Lomalle lähdössä? Katso näppärät vinkit loma- ja poissaolotiedotteen tekemiseen. Lue lisää

Asiakaspalvelumme aukioloajat juhannuksena Lue lisää

Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Kun TET-harjoittelussa on oikeasti siistiä: Arabian peruskoulun ysiluokkalaiset suunnittelevat VR-ympäristöä opetuskäyttöön

Oppilaat Iivo Hakula, Perttu Palokoski sekä Felix Nesterinen suunnittelevat VR-oppimisympäristöä yhdessä opettaja Eve Lappalaisen sekä Edualityn Olli Savisaaren ja Telian Lotta Salmisen kanssa.

Tein aikoinaan yläkoulun TET- eli työharjoitteluni lastentarhassa. Ystäväni oli kiinnostunut lastentarhanopettajan työstä, ja ajauduin hänen siivellään hakemaan harjoittelupaikkaa samasta tarhasta. Ala ei tuntunut omalta edes hakuvaiheessa, mutta johonkin oli pakko hakea. Kollegani puolestaan kertoo tehneensä TET-harjoittelun vaateketjun varastossa, jossa hän kiinnitti alushousuihin hälyttimiä ja viikkasi housut sen jälkeen pahvilaatikkoon. Tehtävä ei kuulemma tuntunut kovin mielekkäältä.

TET eli työelämään tutustuminen voi kuitenkin olla myös aidosti innostavaa, hyödyllistä ja konkreettista.

”Aika siistiä, tämmöistä tilaisuutta ei tule usein eteen”, sanoo Arabian peruskoulun yhdeksäsluokkalainen Felix Nesterinen.

Nesterinen ja hänen kaksi luokkakaveriaan viettivät viikon Telialla työstäen VR- eli virtuaalitodellisuusympäristöä opetuskäyttöön. Projektia on tehty palvelumuotoilun keinoin ja sen tavoitteena on luoda VR-ympäristö, joka innostaa sekä havainnollistaa oppilaille opiskeltavaa asiaa – oli kyseessä sitten matematiikka, biologia tai vaikkapa historia.

”Olen oppinut harjoittelun aikana esimerkiksi erilaisia ryhmätyötekniikoita ja myös vaiheittamaan ja aikatauluttamaan työtä. Tässä on myös hahmottunut käsitys siitä, mistä oppilaat pitävät ja millaiset opiskelutekniikat helpottavat oppimista”, Nesterinen kertaa.

VR-ympäristössä oppilaasta tulee aktiivinen toimija

Arabian peruskoulussa opetuksessa painotetaan muotoilua. Koulu lähtikin innolla mukaan, kun Telia ehdotti yhteistyötä 5G-palvelumuotoilun merkeissä.

”Kun Telialta esiteltiin tämä idea meille, me keksimme, että VR-ympäristöön liittyvä palvelumuotoilu sopisi loistavasti TET-harjoitteluun”, opettaja Eve Lappalainen kertoo. ”Oppilaat olivat innokkaasti mukana tässä, ja on mahtavaa, että he pääsevät harjoittelemaan muotoilua käytännössä.”

Työn touhussa - VR-ympäristöä suunnitellaan palvelumuotoilun keinoin

Nesterinen ja muut harjoitteluun osallistuvat oppilaat ovat haastatelleet yläkoululaisia ja selvittäneet, miten he oppivat parhaiten ja mitkä asiat heitä motivoivat. Yhteenvedon pohjalta kehitetään oppimiskokemusta ja ideoidaan VR-ympäristöä, joka motivoi ja innostaa oppilaita.

”Olemme kuluvan viikon aikana miettineet VR-lasien mahdollisuuksia ja sitä, miten niiden avulla voidaan kehittää nykyistä oppimisympäristöä”, Nesterinen kertoo. ”Tavoitteena on luoda osallistavampi oppimisympäristö, jossa oppilas voi itse vaikuttaa omaan oppimiseen ja jossa hän on aktiivinen toimija.”

Pois luokkahuoneesta – 5G:n aikakaudella opetus on paikasta riippumatonta

Supernopea 5G-verkko tulee mullistamaan elämäämme tavalla, jota emme vielä täysin osaa kuvitella. Telia ja Helsingin kaupunki suunnittelevat yhdessä 5G-kouluja, joissa hyödynnetään edistynyttä mobiiliteknologiaa. 5G mahdollistaa muun muassa täysin uudenlaisia tapoja hyödyntää virtuaali- ja lisättyä todellisuutta. Esimerkiksi livetapahtumiin on tulevaisuudessa mahdollista osallistua virtuaalisesti, ja virtuaaliympäristössä esitetyt sisällöt ovat huomattavasti rikkaampia nykyteknologiaan verrattuna.

Opetuksessa 5G-teknologian hyödyntäminen tarkoittaa esimerkiksi sitä, että opetus ei ole enää sidottua fyysiseen luokkahuoneeseen, vaan koko kaupunki muuttuu oppimisympäristöksi. Oppilaat voivat myös vaikkapa maantiedon tunnilla vierailla savannilla tai sademetsässä tai osallistua toisella puolella maapalloa tapahtuvaan opetukseen. 5G-yhteydet pyritään tuomaan ensimmäisiin kouluihin jo ensi vuonna. Tavoitteena on tarjota edellytykset uusien teknologioiden hyödyntämiseen, jolloin opettajat ja oppilaat voivat keskittyä opetuksen sisältöjen kehittämiseen.

Lue lisää: Oppimispelit vievät ulos luokkahuoneesta ja liikuttavat

Telia tuo ensimmäisiä 5G-palveluita Helsinkiin vuonna 2018

Yhteydet toimivat kohta yhtä nopeasti kuin ihmisaivot. Mitä superverkko mahdollistaa?

Lue lisää 5G:stä

Artikkelin aihealueet

Digitaalinen oppiminen Virtuaalitodellisuus 5G Design-and-ux
Lisää samasta aiheesta
Kiihdyttääkö 5G Suomen talouden uuteen nousukiitoon?
Voitto kotiin – Espoon kaupungin järjestämän sisäilma-hackathonin voitti Telian joukkue
Verkko-opinnot ja videokokoukset sujuvoittavat Novia ammattikorkeakoulun toimintaa
5G – koska ja mitä?
Koulutusvientiä Kiinaan Telian palvelun avulla
Kun valonnopeus ei riitä – 5G kutistaa latenssin olemattomaksi
Pekka Sivonen: Suomesta tekoälyä hyödyntävä yhteiskunta – 5G toimii veturina
Kilpapelaamisen ammattilainen testasi 5G-verkon vauhdit
Edellinen artikkeli
Näin vakuutat enkelisijoittajan – neljä pointtia
Miten startup-yrittäjä voi vakuuttaa enkelisijoittajan? Konkarisijoittaja antaa neljä vinkkiä.
Seuraava artikkeli
Tällä asiakaspalvelijalla ei ole koskaan huono päivä ja se työskentelee myös yöllä – näin chatbotti parantaa yrityksesi asiakaskokemusta
Tekoälyn hyödyntäminen asiakaspalvelun optimoinnissa on askel kohti entistä parempaa ...