Kaikki artikkelit yrityksille

Menevätkö yhteydenotot kilpailijalle? 4 vinkkiä yrityksen parempaan tavoitettavuuteen

Telian asiantuntija Pekka Reinikainen.

Olipa asiakkaalla hakusessa kahvila, putkiasentaja tai kirjanpitäjä, hän aloittaa etsimisen todennäköisesti nettihaulla. Siksi läsnäolo verkossa on jokaiselle yritykselle välttämätöntä. Yhtä lailla tärkeää on, että asiakas saa yrityksesi kiinni helposti ja nopeasti.

Telialla yli kaksikymmentä vuotta yritysten tavoitettavuusongelmia ratkonut Pekka Reinikainen antaa neljä neuvoa yrityksesi tavoitettavuuden parantamiseen.

  1. Valitse oikeat palvelukanavat
    Puhelinpalvelu, sähköposti, verkkokauppa, kivijalka, chat – kanavia on monia. Määrä ei kuitenkaan korvaa laatua, vaan yrityksesi kannattaa tarjota sellaiset yhteydenottokeinot, joita sen asiakkaat mieluiten käyttävät.

    Nopeus on nykyaikana valttia, joten valitse sellaiset palvelukanavat, joista tulleisiin yhteydenottoihin ehdit vastata kohtuullisessa ajassa. Odotukset vaihtelevat kanavasta riippuen: puheluun tai chat-viestiin pitää vastata saman tien, kun taas sähköpostiin voi reagoida vasta seuraavana päivänä.
  2. Varmista näkyvyytesi verkossa
    Lähes kolme neljäsosaa asiakkaista tutustuu tuotteisiin netissä ennen kuin ottaa yhteyttä yritykseen. Voidaan siis kärjistää, että jos yrityksesi ei ole netissä, sitä ei käytännössä ole olemassa.

    Omat kotisivut on helppo laittaa pystyyn ilman ohjelmointitaitoja Telia Kotisivulla. Samalla kannattaa hankkia yrityksellesi uniikki verkkotunnus, joka tuo uskottavuutta uusien asiakkaiden silmissä. Vielä kun sivuihin liittää SSL-salauksen, yrityksesi näyttäytyy luotettavana sekä asiakkaan että hakukoneen silmin – salaamaton sivuhan saa Googlen varoittamaan klikkaajaa sekä pudottamaan sen sijoitusta hakutuloksissa.

    Elintärkeää Google-näkyvyyttä saat määrittelemällä sivuillesi avainsanat. Jos esimerkiksi haluat, että makeannälkäiset Hervannassa löytävät kampaviinerisi, varmista, että sanat kampaviineri ja Hervanta ovat avainsanojesi joukossa.

    Haluatko tietää lisää yrityksen tavoitettavuudesta? Katso webinaaritallenne
  3. Luo hyvä palvelukokemus oikeilla välineillä
    Hyvän asiakaskokemuksen ytimessä on tietenkin palvelualtis asenne, mutta helppokäyttöisillä vaihdepalveluillakin voidaan vaikuttaa asiakaspalvelun laatuun.

    Puhelin on edelleen ylivoimaisesti suosituin palvelukanava. Kun et pysty vastaamaan, tehokas tapa parantaa soittajan asiakaskokemusta on kertoa automaattisen tiedotteen avulla yrityksesi aukioloajat. Voit myös ottaa käyttöön jonotustoiminnon puheluiden ajaksi, mikä varmistaa asiakkaan yhteydenoton perilletulon paremmin kuin varattu-signaali.

    Korkeintaan viiden hengen yritykselle riittää usein edullinen mobiilivaihde Touchpoint, kun taas tätä isompi firma hyötyy Viestintäpalvelu VIPin laajemmista ominaisuuksista.
  4. Johda, seuraa ja kehitä
    Seuraa säännöllisesti, kuinka paljon yrityksesi saa yhteydenottoja ja missä kanavissa, kuinka nopeasti niihin vastataan ja kuinka moneen ei kenties ehditä vastata lainkaan. Näin pysyt kärryillä siitä, millä tolalla yrityksesi tavoitettavuus on ja miten sitä voi vielä parantaa. Seurantaa helpottava raportointi kuuluu esimerkiksi Viestintäpalvelu VIPiin.

 

Yrittäjä, keskity rauhassa kasvuun ja menestykseen

Saat meiltä yhden katon alta fiksuja ja joustavia, yritystoimintaasi tehostavia ICT-ratkaisuja, ja voit itse keskittyä olennaiseen.

Lue lisää

Artikkelin aihealueet

Yrittäjän ratkaisut Vinkit asiakkaalle

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan