Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Telia Lab jahtaa innovaatioita – "Tulevaisuutta luodaan nyt"

Telia Lab

Innovaatioilla on Telialla nyt koti. Vuoden alussa perustetun Telia Labin tavoitteena on tukea innovaatioiden ja startup-yhteistyön avulla Telian tulevaisuuden liiketoimintaa.

Jos startupit eivät ole aiemmin oikein tienneet, kenen puoleen Telialla kääntyä mahtavan bisnesideansa kanssa, asia on nyt korjattu. Telialle on nimittäin perustettu uusi yksikkö, Telia Lab.

"Haluamme tuoda ja luoda lisää innovaatioita Telialle", kertoo Telia Labin Senior Innovation Manager Jussi Tuurnala.

"Kyllä, me etsimme, arvioimme ja testaamme uusia asiakaslähtöisiä ideoita ja tuomme niistä parhaat osaksi Telian liiketoimintaa", komppaa Marco Suvanto, Head of Telia Lab ja jatkaa:

"Mutta aiomme tehdä paljon muutakin."

Maailma muuttuu, niin Teliakin

Elämme kiihtyvän teknologisen murroksen aikakautta. Meneillään olevan neljännen teollisen vallankumouksen odotetaan muuttavan sen, miten me elämme, työskentelemme ja viestimme; ja myös sen, mitä me arvostamme. Maailman talousfoorumin mukaan noin 65 prosenttia koulutaipaleensa nyt aloittavista lapsista työskentelee tulevaisuudessa työpaikoissa, joita ei vielä ole edes olemassa.

"Maailma muuttuu tällä hetkellä ennennäkemättömällä vauhdilla digitalisaation, tekoälyn, globalisaation ja esineiden internetin johdosta. Jotta yritykset pysyisivät kehityksessä mukana, myös niiden on uudistuttava", Aalto yliopistossa innovaatioiden arvioinnin ja kaupallistamisen parissakin työskennellyt Jussi Tuurnala linjaa ja kysyy:

"Haluammeko muuttua markkinan mukana vai muuttaa markkinaa?"

Laboratorisaatio – eli kuinka tulevaisuutta luodaan

Pysyäkseen neljännen teollisen vallankumouksen muutoksissa mukana monet kansainväliset yritykset ovat viime vuosina perustaneet innovaatiolaboratorioita, joista tunnetuimpia ovat toki Googlen ja Applen omat labrat. Suomessa muun muassa OP, Neste, Fortum ja Fazer innovoivat omissa laboratorioissaan.  

Ja nyt Teliallakin innovoidaan, toki yhteistyössä muiden kanssa. Mutta mitä käytännössä tapahtuu? No vaikka näin:

Startup haluaa yhteistyöhön Telian kanssa ja ottaa yhteyttä Telia Labiin. Labissa käydään läpi yrityksen perusedellytykset.

"Kun startup lähestyy meitä ideansa kanssa, katsomme muutaman asian heti läpi. Tärkeintä on tietysti, että idea on hyvä ja kiinnostava juuri Telialle. Seuraavaksi arvioimme, mikä on idean/tuotteen/palvelun asiakastarve? Entä kasvupotentiaali? Mikä on kilpailutilanne?",Jussi Tuurnala selventää.

Mikäli tuntuu, että ideaa tai innovaatiota kannattaisi edistää, Labin ihmiset ottavat keskusteluihin mukaan innovaation aihealueesta parhaiten tietävät telialaiset. Ideaa työstetään eteenpäin aina sopivalla porukalla, ja jos kaikki menee hyvin, kehitystyön tulos lisätään lopulta Telian tuoteportfolioon.

Laboratoriosta ekosysteemiin

Telia Labin työ ei ole kuitenkaan vain startupien satunnaisia tapaamisia. Suunnitelmissa on järjestää erilaisia pitchaustapahtumia ja hackathoneja, toimia yhteistyöverkostoissa, kuten Maria 01:ssä, yliopistojen verkostoissa ja tehdä yhteistyötä myös muiden isojen yritysten kanssa.

"Tavoitteenamme on luova ja toimiva ekosysteemi, jossa Telia Lab, startup-, kasvu- ja kumppaniyritykset, yliopistojen ja tutkimuslaitosten innovaatioyksiköt sekä Business Finland toimivat kaikki yhdessä löytääkseen parhaat ja kullekin sopivat innovaatiot", Marco Suvanto kertoo.

Telia Lab aikoo myös tukea ja kehittää future insights -tutkimusta, jonka aiheita ovat teknologiset ja kulttuuriset trendit ja mahdollisuudet.

"Haluamme haastaa ihmiset ajattelemaan laajemmin. Että ei vain ajateltaisi, mitä me myydään ensi kvartaalilla vaan mitä me ylipäänsä tehdään viiden vuoden p​​​äästä."

Teksti ja kuvat: Anne Peltola

Mikä Telia Lab?

1.1.2019 perustettu Telia Lab hakee Telian bisnekselle uusia alkuja ja suuntia ideoista ja innovaatioista. Telia Lab kartoittaa tulevaisuuden teknologisia ja sosiaalisia trendejä ja on selkeä kontaktipiste startupeille läh​estyä Teliaa.

Lue lisää

Artikkelin aihealueet

Digitalisaatio
Lisää samasta aiheesta
Tekoäly vaatii tekoja. Nyt heti.
ICT-ratkaisuiden keskittämisen edut – case Vapo
Älykäs rekkaliikenne kehittyy pian 5G-vauhdilla
Vapo hyötyy ICT-ratkaisuiden keskittämisestä
Uberin haastajaa pyörittää 19-vuotiaana Taxifyn perustanut virolainen Markus Villig
Digitalisoidu tai katoa – Sisuste-Peltoniemi päätti pelastua ja muutti samalla huonekalualaa
Turvallinen on tuottoisaa
Yrittäjäaamu: Digitalisoidu tai katoa – case Tasokas
Edellinen artikkeli
Yrittäjäaamu: 4 syytä siirtyä pilveen
Seuraava artikkeli
Office 365 auttaa sairaalaklovneja pitämään pallot ilmassa
Sairaalaklovnit antavat vuodessa 60 000 lapsipotilaalle ja vanhemmalle tauon sairaala-arjesta. ...