Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Nobinan bussit liikkuvat älykkäästi ja luontoa säästäen

3 min
Älyliikenteen ratkaisut ovat tätä päivää

Julkinen liikenne voi muuttaa kaupunkejamme sujuvampaan ja vihreämpään suuntaan, jos ihmiset valitsevat sen yksityisautoilun sijasta. Tulevaisuudessa bussiyhtiöiden tulee tarjota parempaa matkakokemusta ja samalla alentaa toimintakustannuksiaan. Ratkaisu yhtälöön on esineiden internet.

Nobina on Pohjoismaiden suurin julkisen liikenteen toiminnanharjoittaja 3 600 bussillaan, joilla tehdään miljoona matkaa joka päivä. Nobinan tavoittena on lisätä julkisen liikenteen matkustajamääriä ja samalla pienentää toimintansa ympäristövaikutuksia. Vuonna 2010 Ruotsin Nobina aloitti yhteistyön Fältcomin kanssa, joka on osa Teliaa, luodakseen alustan bussien yhdistämiselle. Tarkoituksena oli saada tietoa esimerkiksi polttoaineenkulutuksesta ja paikannuksesta etävalvontaa varten. Pian kuitenkin selvisi, että mahdollisuudet olivat paljon suuremmat kuin aluksi ajateltiin.

Telian Connected Vehicle -palvelu on palkittu Suomen parhaana IoT-palveluna Best Mobile Services Finland -kilpailussa

”Pohjimmiltaan kysymys on siitä, että busseista tehdään älykkäitä ja huolehditaan, että ne pystyvät kommunikoimaan ympäristönsä kanssa eri tavoin. Voidaan sanoa, että haluamme olla mukana kehittämässä älykästä kaupunkia, sanoo Ruotsin Nobinan yritysliiketoiminnan markkinointijohtaja Jonas Kempe.

Telian älyliikenteen palvelut pohjautuvat kehittyvälle avoimelle alustalle, johon on mahdollista integroida omia ja kolmansien osapuolten sovelluksia toimimaan yhdessä. Tällä hetkellä Telia tuottaa Nobinalle palveluita aina älykkäästä varikkolämmityksestä, bussissa tarjottaviin palveluihin ja taloudellisempaan ajamiseen.

Energiasäästöjä 22 GWh ja polttoainesäästöjä 15% vuodessa

”Älykäs varikkolämmitys aktivoi automaattisesti ajoneuvon esilämmitysjärjestelmän juuri oikeaan aikaan, jotta auto on valmis käyttöön energiaa tuhlaamatta. Nobinan kaikkiaan 3500 bussista 2000 on varustettu tällä ratkaisulla, joten saatujen energiasäästöjen on laskettu vastaavan kahden tuuliturbiinin vuosituotantoa, eli 22 GWh”, kertoo Ruotsin Nobinan tekninen johtaja Andres Diago tyytyväisenä.

Katso miten Nobinan maailman ensimmäinen itseohjautuva bussi ajaa Ruotsissa

”IoT-järjestelmä tukee myös taloudellista ajoa siten, että kuljettaja näkee selkeästi näytöstään, mikäli hänen polttoaineenkulutuksensa ylittää suositellun rajan. Taloudellisempi ajaminen tuo luonnollisesti suoria ympäristövaikutuksia, mutta kuluttaa myös vähemmän bussin mekaniikkaa ja tekee matkustajien matkanteosta tasaisempaa.”

”Alustaan on liitetty myös tiettyjä turvallisuustoimintoja, kuten alkolukko, verkkoon kytketty kameravalvonta ja kuljettajan hälytys. Muutamia suhteellisen uusia toimintoja ovat automaattinen matkustajalaskenta ja ajopiirturin tyhjentäminen. Viimeksi mainittu on vaatinut aiemmin manuaalisia vaiheita, mutta hoituu nyt automaattisesti – mikä säästää paljon henkilöstön aikaa”, Diago lopettaa.

Toiveissa älykkäämpi joukkoliikenne?

Ryhdy tuumasta toimeen – asiantuntijamme auttavat sinua eteenpäin.

Ota yhteyttä
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

IoT Asiakastarinat
Edellinen artikkeli
Perinteisen pankkitunnistuksen tietoturva happanee syyskuun lopussa – ”Älkää nyt ihmeessä lähtekö itse säätämään”
Pankkien käyttämää TUPAS-protokollaa ei lokakuun alusta alkaen enää hyväksytä vahvaksi ...
Seuraava artikkeli
Konesalipalveluiden uudistaminen tehosti POP Vakuutuksen toimintaa