Mobiililaitteiden yleisimmät viat

Tämä ohje on yritysasiakkaille

Tälle sivulle olemme kooneet vinkkejä, joita kannattaa kokeilla ennen huoltokutsun tekoa. Artikkeli on jaettu iOS ja Android laitteisiin.

Huom! Mekaaniset viat voit laittaa suoraan huoltoon ilman tarkempaa vianselvitystä.

Mekaaniseksi viaksi lasketaan esimerkiksi:

  • Näyttö rikki (haljennut)
  • Näytössä outoja viivoja
  • Painikkeet eivät toimi
  • Latausliitin ei toimi
  • SIM-telakka rikki

 

LAITE EI KÄYNNISTY

  • Onhan puhelimessa virtaa?
  • Jos akku on kokonaan tyhjentynyt ja laite liitetty laturiin niin voi mennä 10-15min ennekuin se lähtee käyntiin.
  • Kokeile myös toisella laturilla, mikäli vika onkin johdossa.
  • Kokeile käynnistystä soft resetillä: Koti painike ja virtapainike yhtä aikaa pohjassa noin 10-15sek.

Jos ylläolevista ei ole apua, tee huoltopyyntö ja toimi ohjeiden mukaisesti.

LAITE EI OTA LATAUSTA VASTAAN
  • Onko testattu toisella laturilla?
  • Jos laite latautuu toisella laturilla, niin silloin vika alkuperäisessä laturissa. Tilaa uusi laturi.
  • Jos ei toimi toisellakaan laturilla, katso onko latausportti likainen. Voit varovasti kuivalla tops-puikolla siistiä latausporttia ja näin mahdollisesti saada latauksen taas kulkemaan.

Jos ylläolevista ei apua, tee huoltopyyntö ja toimi ohjeiden mukaisesti.

LAITE JUMITTAA KÄYTÖSSÄ TAI JOKIN SOVELLUS EI TOIMI
  • Onko laitteeseen asennettu viimeisimmät päivitykset? Nämä viat ovat yleensä ohjelmistopohjaisia, joihin auttaa viimeisin päivitys tai soft-reset.
  • Kokeile käynnistystä soft resetillä: Koti painike ja virtapainike yhtä aikaa pohjassa noin 10-15sek.
  • Hae puhelimeen viimeisimmät päivitykset. Asetukset -> Yleiset -> Ohjelmiston päivitys.
  • Jos sovellus asennettu Appstoresta, niin ohjelman poisto ja uudelleenasennus voi korjata ongelman.

Jos ylläolevista ei apua, voit tilata huollon, mutta mikäli ongelma on asentamassasi ohjelmassa ei takuu tai vakuutus kata korjausta.

LAITE EI TUNNISTA SIM-KORTTIA TAI EI LÖYDÄ VERKKOA
  • Toimiiko SIM-kortti jossain toisessa laitteessa? Jos ei toimi, niin silloin vika SIM-kortissa ja se pitää uusia. Tämän vian voit käydä missä tahansa Telian myymälässä testaamassa. Samalla saat tehtyä suoraan uuden SIM kortin tilauksen.
  • Jos SIM-kortti toimii toisessa laitteessa, niin silloin vika laitteessa. Kokeile käynnistystä soft resetillä: Koti painike ja virtapainike yhtä aikaa pohjassa noin 10-15sek.
  • Mikäli soft-reset ei auta, niin tee päivitysten tarkistus silloin kun puhelin on liitettynä WI-FI verkkoon.

Jos yllä olevista oheista ei ole apua, tai WI-FI verkkoa ei ole saatavilla, tee huoltopyyntö.

Huom! Telian myymälä ei voi vastaanottaa puhelinta ja toimittaa sitä puolestasi huoltoon.

VASTAPUOLI EI KUULE MINUA TAI ÄÄNENI KUULOSTAA VAIMEALTA

Vika voi johtua monesta asiasta ja on lähes aina hyvä tilata suoraan huolto. Alla kerätty esimerkkejä, jotka on hyvä käydä läpi ennen huollon tilaamista.

  • Tarkista että hankkimasi kotelo on yhteensopiva puhelimen mallin kanssa. Vääränlainen kotelo saattaa peittää mikrofonin, jolloin äänesi kuulostaa kuin “maan alta” puhuisi. Nopeasti testaat kun soitat puhelun ilman koteloa.
  • Varmista että käytät vain yhtä puhelinohjelmaa puhumiseen. Mikäli käytössäsi on useita eri puhelinohjelmia (WhatsApp, Signal, Discord jne.), voivat ne mennä keskenään sekaisin. Päivitä ohjelmat viimeisimpiin versioihin tai poista ne käyöstä.
  • iOS laitteissa on melunvaimennus -asetus, mikä on usein aiheuttanut ongelmia vastapuolen kuulemisen suhteen. Melunvaimennus yrittää automaattisesti vaimentaa taustaääniä puhelun aikana, mutta on huomattu että itse puhujaki voi joutua vaimennuksen kohteeksi. Riippuen mallista, asetuksen voit käydä ottamassa pois päältä:

Asetukset > Yleiset/Käyttöapu > Ääni/Visuaali > Melunvaimennus.

 

Tästä löydät android-laitteiden tarkistuslistat eri ongelmatilanteissa, joita suositellaan kokeiltavaksi ennen huoltotilauksen tekemistä.

LAITE EI KÄYNNISTY
  • Onhan puhelimessa virtaa?
  • Jos akku on kokonaan tyhjentynyt ja laite liitetty laturiin niin voi mennä 10-15min ennekuin se lähtee käyntiin.
  • Kokeile myös toisella laturilla, mikäli vika onkin johdossa.
  • Tee soft reset -käynnistys laitevalmistajan ohjeiden mukaisesti.

Jos ylläolevista ohjeista ei ole apua, tee huoltopyyntö ja toimi ohjeiden mukaisesti.

LAITE EI OTA LATAUSTA VASTAAN
  • Onko testattu toisella laturilla?
  • Jos laite latautuu toisella laturilla, niin silloin vika alkuperäisessä laturissa. Hanki uusi laturi.
  • Jos laite ei toimi toisellakaan laturilla, katso onko latausportti likainen. Voit varovasti kuivalla tops-puikolla siistiä latausporttia ja näin mahdollisesti saada latauksen taas kulkemaan.

Jos ylläolevista ohjeista ei ole apua, tee huoltopyyntö ja toimi ohjeiden mukaisesti.

LAITE JUMITTAA KÄYTÖSSÄ TAI JOKIN SOVELLUS EI TOIMI
  • Onko laitteeseen asennettu viimeisimmät päivitykset? Nämä viat ovat yleensä ohjelmistopohjaisia, joihin auttaa viimeisin päivitys tai soft-reset.
  • Sammuta puhelin ja akku hetkeksi irti. Mikäli laitteen akku ei ole irroitettavissa, tee soft reset laitevalmistajan ohjeiden mukaisesti.
  • Hae puhelimeen viimeisimmät päivitykset:

Järjestelmä: Asetukset -> Tietoja laitteesta -> Ohjelmistopäivitykset -> Tarkista päivitykset/päivitä nyt.

Sovelluspäivitykset: Play-kauppa -> vasen yläreuna kolme viivaa -> Omat sovellukset ja pelit -> Päivitä.

  • Jos kyseessä on tietyn sovelluksen vika ja se on asennettu Play-kaupasta niin sovelluksen poisto ja uudelleen asennus voi korjata ongelman.

Jos ylläolevista ei ole apua, voit tilata huollon. Huomioithan, että mikäli ongelma on asentamassasi ohjelmassa, ei takuu tai vakuutus kata korjausta.

LAITE EI TUNNISTA SIM-KORTTIA TAI EI LÖYDÄ VERKKOA
  • Toimiiko SIM-kortti jossain toisessa laitteessa? Jos ei toimi, niin silloin vika SIM-kortissa ja se pitää uusia. Tämän vian voit käydä missä tahansa Telian myymälässä testaamassa. Samalla saat tehtyä suoraan uuden SIM kortin tilauksen.
  • Jos SIM-kortti toimii toisessa laitteessa, niin silloin vika laitteessa. Kokeile soft reset -käynnistystä laitevalmistajan ohjeiden mukaisesti.
  • Mikäli soft-reset ei auta, niin tee päivitysten tarkistus silloin kun puhelin on liitettynä WI-FI verkkoon.

Jos yllä olevat ohjeet eivät auta, tai WI-FI verkkoa ei ole saatavilla, tilaa puhelimelle huolto.

Huom! Telian myymälä ei voi vastaanottaa puhelinta ja toimittaa sitä puolestasi huoltoon.

VASTAPUOLI EI KUULE MINUA TAI ÄÄNENI KUULOSTAA VAIMEALTA

Vika voi johtua monesta asiasta ja on lähes aina hyvä tilata suoraan huolto. Alla kerätty esimerkkejä, jotka on hyvä katsoa läpi ennen huollon tilaamista.

  • Tarkista että hankkimasi kotelo on yhteensopiva puhelimen mallin kanssa. Vääränlainen kotelo saattaa peittää mikrofonin, jolloin äänesi kuulostaa kuin “maan alta” puhuisi. Nopeasti testaat kun soitat puhelun ilman koteloa.
  • Varmista että käytät vain yhtä puhelinohjelmaa puhumiseen. Mikäli käytössäsi on useita eri puhelinohjelmia (WhatsApp, Signal, Discord jne.), voivat ne mennä keskenään sekaisin. Päivitä ohjelmat viimeisimpiin versioihin tai poista ne käyöstä.
  • Katso että mykistys ei ole päällä. Poski tai sormi voi helposti vahingossa painaa mykistyksen päälle.
Lisää samasta aiheesta

IT-laitteiden yleisimmät viat

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Asiointipalvelut

Minun Telia Yrityksille

Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa voit hallinnoida yrityksesi palveluita ja käyttäjätietoja, tarkastella laskuja ja tekemiäsi tilauksia sekä lähettää meille viestin tai vikailmoituksen. 
 

KirjauduRekisteröidy

Muut asiointipalvelut

TIN Shop
Palvelulaitteet ja lisenssituotteet
 

MyNebula
Palveluportaali
 

TIN Webmercs
Kertamaksulaitteet
 

Telia Cygate -portaali
Pulsar

Lähetä viesti

Kirjautuneena

Haluatko apua heti? Chat-asiakaspalvelumme on apunasi, kun olet kirjautuneena Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun tai voit myös tunnistautua suoraan chat-palveluun mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.
Kirjaudu ja avaa chat

 

Etkö ehdi hoitamaan asiaasi juuri nyt? Jätä viesti kirjautuneena, jolloin voit seurata viestisi käsittelyä.
Kirjaudu ja lähetä viesti


Asiakaspalvelumme kirjallinen viestintä on keskitetty Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun. Tämän vuoksi käytössämme ei ole sähköpostia. Lue lisää

Chat: Arkisin 8–16
 

Asiakaspalvelu

Yhteydenotto

0200 20 300
Arkisin 8–16 (vikailmoitukset 24/7)
94 snt/puh + 54 snt/alkava min, alv 0 % + mpm/pvm, jonotus mpm/pvm

Avaa chat
Varaa soittoaika

Käyttötuki

Osaavaa apua laitteiden ja ohjelmistojen asennus- käyttö- ja ongelmatilanteisiin.

0600 15 500
Ma–pe 8–20, la 9–16:30
2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava minuutti + pvm/mpm (alv. 25,5 %)

Lue lisää käyttötuesta