Kaikki artikkelit

Moderni työ: Toimi näin, jos haluat menestyä

4 min

Kyllästyttääkö puhe disruptiosta? Pauli Aalto-Setälän mukaan teknologian vallankumous on vain osa työn muutosta. Kysyimme, miten hän mahdollistaisi modernin työn yrityksissä. 

”Kaikki teknologia tulee muuttamaan työelämää, mutta työelämän on muutettava myös teknologiaa. Jos keskitytään vain teknologiaan ja disruptioon, hukataan mahdollisuus rakentaa uutta asiakaslähtöistä liiketoimintaa”, kertoo Dentsun Suomen toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä.

Dentsu korostaa olevansa juuri digitaalisella aikakaudella syntynyt markkinointiviestinnän konserni, jonka asiakkaita Suomessa ovat muun muassa Neste, S-ryhmä, P&G, Subway Fiskars ja Fazer. 200 hengen asiakasyhteisöä luotsaava Aalto-Setälä siis tietää, mistä puhuu. Ennen Dentsua hän on ehtinyt työskennellä muun muassa Aller Median toimitusjohtajana sekä Nelosen ja Iltalehden päätoimittajana. 

Monissa yrityksissä mietitään parhaillaan, miten selvitään transformaatiossa kohti modernia työtä. Aalto-Setälä kehottaa kiinnittämään huomiota kahteen asiaan: teknologiataitoihin ja johtamiseen.

Varmista teknologiataidot ja hyödynnä siilot

Teknologia on välttämättömyys, jonka on oltava kunnossa. Sen avulla tai tuella voidaan rakentaa modernin työn muita elementtejä, kuten ihmisten välistä vuorovaikutusta, tehokkuutta ja resurssien hallintaa ja vaikka uusista ínnovaatioista palkitseva systeemi. 

”Jos ei hyödynnä uutta teknologiaa, jää väistämättä kilpailijoistaan jälkeen. Tutkimusten mukaan yritykset, joiden teknologiataidot ovat parempia, tuottavat enemmän ja niiden liikevaihto kasvaa verrokkejaan nopeammin”, Aalto-Setälä avaa. 

"Tutkimusten mukaan yritykset, joiden teknologiataidot ovat parempia, tuottavat enemmän ja niiden liikevaihto kasvaa verrokkejaan nopeammin."

Uusia tapoja toimia kokeillaan nyt kaikkialla. Hankkeita aloitetaan ja tarvittaessa lopetetaan, mutta niiden tulokset eivät välttämättä  kovin merkittäviä. Aalto-Setälän mukaan ongelmana on, että uutta tehdään vain uuden tekemisen takia. Lisäksi monet yritykset toimivat yhä siiloissa. 

”Kun kaikki eivät tiedä, mitä hankkeita on käynnissä, tehdään samat virheet uudelleen ja  uudelleen. Lisäksi organisaatiot, joissa on totuttu tapa toimia, myös tappavat ideoita tehokkaasti”, Aalto-Setälä toteaa. 

”Julistin ennen, että kaikki siilot pitäisi purkaa, ja on yhä totta, että yhteistyöllä eri osastojen välillä uutta voidaan tehdä nopeammin. Se kuitenkin avaa ovet myös kritiikille. Nykyään ajattelen, että kokonaan uusi innovaatio täytyy ensin saada jaloilleen siilossa. Niin sitä voidaan kehittää tehokkaasti ilman, että idea kuolee heti. Innovaatiota täytyy kuitenkin alusta alkaen miettiä kokonaisuutena, systeeminä”, Aalto-Setälä sanoo. 

Moderni työtentekijäkokemus on kuin asiakaskokemus

Teknologiataitojen ohella johtamisella on tärkeä osansa modernin työn kehittämisessä. Tyytyväisten työntekijöiden kyselyvastauksissa toistuu työtehtävien mielekkyys ja mahdollisuus kehittyä. On välttämätöntä kirjata ylös, mitä työntekijältä odotetaan ja miksi töitä tehdään.

Aalto-Setälä muistuttaa, että joskus esihenkilöiden täytyy jopa asettaa työntekijöille rajoja, jotta työstään innostuneet eivät pala loppuun. ”Työn ja vapaa ajan tasapaino on jaksamisen kannalta tärkeää. Kun on selkeästi määritetty, mitä tehdään ja miten sitä mitataan, on myös helpompaa keskittyä tekemään oikeita asioita”, Aalto-Setälä jatkaa.

”Työntekijäkokemus on yhtä tärkeää kuin asiakaskokemus. Siksi sitä tulisi johtaa samalla tavalla muun muassa luomalla työntekijäymmärrystä datasta sekä hyödyntämällä automatisaatiota ja teknologiaa sen analysoinnissa”, Aalto-Setälä sanoo. 

"Yrityskulttuurissa pitää olla lupa innostua uudesta."

Tällä hetkellä yksi suurimmista trendeistä on puhua datasta. Aalto-Setälä kuitenkin uskoo seuraavien työyhteisöjen trendien liittyvän merkityksellisyyteen ja itsensä johtamiseen virtuaalisessa ympäristössä.  

”Innostus on viimekädessä se juttu, jolla työntekijäkokemuksen eri elementit liimataan yhteen, osaavaksi ja kehittyväksi systeemiksi. Yrityskulttuurissa pitää olla lupa innostua uudesta – on se sitten uusi teknologia, asiakkaan ongelma tai uusi liiketoimintaidea. Ja toleranssia kestää ja analysoida myös vasta-argumentit. Virtuaalisessa maailmassa on samat säännöt, väärinymmärrysten määrä vain moninkertainen", Aalto-Setälä kertoo.

"Huono johtaja sammuttaa, osaava opettaa muutkin sytyttämään ja kohentamaan tulta”, Aalto-Setälä päättää. 

Telian modernin työn palvelukokonaisuus kattaa kaikki nykyaikaista työtä tukevat palvelut alkaen tuottavuuteen liittyvistä työpajoista ja päättyen aina valmiisiin teknologisiin ratkaisuihin. 


Artikkeli on kirjoitettu Pauli Aalto-Setälän esiintymisen pohjalta Future of Work -tapahtumassa maaliskuussa 2020. 
 

Kuva: Pyryantero Photography 

Moderni työ yhdistää teknologian ja yrityskulttuurin

Voit ostaa kaikki modernia työtä tukevat palvelut näppärinä palvelupaketteina kuukausihinnalla.

Lue lisää
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Moderni työ
Edellinen artikkeli
”Kannattaa olla äänessä” – some ja uskolliset asiakkaat pitivät Holstinmäen Autohuollon pystyssä
Somen ja vakiasiakkaiden ansiosta ketään ei tarvinnut lomauttaa.
Seuraava artikkeli
mcare pro hyötyy datakeskuskumppanin ympäristöystävällisyydestä ja tietoturvasertifikaateista
Ympäristöarvot ovat mcare pron yritystoiminnassa tärkeässä asemassa.

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen liittymä- ja laitetilaukset pitää toistaiseksi tehdä erikseen. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitevalikoimamme on tilattavissa toistaiseksi eri kaupasta kuin liittymämme. Siirry ostoksille haluamaasi kauppaan.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät