Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Näin IoT muuttaa autoilua: tankkauksen voi ostaa palveluna – vaikka kotipihassa

2 min

Kun auto on kytketty verkkoon ja polttoaineen kulutusta voidaan verkkoyhteyden ansiosta tarkkailla sovelluksesta, auton omistajan ei tarvitse käydä itse tankkaamassa autoaan. Kuulostaako kätevältä?

Telian tytäryhtiö FältCom, startup-yritys Filld sekä Volkswagen-yhtiön tutkimuslaboratorio ovat toteuttaneet Kalifornian Piilaaksossa onnistuneen pilotin Bentley-luksusautojen omistajille. Pilotissa hyödynnettiin FältComin IoT-alustaa, ja IoT-ratkaisun avulla tankkauspalvelua tuottava Filld sai ilmoituksen, kun pilotissa mukana olleet autot piti käydä tankkaamassa.

Filld sai tietoa myös auton sijainnista, joten Filldin asiakaspalvelijat pystyivät huoltoautonsa kanssa käydä täyttämässä tankin joko omistajan kotipihassa tai vaikkapa työpaikan parkkipaikalla – juuri siellä, missä omistaja halusi. Auton omistaja pystyi halutessaan sovelluksessa laittamaan auton offline-tilaan, jolloin palveluntuottajat eivät saaneet tietoa sen sijainnista. Omistajien ei tarvinnut käydä avaamassa polttoainetankin luukkua, sillä myös luukun turvallinen avaaminen sisältyi palveluun. (Artikkeli jatkuu videon alla.)

”Olen todella tyytyväinen yhteistyöhömme FältComin kanssa. Erityisen vaikuttunut olen FältComin IoT-alustasta, MIIPS:istä. Sen avulla pystyimme lanseeraamaan palvelun ketterästi eikä meidän tarvinnut ratkoa esimerkiksi ohjelmistoihin liittyviä haasteita. Pystyimme toisin sanoen keskittymään API-integraatioon sekä asiakkaan saamaan arvoon. FältComin teknologia auttoi meitä saavuttamaan pilottiin liittyvät tavoitteemme”, kertoo Volkswagenin Ian Kendall.

Myös FältComin myyntijohtaja Tobias Andersson on tyytyväinen yhteistyöhön ja pilotin tuloksiin.

”Tämä projekti on yksi osoitus siitä, että pystymme luomaan räätälöityjä ratkaisuja, jotka tuottavat asiakasarvoa maailman suurimmille kuluttajabrändeille”, Andersson sanoo.

IoT-ratkaisut eivät tuo uusia palveluita vain luksusautojen omistajille. Esimerkiksi Telia Sense -palvelu tekee mistä tahansa autosta älykkään. Sen avulla auton omistaja pääsee käsiksi erilaisiin palveluihin, kuten vaikkapa Sensen käyttäjille räätälöityihin huolto-, katsastus- ja vakuutuspalveluihin. Sen avulla on myös mahdollista tarkkailla sovelluksesta auton sijaintia tai vaikkapa tankin täyttöastetta sekä pitää ajopäiväkirjaa.

Lue lisää: New York Cityn liikennevalot verkkoon – Telian IoT-ratkaisu tekee suurkaupungin liikenteestä sutjakampaa

Kiinnostuitko IoT-ratkaisuista?

Internet of Things tekee mistä tahansa esineestä, laitteesta, ajoneuvosta tai vaikkapa rakennuksesta älykkään. Jätä yhteystietosi meille, niin ideoidaan yhdessä, miten liiketoimintasi saa IoT:stä kaikki hyödyt irti.

Jätä yhteystietosi meille
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat IoT
Edellinen artikkeli
Azure Stack tulee – jee!
Siis mikä ihme on Azure Stack? Ja miksi kaikki odottavat sitä niin kovasti?
Seuraava artikkeli
Hyppösen laki: Kun laitteessa on älyä, se on myös haavoittuvainen
Internet of Things tuo mukanaan uutta liiketoimintaa ja uusia yhteyksiä. Mutta meidän pitää puhua ...

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen liittymä- ja laitetilaukset pitää toistaiseksi tehdä erikseen. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitevalikoimamme on tilattavissa toistaiseksi eri kaupasta kuin liittymämme. Siirry ostoksille haluamaasi kauppaan.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät