Mahdollisista kaivutyön aiheuttamista verkostovaurioista on ilmoitettava välittömästi tekemällä vikailmoitus Telian päivystysnumeroon020 340 510 (24 h, ei kaapeleiden sijaintitiedusteluja).
Ilmoitus on tehtävä myös pienistä kolhaisuista tai viilloista, vaikka niistä ei seuraisi välitöntä häiriötä. Myös vaurioituneesta suojaputkesta tai muun Telialle kuuluvan rakenteen vauriosta on ilmoitettava. Nopea yhteydenotto pienentää tietoliikenteen keskeytymisestä ja kaapelien korjaamisesta aiheutuvia kustannuksia.
Mikäli kaivaja epäilee verkostovaurion johtuvan virheellisistä näytöstä, kaivajan tulee ilmoittaa tästä myös Geomatikkille numeroon 075 758 0700.
Vaurioituneita kaapeleita ei saa peittää ennen kuin Telian edustaja on tarkastanut kaapelien kunnon. Mikäli kaivaja epäilee verkostovaurion johtuvan virheellisistä näytöstä, tulee Geomatikkille varata mahdollisuus tarkistaa kaivualue. Vauriot korjataan niiden aiheuttajan kustannuksella. Telia ei veloita vaurioiden tarkastuskäynneistä työaikana.
Televerkolle aiheutetut kaapelivauriot voivat tuottaa tarpeettomia kustannuksia sekä haittaa yritysten toiminnalle ja kiinteistöille. Vaikutukset voivat olla laajoja, mikäli aiheutetut vauriot estävät kriittiset yhteydet, kuten elintärkeiden hälytysilmoitusten toimittamisen tai hätäpuheluiden välittämisen.
Kaapelivaurioiden korjaustoimenpiteet
Tietoliikenneverkon korjaustoimenpiteet sisältävät seuraavia toimenpiteitä:
Ilmoituksen vastaanotto ja vauriokorjauksen käynnistäminen
Tapahtumakulun ja osapuolten selvitys vauriokohteessa
Vauriopaikan paikantaminen ja esille otto maastossa
Vaurion korjaustavan valinta ja vaurion korjaus
Jälkityöt maastossa ja vauriopaikan ennallistaminen tarvittaessa
Palvelun palautumisen varmistaminen
Viestintä asiakkaille
Verkkodokumentaation päivitys vastaamaan korjauksen jälkeistä tilannetta
Korjaustoimien vaatiman katualueen käytön raportointi ja maksut kaupungille
Vauriokorjauksen laskutus aiheuttajalta
Vauriotapauksen päättäminen
Kaapelivaurioiden korjauskulujen laskutus
Vaurion aiheuttaja on velvollinen korvaamaan aiheuttamastaan vauriosta syntyneet korjauskulut. Hän voi myös joutua korvaamaan palveluiden katkeamisesta aiheutuneet muut haitat tai vahingot. Telia laskuttaa vauriokorjauksessa tehdyt toimenpiteet toteutuneen mukaan.
Laskutettavia toimia ovat muun muassa:
vaurion palveluihin liittyvän vaikutuksen analysointi sekä näihin liittyvät tiedotukset ja yhteyksien uudelleenreititykset
vauriokorjauksen käynnistäminen, vauriopaikan paikannus, kaapelin esille otto, varsinaisen vaurion korjaus
palveluiden palauttaminen ja varmistaminen sekä tehtyjen korjaustoimien tallentaminen järjestelmiin
kaikki korjauksessa tarvittavat materiaalit, päällysteet ja tarvikkeet
sekä korjauksen aikana tarvitun maa-alueen maksut tarvittaessa kaupungeille, kunnille ja ELY-keskuksille
Telian lähettämässä vahingonkorvauslaskussa arvonlisävero on 0 %.
Haluatko apua heti? Chat-asiakaspalvelumme on apunasi, kun olet kirjautuneena Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun. Kirjaudu ja avaa chat
Etkö ehdi hoitamaan asiaasi juuri nyt? Jätä viesti kirjautuneena, jolloin voit seurata viestisi käsittelyä. Kirjaudu ja lähetä viesti
Asiakaspalvelumme viestintä on keskitetty asiointipalveluun, jonka vuoksi käytössämme ei ole sähköpostia.Lue lisää
Chat: Arkisin 8–16
OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA
Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.