Kaapelivauriot ja niiden korjaustoimenpiteet

Tämä ohje on yritysasiakkaille.

Mahdollisista kaivutyön aiheuttamista verkostovaurioista on ilmoitettava välittömästi tekemällä vikailmoitus Telian päivystysnumeroon 020 340 510 (24 h, ei kaapeleiden sijaintitiedusteluja).

Ilmoitus on tehtävä myös pienistä kolhaisuista tai viilloista, vaikka niistä ei seuraisi välitöntä häiriötä. Myös vaurioituneesta suojaputkesta tai muun Telialle kuuluvan rakenteen vauriosta on ilmoitettava. Nopea yhteydenotto pienentää tietoliikenteen keskeytymisestä ja kaapelien korjaamisesta aiheutuvia kustannuksia.

Mikäli kaivaja epäilee verkostovaurion johtuvan virheellisistä näytöstä, kaivajan tulee ilmoittaa tästä myös Geomatikkille numeroon 075 758 0700.

Vaurioituneita kaapeleita ei saa peittää ennen kuin Telian edustaja on tarkastanut kaapelien kunnon. Mikäli kaivaja epäilee verkostovaurion johtuvan virheellisistä näytöstä, tulee Geomatikkille varata mahdollisuus tarkistaa kaivualue. Vauriot korjataan niiden aiheuttajan kustannuksella. Telia ei veloita vaurioiden tarkastuskäynneistä työaikana.

Televerkolle aiheutetut kaapelivauriot voivat tuottaa tarpeettomia kustannuksia sekä haittaa yritysten toiminnalle ja kiinteistöille. Vaikutukset voivat olla laajoja, mikäli aiheutetut vauriot estävät kriittiset yhteydet, kuten elintärkeiden hälytysilmoitusten toimittamisen tai hätäpuheluiden välittämisen.

Kaapelivaurioiden korjaustoimenpiteet

Tietoliikenneverkon korjaustoimenpiteet sisältävät seuraavia toimenpiteitä:

  • Ilmoituksen vastaanotto ja vauriokorjauksen käynnistäminen
  • Asiakasvaikutuksen laajuuden analysointi
  • Erityispalveluiden varmistaminen
  • Toimeksianto korjausta suorittavalle alihankkijalle
  • Viestintä asiakkaille
  • Tapahtumakulun ja osapuolten selvitys vauriokohteessa
  • Vauriopaikan paikantaminen ja esille otto maastossa
  • Vaurion korjaustavan valinta ja vaurion korjaus
  • Jälkityöt maastossa ja vauriopaikan ennallistaminen tarvittaessa
  • Palvelun palautumisen varmistaminen
  • Viestintä asiakkaille
  • Verkkodokumentaation päivitys vastaamaan korjauksen jälkeistä tilannetta
  • Korjaustoimien vaatiman katualueen käytön raportointi ja maksut kaupungille
  • Vauriokorjauksen laskutus aiheuttajalta
  • Vauriotapauksen päättäminen
Kaapelivaurioiden korjauskulujen laskutus

Vaurion aiheuttaja on velvollinen korvaamaan aiheuttamastaan vauriosta syntyneet korjauskulut. Hän voi myös joutua korvaamaan palveluiden katkeamisesta aiheutuneet muut haitat tai vahingot. Telia laskuttaa vauriokorjauksessa tehdyt toimenpiteet toteutuneen mukaan.

Laskutettavia toimia ovat muun muassa:

  • vaurion palveluihin liittyvän vaikutuksen analysointi sekä näihin liittyvät tiedotukset ja yhteyksien uudelleenreititykset
  • vauriokorjauksen käynnistäminen, vauriopaikan paikannus, kaapelin esille otto, varsinaisen vaurion korjaus
  • palveluiden palauttaminen ja varmistaminen sekä tehtyjen korjaustoimien tallentaminen järjestelmiin
  • kaikki korjauksessa tarvittavat materiaalit, päällysteet ja tarvikkeet
  • sekä korjauksen aikana tarvitun maa-alueen maksut tarvittaessa kaupungeille, kunnille ja ELY-keskuksille
  • Telian lähettämässä vahingonkorvauslaskussa arvonlisävero on 0 %.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Soita asiakaspalveluun

Varaa soittoaika


PK-yritykset

Palvelemme numerossa sekä Telian että Telia Inmics-Nebulan asiakkaita.

 020 355 800

(8,35 snt/puh + 16,69 snt/min)


Suuryritykset

Palvelemme numerossa Telian suuryritysasiakkaita.

 020 693 693

(mpm/pvm)

 

Tallennamme asiakaspuhelut palvelumme laadun varmistamiseksi.

Arkisin 8–16 | Vikailmoitukset 24/7
 

Hallinnoi palveluita ja käyttäjätietoja

Yrityspalvelut

Hallinnoi Telian yrityspalveluita sekä niiden käyttöoikeuksia Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa.
 

Kirjaudu ja hallinnoi


Työsuhdeliittymä

Tarkastele ja hallinnoi työsuhdeliittymääsi kirjautuneena Minun Teliaan.

Kirjaudu ja hallinnoi


Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

24/7
 

Lähetä viesti

Kirjautuneena

Haluatko apua heti? Chat-asiakaspalvelumme on apunasi, kun olet kirjautuneena Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun.
Kirjaudu ja avaa chat

 

Etkö ehdi hoitamaan asiaasi juuri nyt? Jätä viesti kirjautuneena, jolloin voit seurata viestisi käsittelyä.
Kirjaudu ja lähetä viesti

 

Ilman kirjautumista

Voit myös lähettää viestin yleisellä lomakkeella, jolloin otamme sinuun yhteyttä tarvittaessa.
Lähetä viesti lomakkeella


Asiakaspalvelumme viestintä on keskitetty asiointipalveluun, jonka vuoksi käytössämme ei ole sähköpostia. Lue lisää

Chat: Arkisin 8–16
 

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan