Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Telia auttaa Lahtea kehittämään joukkoliikennettään

Lahden kaupunki hyödyntää anonymisoitua väkijoukoista kerättyä dataa, jotta lahtelaisten matkustus sujuu tulevaisuudessa paremmin kuin koskaan aiemmin.

Uuden Telia Crowd Insights-palvelun avulla Lahden kaupunki saa helposti selville, miten se pystyy sujuvoittamaan julkista joukkoliikennettään. Lahden seudulla on käynnissä suuri runkolinjastohanke ja tulevaisuudessa uusia linjoja voidaan lisätä sinne, missä niitä eniten tarvitaan.

”Saamme runsaasti palautetta, jossa toivotaan poikittaislinjoja. Tärkeimpien poikittaisyhteyksien tunnistaminen on kuitenkin ollut haastavaa, mutta Crowd Insightsin data auttaa varmasti löytämään suurimmat poikittaiset liikkumisvirrat”, sanoo Lahden kaupungin joukkoliikennesuunnittelija Katja Suhonen.

Aiemmin kaupunkilaisten liikkumista on kartoitettu perinteisten liikkumiskyselyiden avulla. Vanha tapa on luotettava, mutta vie aikaa. Telia Crowd Insights mahdollistaa nopean analysoinnin lisäksi myös aiempaa faktapohjaisemman tiedon saamisen ihmisten todellisesta liikkumisesta.

”Palvelumme tarjoaa Lahden kaupungille uuden ja nopean tavan kartoittaa kaupunkilaisten liikkumistarpeita. Analysoinnin tulosten on tarkoitus auttaa lahtelaisia matkustamaan tulevaisuudessa mahdollisimman sujuvasti”, sanoo Telian liiketoiminnan kehityspäällikkö Tero Särkiniemi.

Lisää nopeutta ja selkeyttä

Lahden runkolinjastohankeen tarkoituksena on kaikessa yksinkertaisuudessaan panna joukkoliikenteen linjat, kuten linja-autoreitit, uusiksi. Nopeammat ja selkeämmät bussilinjat sekä joukkoliikenteen houkuttelevuuden lisääminen ovat hankkeen kulmakiviä. Voimassa olevat reitit ovat jo vanhentuneet.

”Matkustajilta on kerätty palautetta ja nykyisistä linjoita tehty tilastoja. Telian Crowd Insights -palvelu täydentää hanketta sopivasti”, Katja Suhonen avaa hankkeen sisältöä.

Hankkeen suunnittelulle on varattu aikaa tämä vuosi. Uudet linjat otetaan käyttöön vaiheittain vuosien 2019-2022 aikana.

”Hankkeen on tarkoitus lisätä kustannustehokkuutta, eli liikennettä kohdennetaan sinne, missä sille on tarvetta. Parannamme joukkoliikennettä”, Katja Suhonen sanoo.

Täydellinen yksityisyyden suoja

Crowd Insights analysoi ihmisjoukkojen liikkumista Telian matkapuhelinverkosta saatujen anonymisoitujen välitystietojen perusteella. Palvelun avulla saadaan selville, mistä ihmisjoukot tulevat ja mihin ne ovat menossa.

Ihmisten tietosuoja ei ole analysoinnissa millään tavalla uhattuna. Data on muodossa, josta yksittäistä käyttäjää on mahdotonta tunnistaa. Täydellisen yksityisyydensuojan myötä dataa voidaan hyödyntää monipuolisesti kaupunki- ja liikennesuunnittelussa.

”Lait suojaavat tiukasti puhelimen käyttäjän yksityisyyttä. Yksittäisen henkilön liikkumista ei seurata. Palvelun monivaiheinen prosessi varmistaa sen, että yksittäisen henkilön tietoihin ei päästä kiinni”, Särkiniemi painottaa.

Katja Suhosen mukaan tällainen palvelu helpottaa merkittävästi joukkoliikennesuunnittelua.

”Crowd Insightsia käyttämällä saamme todella hyödyllistä tietoa ihmisten todellisista liikkumissuunnista kaikilla kulkumuodoilla runkolinjastosuunnittelun tueksi.”

Teksti: Maiju Majamaa
Kuva: Lassi Häkkinen

TEE PAREMPIA PÄÄTÖKSIÄ
Crowd Insights auttaa sinua ymmärtämään väkijoukkojen liikkeitä ja tekemään parempia, dataan perustuvia päätöksiä ja ratkaisuja. Tutustu kaupunki- ja liikennesuunnittelun uuteen työkaluun.

Tutustu Crowd Insightsiin täältä.

Kiinnostuitko?

Crowd Insights tarjoaa uudenlaista dataa kaupunkien, yhteisöjen ja yritysten avuksi, jotta ne voivat kehittää nykyisiä ja uusia palveluja. Ota yhteyttä ja kysy lisää!

Ota yhteyttä!

Artikkelin aihealueet

Crowd Insights Medialle
Lisää samasta aiheesta
Mobiiliverkkodata paljasti Imatran ajojen vaikuttavuuden
Asiakasarvo kasvaa datojen yhdistämisellä
Länsimetro muutti espoolaisten liikkumista - Telian uusi datapalvelu seuloi miljoonia matkoja
Ihmisvirtojen liikkumisesta saatava data auttaa tekemään parempia päätöksiä
Kohti ihmislähtöisempää liikennesuunnittelua
Opiskelijatiimit ratkoivat Telian kehittämishaasteita 10 Days 100 Challenges -tapahtumassa
Lisää älyä matkustamiseen
Kaupunki mittaa, ohjaa ja kehittää itseään
Edellinen artikkeli
Asiakastietojen käsittely haltuun – robotisoitu automaatti asialle
Jos yritykseesi tulee paljon asiakkaiden henkilötietopyyntöjä, Telia Luottamus -palvelu tarjoaa ...
Seuraava artikkeli
Lisää älyä matkustamiseen
Ruotsin liikennetilastolaitos Trafikanalys on kokeillut Telia Crowd Insights -työkalua ihmisten ...