Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Mehiläinen valitsi markkinoiden parhaat ICT-palvelut ja huomasi keskittäneensä hankinnat Telialle

Mehiläinen on tarjonnut sosiaali- ja terveyspalveluita suomalaisille jo yli sata vuotta. Yritys hankkii Telialta lähes kaikki tietoliikenneyhteydet ja IT-palvelut, joita ilman sen yli 440 toimipistettä eivät tänä päivänä voisi toimia. Yhteistyö Telian kanssa vaati kuitenkin radikaaleja uudistuksia, ennen kuin se alkoi kukoistaa.

Yhteistyö pelastui, kun palvelusopimus purettiin

”Kun yritysverkkomme päätettiin vuonna 2017 uudistaa ja selkeyttää, Telian tarjoama kokonaisuus oli vanhentunut eikä vastannut enää Mehiläisen tarpeisiin. Sekä meillä sisäisesti että kumppanillamme oli epäselvyyttä vastuiden jaosta, eikä jäykkä palvelusopimuksemme Telian kanssa mahdollistanut tarvittavia joustoja”, Mehiläisen tietohallintojohtaja Kalle Alppi kuvailee muutaman vuoden takaista tilannetta. Ennen Mehiläiselle siirtymistään Alppi on työskennellyt muun muassa Rovion, Visman ja Keskon tietohallinnoissa.

Palvelusopimus Telian kanssa purettiin ja sopivia ICT-kumppaneita alettiin etsiä uudelta pohjalta: ”Päätimme hankkia Mehiläiselle ICT-palvelut tahoilta, jotka pystyisivät tarjoamaan ne laadukkaasti, kustannustehokkaasti ja joustavasti. Keskittäminen ei kuulunut strategiaan”, Alppi kertoo ja jatkaa: ”kävi kuitenkin niin, että nykyään valtaosa ICT-budjetistamme käytetään Telian palveluihin.”

Mehiläinen hankkii nyt Telialta muun muassa verkottamis-, tunnistautumis- ja tietoturvapalvelut, kiinteät ja mobiiliyhteydet sekä laitteet ja työasemat. Alpin mukaan keskittämiseen johti Telian palveluiden hyvä hinta–laatu-suhde, valikoiman monipuolisuus ja kumppanuuden joustavuus. ”Keskittämisessä on etunsa – kommunikointi yhden kumppanin kanssa on tehokkaampaa kuin usean palveluntarjoajan – mutta emme ostaisi ICT-palveluita Telialta näin laajasti, jos ne eivät olisi aidosti markkinoiden parhaita. Voi jopa sanoa, että maksamme laskumme Telialle mielellämme”, Alppi vakuuttaa.

Yrityksesi kaikki ICT-palvelut yhdestä ja samasta paikasta – tutustu tarjoomaan >

Ulkoistettu service desk tietohallinnon apuna

Uusimpiin Mehiläisen Telialta hankkimiin palveluihin kuuluu IT-käyttötuki. Alpin mukaan Telian service desk ratkoo noin neljäsosan Mehiläisen työntekijöiden IT-pulmista. ”Puhelinpalvelun ylivuodon lisäksi kumppani hoitaa valtaosan tuki- ja vikakeikoista maakunnissa. Telian palveluverkosto on laajempi kuin omalla tietohallinnollamme, joten on järkevää teettää pääkaupunkiseudun ulkopuolella tarvittavat huollot kumppanilla”, hän selostaa.

Alppi kertoo, että service desk tuli Telian valikoimaan sopivaan aikaan: ”Olimme juuri silloin harkitsemassa käyttötukikumppanin vaihtoa”, mutta samaan hengenvetoon hän muistuttaa, että palvelun laatu oli service deskiäkin hankkiessa kumppanivalinnan tärkein kriteeri. Telian käyttötuen laadusta kertoo myös palvelulle myönnetty Vuoden service desk -titteli, jonka perusteluita olivat muun muassa yrityksen asiantuntijuuden korkea taso ja sujuva yhteistoiminta eri tukitasojen välillä.

Mehiläisen ja Telian yhteistyö jatkuu Alpin mukaan ainakin toistaiseksi vahvana. Alppi kuitenkin muistuttaa, että kumppanin on pystyttävä jatkossakin tarjoamaan kehittyviä ICT-palveluita joustavasti. ”Jos Telian valikoima säilyy yhtä ajantasaisena kuin nyt, en näe esteitä pitkälle yhteistyölle”, hän päättää.

Haaste: Telian ja Mehiläisen välisen palvelusopimuksen ehdot olivat joustamattomat ja Telian Mehiläiselle tarjoamat ICT-palvelut olivat osittain vanhentuneet.

Ratkaisu: Uudet toimintamallit löydettiin yhteisten keskusteluiden kautta ja Mehiläinen valitsi Telian valikoimasta uudet palvelut, jotka sopivat sen tarpeisiin.

Hyödyt: Mehiläisellä on nyt käytössään sellaiset ICT-palvelut, joihin se on aidosti tyytyväinen, ja asiointi kumppanin kanssa on joustavaa.
 

Telia ONE -palvelukokonaisuuden toimittavat Mehiläiselle Telia, Telia Cygate, Telia Inmics-Nebula ja Telia Datainfo.

Lue lisää:

Telian palvelut luovat pohjan Pentikin ICT-ympäristölle

Vapo hyötyy ICT-ratkaisuiden keskittämisestä

Teksti: Satu Ekman

KESKITY RAUHASSA YRITYKSESI KASVUUN JA MENESTYKSEEN

Saat meiltä yhden katon alta fiksuja ja joustavia, yritystoimintaasi tehostavia ICT-ratkaisuja, ja voit itse keskittyä olennaiseen. Yksi ICT-kumppani riittää.

Tutustu ICT-palveluihin

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat Verkko Varmenteet ja tunnistus
Lisää samasta aiheesta
Helpompaa ja nopeampaa – KPMG siirtyi käyttämään sähköistä allekirjoitusta
Elävyysindeksi mullistaa tapahtumatoiminnan Tampereella
Pentik – keramiikkapajasta kansainväliseksi vientiyritykseksi
Tupas katoaa, turvallisuus lisääntyy
Euromasterin asiakaspalvelu parantui uudella Kontakti M -asiakaspalveluratkaisulla
Digiluokat tuovat sujuvuutta ja tasa-arvoa Novia ammattikorkeakoulun toimintaan
Remeo testaa NB-IoT-teknologiaa roskalavojen paikannuksessa
Katse taivaalle – dronet laajentavat näkökenttäämme 360 astetta
Edellinen artikkeli
Sosiaalinen media vai kotisivut? Näistä syistä kannattaa ottaa haltuun molemmat
Mietitkö, tarvitseeko yrityksesi omat kotisivut, vai riittävätkö pelkät somekanavat?
Seuraava artikkeli
Kotisivut yrityksellesi – 6 vinkkiä pienyrittäjälle
Omat kotisivut ovat mitä parhain tapa vauhdittaa liiketoimintaasi ja saada yrityksesi ääni ...