Kaikki artikkelit yrityksille

Entä jos tietoliikenneyhteydet ulkomaille katkeavat? Tämä sinun tulisi tietää digitaalisesta huoltovarmuudesta

3 min
Mies istuu tietokoneen ruudun ääressä. Mies istuu tietokoneen ruudun ääressä.

Kun palvelu on digitaalisesti huoltovarma, se toimii myös häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. Telian asiantuntijat kertovat, miten yritys voi varmistaa omien palveluidensa huoltovarmuuden. 

Mitä digitaalinen huoltovarmuus tarkoittaa?

Digitaalinen huoltovarmuus liittyy palveluiden jatkuvuuden hallintaan yhteiskunnassa ja yrityksissä. Kun palvelu on digitaalisesti huoltovarma, se kestää niin kyberhyökkäyksen kuin sellaisen kriisi- ja häiriötilanteenkin, jossa tietoliikenneyhteydet ulkomaille katkeavat.

Kun palvelun kaikki kriittiset komponentit, kuten serverit, asiakaspalvelun ylläpito ja arkisto, sijaitsevat Suomessa, toiminta voi jatkua, vaikka yhteys ulkomaille menetettäisiin.

Jos yrityksen kaikki toiminnot sijaitsevat Suomen sijaan ulkomaisessa pilvipalvelussa, tietoliikennekatkos voi halvaannuttaa toiminnan kokonaan. Sama tilanne on edessä silloinkin, kun yksittäinen kriittisen tärkeä toiminto estyy.

Ovatko Telian palvelut digitaalisesti huoltovarmoja?

Telian tarjoamista luottamuspalveluista Mobiilivarmenne, tunnistus- ja välityspalvelu, arkistointipalvelu ja CA-palvelut (varmennepalvelut) ovat digitaalisesti huoltovarmoja. Näiden palveluiden koko tuotanto on sijoitettu Suomeen, joten verkkohäiriö rajojemme ulkopuolella ei vaikuta palvelun toimivuuteen.

Miten digitaalinen huoltovarmuus liittyy kansalliseen strategiseen autonomiaan?

Digitaalinen huoltovarmuus on kansallisen strategisen huoltovarmuuden yksi osa. Suomella on pitkä raja Venäjän kanssa ja maayhteys muihin Pohjoismaihin vain pohjoisessa, mikä tekee maastamme haavoittuvaisen ja käytännössä saaren. Telia on mukana varmistamassa, että yhteiskunta säilyy toimintakykyisenä ja ihmisten arki jatkuu myös häiriötilanteessa tai poikkeusoloissa. Toimivat viestintäpalvelut ja -verkot ovat elintärkeä edellytys yhteiskunnan toiminnan jatkuvuudelle.

Telia rakentaa yhdessä Nokian kanssa kotimaista 5G-verkkoa, joka parantaa verkkoturvallisuutta. Telia on huoltovarmuusyhtiö eli yrityksellä on viranomaisten määräämä velvoite turvata tietoliikenteen toimivuus poikkeusoloissa niin, että kansallisesti kriittiset palvelut ja infrastruktuuri toimivat.

Millaisiin uhkiin suomalaiset yritykset ja organisaatiot nyt varautuvat?

Tällä hetkellä epävarmuustekijöitä on paljon, ja esimerkiksi energiakriisi ja ilmastonmuutos muuttavat toimintaympäristöä. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan aiheutti Telian asiakaspalvelussa kysyntäpiikin ja havahdutti ”mitä jos” -ajatteluun. Asiakkaat haluavat turvata kriittiset toimintonsa esimerkiksi hankkimalla varmenteet Telialta, joka on ainoa suomalainen julkisesti luotettujen varmenteiden tuottaja. Se tuottaa varmennepalvelut alusta loppuun Suomessa.

Myös Natoon liittymisellä on vaikutuksensa: Venäjä pitää Suomea epäystävällisenä valtiona, mikä voi uhata digitaalista turvallisuuttamme.

Millä aloilla digitaalinen huoltovarmuus on kaikkein kriittisintä?

Avainasemassa ovat elintärkeät toiminnot kuten elintarvike- ja energiahuolto, logistiikka, terveydenhuolto, finanssiala ja teollisuus. Nämä toiminnot ovat kriittisiä yhteiskunnan toiminnan kannalta, mutta digitaalinen huoltovarmuus on tärkeää muillakin aloilla. Yrityksissä olisi hyvä pohtia, mitkä toiminteet muodostavat pullonkauloja, joiden pysähtyminen voi kaataa toiminnan. Tällainen voi olla esimerkiksi arkiston pilvikäyttö. Ongelman voi ratkaista hankkimalla Telialta turvaluokitellun ja huoltovarman arkiston.

Miten yritys voi varmistaa kriittisten palveluidensa digitaalisen huoltovarmuuden?

Ideaalitilanteessa huoltovarmuus rakennetaan palvelun sisään suunnitteluvaiheessa.

Jos palvelu on jo olemassa, on tärkeää tunnistaa, mitkä toiminnot ovat yritystoiminnan jatkuvuuden kannalta olennaisia ja miten palvelu käyttäytyy häiriötilanteessa. Mikäli palvelu on kriittinen, eikä se pysy pystyssä tietoliikenteen katketessa ulkomaille, on aika toimia. Tällainen ”single point failure” -kohta voi olla vaikkapa tunnistautumispalvelu, jolla kirjaudutaan yrityksen myyntiportaaleihin tai sisäisiin IT-ympäristöihin.

Toisinaan huoltovarmuuden varmistaminen on työlästä. Esimerkiksi pitkät alihankintaketjut voivat hankaloittaa sellaisten komponenttien löytämistä, joissa käydään Suomen ulkopuolisissa palvelimissa. Mikäli asia ei selviä muuten, jatkuvuutta ja palautumiskykyä voi testata käytännössä.

 

Juttuun on haastateltu Telian luottamuspalveluiden johtajaa Ari Hakalaa ja vanhempaa lakimiestä Irina Kitinpramia. Jos jokin seikka oman yrityksen huoltovarmuudessa askarruttaa, Telian asiantuntijat auttavat löytämään ratkaisun.

Tehdas tai sairaala – vahvennettu mobiiliverkko takaa varayhteyden häiriötilanteissa

Vahvennettu mobiiliverkko turvaa järjestelmien toiminnan ja auttaa vähentämään häiriöitä ja katkoksia.

Lue lisää
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Varmenteet ja tunnistus