Lomalle lähdössä? Katso näppärät vinkit loma- ja poissaolotiedotteen tekemiseen Lue lisää

Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Verkot ovat liiketoiminnan kriittistä infraa – huomioi nämä 5 asiaa verkottamisessa tänä vuonna

Modernit verkkoratkaisut voidaan toimittaa asiakkaalle jopa kahdessa päivässä, kertoo Telian asiantuntija Janne Mikola.

Verkot ovat kulmakivi jonka päälle yritysten liiketoiminta rakentuu digitaalisella aikakaudella. Verkottamisratkaisut kehittyvät jatkuvasti – mihin yritysten ja organisaatioiden tulisi kiinnittää huomiota verkkojen osalta tänä vuonna? Telian asiantuntija Janne Mikola listaa viisi asiaa, jotka kannattaa huomioida verkkoratkaisuissa, jotta ne tukevat yrityksen liiketoimintaa parhaalla mahdollisella tavalla.

1. Mukautuvuus

Verkkojen tulisi mukautua yrityksen ja organisaation tarpeisiin. Verkot eivät enää nykypäivänä ole staattinen ympäristö, joka toimittamisen jälkeen pysyy ennallaan hamaan tulevaisuuteen. Jos yritys esimerkiksi fuusioituu tai perustaa vaikkapa uuden toimipisteen tai pop-up-myymälän, tulee verkon mukautua muutoksiin joustavasti ja nopeasti. Verkkojen tulee mukautua myös esimerkiksi uuden liiketoiminnan tarpeisiin, yrityksen järjestämiin suuriin tapahtumiin ja organisaatiouudistuksiin.

2. Toimitusnopeus

Perinteisen verkkopalvelun toimitus saattaa kestää useita viikkoja. Uudet liiketoimintamallit edellyttävät kuitenkin yrityksiltä reagointia ketterästi ja nopeasti. Esimerkiksi uusi toimipiste on lähes hyödytön ilman verkkoyhteyttä. Yritykset ja organisaatiot saavat käyttöönsä modernit verkkopalvelut jopa kahdessa päivässä.

3. Ajantasainen tilannetieto

Aiemmin asiakkaat ovat joutuneet luottamaan sokkona siihen, että palveluntarjoaja hoitaa kaiken verkkoihin liittyvän. Uudet verkkoratkaisut tarjoavat asiakkaille monipuolista tietoa verkon tilasta, jolloin asiakas voi tehdä itse päätöksiä verkkoon liittyen ja myös muokata verkkoa, kuten kasvattaa kapasiteettia tarvittaessa.

4. Automaatio ja itsepalvelu

Nykypäivän verkkopalveluiden tulisi olla mahdollisimman pitkälle automatisoituja. Perinteisesti muutokset ovat hoituneet ihmisten ja työpyyntöjen kautta, mutta uusissa verkkopalveluissa asiakas pystyy tekemään muutoksia myös itse verkkopalvelussa. Uudet itsepalveluportaalit ovat lisäksi niin helppokäyttöisiä, että ne eivät edellytä asiakkaalta it-osaamista, vaan yritysverkon hallintapaneelin käyttökokemus voi olla lähellä kuluttajille suunnatun verkkosivuston käyttökokemusta.

Modernit yritysverkot mukautuvat asiakkaiden tarpeisiin.
Janne Mikola muistutti Future of Networking -tapahtumassa, että verkkopalveluiden tulisi tukea myös asiakkaan kansainvälistä liiketoimintaa. Telian asiakkaat voivat hyödyntää Telian globaalia runkoverkkoa, jossa kulkee yli puolet koko maailman internetliikenteestä.

5. Internetin kasvava rooli

Aiemmin yritysten palvelut ja sovellukset pyörivät pääosin suljetuissa yritysverkoissa. Nyt liiketoiminta on kuitenkin siirtymässä internetiin, kun yritykset käyttävät kasvavassa määrin internetin pilvisovelluksia, kuten Office 365 -sovellusta ja vaikkapa AWS-pilvipalvelua. Perinteiset verkottamisratkaisut eivät integroidu optimaalisesti yhteen internetissä toimivien palveluiden kanssa, mikä tulisi huomioida verkkoratkaisuissa.

”Bubbling under”

Mikola muistuttaa, että pinnan alla muhii myös muita trendejä, kuten Edge Computing sekä 5G. Edge Computing tuo pilvipalveluiden laskentakapasiteetin lähemmäksi loppukäyttäjää, mikä mahdollistaa lyhyemmän latenssin eli viiveen ja tekee tiedonsiirrosta lähes reaaliaikaista. Reaaliaikaisesta tiedonsiirrosta on kyse 5G-teknologiassakin, joka voidaan myös yhdistää Edge Computingiin. 5G-verkossa viive on hyvin lyhyt ja sitä voidaan tarvittaessa lyhentää entisestään Edge Computingin avulla.

Telia avasi kaupallisen 5G-verkon vuoden 2019 alussa ja aitoja käyttötapauksia luodaan jo sinne, missä niille on suurinta tarvetta. Yksi esimerkki on teollisuuden prosessit ja automaatio, jotka hyötyvät 5G:n reaaliaikaisesta tiedonsiirrosta sekä suuresta kapasiteetista. 5G:ssä ei ole kyse pelkästään aiempaa nopeammasta verkosta, vaan sen avulla voidaan luoda aivan uudenlaisia palveluita ja innovaatioita. Lähitulevaisuus tuo siis tarjolle uusia verkottamisen ratkaisuja, jotka auttavat mullistamaan yritysten liiketoimintamallit.

Lue lisää: Tilitoimistoketju kokeili sd-wania ja ilahtui – "isoin juttu meille on joustavuus"

Kiinnostuitko uusista ja ketteristä verkottamisratkaisuista?

SD-WAN-yritysverkkopalvelu mukautuu tehokkaasti liiketoimintasi ja toimipisteidesi tarpeisiin. Lue lisää

Lue lisää

Artikkelin aihealueet

Verkko
Lisää samasta aiheesta
Mehiläinen valitsi markkinoiden parhaat ICT-palvelut ja huomasi keskittäneensä hankinnat Telialle
Katse taivaalle – dronet laajentavat näkökenttäämme 360 astetta
Telia tarjoaa nettiyhteydet Pöllölaakson pienyrityksille
Perheyhtiöstä globaaliksi konserniksi – satavuotias monialayhtiö menestyy niin kotimaassa kuin kansainvälisesti
AUMA Finland Oy säästi aikaa ja vaivaa: Telian asiantuntijat hoitivat sisäverkon kaapeloinnin
Tien päältä Yritysverkkoon – Telian ratkaisu helpottaa huoltomiesten työpäivää
10 vinkkiä työmatkalle: Vältä virukset, varkaudet ja yllätyslaskut
Liikkuva Yritysverkko keventää lakimiesten arkea
Edellinen artikkeli
Skype for Businessin aikakausi on ohi – tervetuloa Teams
Skype for Business on jatkossa yhdistetty osaksi Teamsia. Mitä muutoksia ja mahdollisuuksia tämä ...
Seuraava artikkeli
Telia tarjoaa nettiyhteydet Pöllölaakson pienyrityksille
Legendaarinen MTV:n Pöllölaakso kätkee sisälleen yli 40 pientä yritystä, joille Telia tarjoaa ja ...