä yli kolme miljoonaa suomalaista. Se nostaisi mobiilivarmenteen Suomen käytetyimmäksi tunnistatumisvälineeksi. Nyt varmenteella on Suomessa yhteensä noin 400 000 käyttäjää.

”Olemme päätymässä umpikujaan salasanojen käytössä. Eri palveluihin vaaditaan koko ajan monimutkaisempia salasanoja, joiden muistaminen käy itse kullekin vaikeammaksi. Mobiilivarmenne on kuin luotu tähän tilanteeseen; se on kätevä, nopea ja siinä tunnistautuminen on jo valmiiksi pultattu kännykkään”, Hakala kuvailee.

Kaikkiin viranomaispalveluihin voi jo kirjautua mobiilivarmenteella. Ensi vuodesta alkaen teleoperaattorit alkavat tarjota miljoonille asiakkailleen omiin palveluihinsa kirjautumista ensisijaisesti mobiilivarmenteella. Seuraavaksi operaattorit toivovat vakuuttavansa muun muassa mediayhtiöt ja niiden palveluita säännöllisesti käyttävät sadat tuhannet suomalaiset varmenteen eduista.

”Mobiilivarmenne nopeuttaa digitaalisen yhteiskunnan rakentumista. Se yksinkertaistaa käyttäjien digitaalista elämää, tehostaa palveluja tarjoavien yritysten prosesseja ja tekee tunnistamisesta turvallisempaa. Suomalaisten ei tarvitse enää miettiä, missä heidän tietonsa ovat, kuka niitä käyttää ja kenelle niitä myydään”, Hakala tiivistää mobiilivarmenteen vahvuudet.

Teksti: Janne Kaijärvi

Maailma muuttuu – näin teknologian kehitys muovaa ohjelmistorobotiikkaa

Teknologia kasvaa helpottamaan arkeamme ja työtämme. Ohjelmistorobotiikka eli RPA lisää suosiotaan esimerkiksi taloushallinnon tehtävissä ja vähentää meiltä manuaalista klikkailua.

TUTUSTU OHJELMISTOROBOTIIKAN TRENDEIHIN
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Varmenteet ja tunnistus Turvallisuus Kilpailukyky