Lomalle lähdössä? Katso näppärät vinkit loma- ja poissaolotiedotteen tekemiseen Lue lisää

Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Ihmisvirtojen liikkumisesta saatava data auttaa tekemään parempia päätöksiä

Datan hyödyntäminen on avainasemassa, kun suunnitellaan kaupunkien liikennettä. Crowd Insights -analytiikkaan tarvittava data kerätään mobiililaitteiden anonyymeista sijaintitiedoista. Tätä ainutlaatuista dataa voidaan hyödyntää joukkoliikenteen suunnittelussa.

”Kun tavoitteena on ymmärtää laajasti väestön liikkumiskäyttäytymistä, on anonymisoitu mobiiliverkkodata varteenotettava lisä työkalupakkiin. Lähes jokaisen ihmisen taskusta löytyy kännykkä”, kertoo Telian analytiikkaliiketoiminnasta vastaava Tapio Levä.

Tulevaisuuden joukkoliikennesuunnittelijat tarvitsevat aiempaa yksityiskohtaisempaa tietoa siitä, miten ja milloin ihmiset liikkuvat. Crowd Insightsin avulla liikenteen muutoksien vaikuttavuudesta on mahdollisuus saada jatkuvasti uutta dataa.  

Tukholmassa bussiyhtiö Nobina ja Ruotsin Telia tekivät yhteistyössä uraauurtavan selvityksen, joka paljasti ainutlaatuista tietoa tukholmalaisten liikkumisesta. Tutkimuksen mukaan Tukholmaan tarvittaisiin uusi bussilinja sekä julkisen liikenteen käyttäjämäärät ovat jopa 16 prosenttia pienempiä perjantaisin.

Crowd Insights tukee kauppakeskusten liiketoiminnan kehittämistä  

Crowd Insightsia on hyödynnetty myös kauppakeskusten liiketoiminnan kehittämisessä, kuten ostovoiman seuraamisessa. Ihmisvirta-analyysin avulla voidaan selvittää, kuinka paljon ihmisiä liikkuu kauppakeskuksen lähistöllä, miten ihmisvirrat vaihtelevat vuodenaikojen, viikonpäivien ja vuorokaudenaikojen välillä sekä minkälainen on ihmisjoukkojen sosiodemografinen profiili.

”Uudenlaisen datan hyödyntäminen vaatii, että tunnistamme tilanteet ja tarkoitukset, joihin sitä voidaan soveltaa. Vaikka mobiiliverkkodatalla voidaan vastata perinteisiin kaupunki- ja liikennesuunnittelun kysymyksiin, löytynevät mielenkiintoisimmat sovelluskohteet jostakin ihan uudesta, kuten vaikkapa palveluiden mukauttamisesta tarpeiden ja kysynnän mukaan”, pohtii Levä.

Isot tapahtumat saavat suuret ihmismassat liikkeelle

Tapahtumien aikaan kerättyä dataa voidaan hyödyntää, kun halutaan mitata ja kehittää kaupunkien elinvoimaisuutta. Elokuussa 2017 Crowd Insightsia pilotoitiin Tampereella Robbie Williamsin keikan aikaan. Dataa analysoimalla haluttiin tietoa siitä, kauanko keikalla oltiin, miltä paikkakunnilta sinne tultiin, miten ihmiset poistuivat keikalta sekä mille paikkakunnille he lähtivät ja milloin. Crowd Insightsin avulla kerätty data on täysin anonymisoitua, eikä siitä voida erotella yksittäisten ihmisten liikkeitä.

Kirjoittaja: Emmi Hautala

Kiinnostuitko väkijoukkojen liikkumisen analytiikasta?

Crowd Insights tarjoaa uudenlaista dataa kaupunkien, yhteisöjen ja yritysten avuksi, jotta ne voivat kehittää nykyisiä ja uusia palveluja. Jätä yhteystietosi meille, niin jutellaan lisää!

Ota yhteyttä

Artikkelin aihealueet

Crowd Insights
Lisää samasta aiheesta
Lätkähuuma – mistä ihmiset saapuivat juhlimaan kultaleijonia?
Elävyysindeksi mullistaa tapahtumatoiminnan Tampereella
Analytiikka osana jokapäiväisiä toimintoja auttaa tekemään parempaa liiketoimintaa
Mobiiliverkkodata tuo tehoja ohjelmalliseen ulkomainontaan
Hyvä kaupunki syntyy datasta ja tunteesta
Datan hyödyntäminen kauppapaikkojen johtamisessa vaikuttaa suoraan liikevaihtoon
Euroopan suurimmassa hackathonissa Espoon Dipolissa luotiin innovaatioita yrityksille, jotka jakoivat dataansa ennakkoluulottomasti
Mobiiliverkkodata paljasti Imatranajon vaikuttavuuden
Edellinen artikkeli
Yksi ICT-kumppani riittää
Tulevaisuus on tällä hetkellä ehkä kiehtovampi kuin koskaan aiemmin ihmiskunnan historiassa. On ...
Seuraava artikkeli
Lupaus täyttyi – 5G rantautui Helsinkiin luvatussa aikataulussa
Telia Companyn toimitusjohtaja Johan Dennelind teki vuoden 2016 Slush-tapahtumassa lupauksen, joka ...