Lomalle lähdössä? Katso näppärät vinkit loma- ja poissaolotiedotteen tekemiseen Lue lisää

Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Menevätkö yhteydenotot kilpailijalle? 4 vinkkiä yrityksen parempaan tavoitettavuuteen

Telian asiantuntija Pekka Reinikainen.

Olipa asiakkaalla hakusessa kahvila, putkiasentaja tai kirjanpitäjä, hän aloittaa etsimisen todennäköisesti nettihaulla. Siksi läsnäolo verkossa on jokaiselle yritykselle välttämätöntä. Yhtä lailla tärkeää on, että asiakas saa yrityksesi kiinni helposti ja nopeasti.

Telialla yli kaksikymmentä vuotta yritysten tavoitettavuusongelmia ratkonut Pekka Reinikainen antaa neljä neuvoa yrityksesi tavoitettavuuden parantamiseen.

1. Valitse oikeat palvelukanavat

Puhelinpalvelu, sähköposti, verkkokauppa, kivijalka, chat – kanavia on monia. Määrä ei kuitenkaan korvaa laatua, vaan yrityksesi kannattaa tarjota sellaiset yhteydenottokeinot, joita sen asiakkaat mieluiten käyttävät.

Nopeus on nykyaikana valttia, joten valitse sellaiset palvelukanavat, joista tulleisiin yhteydenottoihin ehdit vastata kohtuullisessa ajassa. Odotukset vaihtelevat kanavasta riippuen: puheluun tai chat-viestiin pitää vastata saman tien, kun taas sähköpostiin voi reagoida vasta seuraavana päivänä.

2. Varmista näkyvyytesi verkossa

Lähes kolme neljäsosaa asiakkaista tutustuu tuotteisiin netissä ennen kuin ottaa yhteyttä yritykseen. Voidaan siis kärjistää, että jos yrityksesi ei ole netissä, sitä ei käytännössä ole olemassa.

Omat kotisivut on helppo laittaa pystyyn ilman ohjelmointitaitoja kotisivutyökalulla. Samalla kannattaa hankkia yrityksellesi uniikki verkkotunnus, joka tuo uskottavuutta uusien asiakkaiden silmissä. Vielä kun sivuihin liittää SSL-salauksen, yrityksesi näyttäytyy luotettavana sekä asiakkaan että hakukoneen silmin – salaamaton sivuhan saa Googlen varoittamaan klikkaajaa sekä pudottamaan sen sijoitusta hakutuloksissa.

Elintärkeää Google-näkyvyyttä saat määrittelemällä sivuillesi avainsanat. Jos esimerkiksi haluat, että makeannälkäiset Hervannassa löytävät kampaviinerisi, varmista, että sanat kampaviineri ja Hervanta ovat avainsanojesi joukossa.

Haluatko tietää lisää yrityksen tavoitettavuudesta? Katso webinaaritallenne

3. Luo hyvä palvelukokemus oikeilla välineillä

Hyvän asiakaskokemuksen ytimessä on tietenkin palvelualtis asenne, mutta helppokäyttöisillä vaihdepalveluillakin voidaan vaikuttaa asiakaspalvelun laatuun.

Puhelin on edelleen ylivoimaisesti suosituin palvelukanava. Kun et pysty vastaamaan, tehokas tapa parantaa soittajan asiakaskokemusta on kertoa automaattisen tiedotteen avulla yrityksesi aukioloajat. Voit myös ottaa käyttöön jonotustoiminnon puheluiden ajaksi, mikä varmistaa asiakkaan yhteydenoton perilletulon paremmin kuin varattu-signaali.

Korkeintaan viiden hengen yritykselle riittää usein edullinen mobiilivaihde Touchpoint, kun taas tätä isompi firma hyötyy Viestintäpalvelu VIPin laajemmista ominaisuuksista.

4. Johda, seuraa ja kehitä

Seuraa säännöllisesti, kuinka paljon yrityksesi saa yhteydenottoja ja missä kanavissa, kuinka nopeasti niihin vastataan ja kuinka moneen ei kenties ehditä vastata lainkaan. Näin pysyt kärryillä siitä, millä tolalla yrityksesi tavoitettavuus on ja miten sitä voi vielä parantaa. Seurantaa helpottava raportointi kuuluu esimerkiksi Viestintäpalvelu VIPiin.

Teksti: Satu Ekman

Yrittäjä, keskity rauhassa kasvuun ja menestykseen

Saat meiltä yhden katon alta fiksuja ja joustavia, yritystoimintaasi tehostavia ICT-ratkaisuja, ja voit itse keskittyä olennaiseen.

Lue lisää

Artikkelin aihealueet

Yrittäjän ratkaisut
Lisää samasta aiheesta
Sosiaalinen media vai kotisivut? Näistä syistä kannattaa ottaa haltuun molemmat
Kotisivut yrityksellesi – 6 vinkkiä pienyrittäjälle
Palvelulaite 365 – toimiston pyörittämiseen tarvittavat työkalut palveluna
3 syytä, miksi pienyrittäjän kannattaa valita palvelulaite
Huolia liittymien tai IT:n kanssa? Paikallinen yritysmyyjä on tukenasi
F-Secure tarjoaa maailman tehokkaimman tietoturvan: tiedosta riskit, suojaa laitteet ja yhteydet
Pienen yrityksen IT-huolet ja miten ne ratkotaan
Pentik – keramiikkapajasta kansainväliseksi vientiyritykseksi
Edellinen artikkeli
Office 365 auttaa sairaalaklovneja pitämään pallot ilmassa
Sairaalaklovnit antavat vuodessa 60 000 lapsipotilaalle ja vanhemmalle tauon sairaala-arjesta. ...
Seuraava artikkeli
Kolme tapaa, joilla tekoäly mullistaa asiakaspalvelun
Tekoäly voi löytää uusia liiketoimintamahdollisuuksia, ennakoida asiakaspoistumia ja vapauttaa ...